0 435 visningar

6 svar

Kungsljus

Hanzzon

14 jul 2007 kl. 10:23

Godmorgon alla svampdiggare.  :)
Någon här som har testat att göra te av kungsljusblommor?
Vi har nämligen hittat denna ståtliga växt i grishagen. Den skall vara bra mot förkylning och hosta.
Mvh

0

Irene A

14 jul 2007 kl. 11:20

Kungsljus har jag inte provat, men te på älggräsblommor har jag provat. Det är inte alls dumt, och sägs ha liknande egenskaper.
Torkade blad av mjölkört ger också gott te.

0

Sussie H

14 jul 2007 kl. 11:31

Te på torkade fläderblommor och/eller torkade lindblommor är också bra när man har flunsa. Vad gäller kungsljus så vet jag bara att den lär ha hudvårdande egenskaper.

0

Hanzzon

14 jul 2007 kl. 11:39

Tack för era kunskaper.
Irene.
Jag har alltid undrat vad det är som växer utefter våran bäck.
Du har precis upplyst mig om att det är den numera underbara älgörten, älggräs, mjödört, mjödspirea.
Den blommar även förfullt precis i skogsbrynet utanför staketet.
Detta med örter är fantastiskt att botanisera i.
Mvh

0

Lena M

14 jul 2007 kl. 18:08

Hej Hanzzon, vad har du läst att kungsljusblommor ska vara bra mot hosta / förkylning ?
Här växer sådana vilt överallt och älggräs i vart dike.

Svartvinbärsblad vet jag blir gott the , men om de hjälper mot förkylning törs jag inte säga.
Myntor av olika sorter är väl också lindrande och det har jag alldeles för mycket av, sprider sig som en ” löpeld “.

0

Hanzzon

14 jul 2007 kl. 18:55

Hej Lena.
Jag hittade info om Kungsljus på internet och i boken “Örtmedicin och växtmagi”, en mycket intressant bok.
Mvh

0

Lena M

14 jul 2007 kl. 19:30

Hej Hanzzon, ja det finns så mycket vi kan ta tillvara i naturen, tänk alla ” kloka gummor ” förr, jag tror att de hade mycke kunskap om örter och rötter som vi borde bevara.

Själv testade jag för flera år sedan att ta tillvara askan och göra tvättmedlel, men bekväm som man är så blir numera det köp.

( inom parantes, så på en marknad idag visdes en ny produkt för tvätt bestående av nötter, men fråga mig inte mera, jag ska ta reda på hur det fungerar)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone