Tack för era kunskaper.
Irene.
Jag har alltid undrat vad det är som växer utefter våran bäck.
Du har precis upplyst mig om att det är den numera underbara älgörten, älggräs, mjödört, mjödspirea.
Den blommar även förfullt precis i skogsbrynet utanför staketet.
Detta med örter är fantastiskt att botanisera i.
Mvh
Hej Hanzzon, vad har du läst att kungsljusblommor ska vara bra mot hosta / förkylning ?
Här växer sådana vilt överallt och älggräs i vart dike.
Svartvinbärsblad vet jag blir gott the , men om de hjälper mot förkylning törs jag inte säga.
Myntor av olika sorter är väl också lindrande och det har jag alldeles för mycket av, sprider sig som en ” löpeld “.
Hej Hanzzon, ja det finns så mycket vi kan ta tillvara i naturen, tänk alla ” kloka gummor ” förr, jag tror att de hade mycke kunskap om örter och rötter som vi borde bevara.
Själv testade jag för flera år sedan att ta tillvara askan och göra tvättmedlel, men bekväm som man är så blir numera det köp.
( inom parantes, så på en marknad idag visdes en ny produkt för tvätt bestående av nötter, men fråga mig inte mera, jag ska ta reda på hur det fungerar)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.