Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 186 visningar
0 svar

Storskogen igen

Gittan

24 nov 2006 kl. 16:23

Har alla besökare på svampguiden klickat för storskogen idag? Om inte gör det nu! Länken finns här bredvid.

0 485 visningar
9 svar

Blå spindling

Irene A

22 nov 2006 kl. 09:54

Skulle behöva namnförslag på den här svampen som är hittad i örtrik, kalkrik tallskog på Gotland (Russparken). Den blev mörkviolett där den tummats. Har jämfört med Cortinarius purpurascens, blånande lökspindling, men den är inte särskilt lik andra bilder av den (dessa har kraftigare cortina och är blåare på hatten).

0 225 visningar
3 svar

Svamp på Tratten?

Eva B

23 nov 2006 kl. 19:52

Hittade det här svarta prickarna på en trattkantarell som vi fann idag. Är det en annan svamp som har paraciterat? Vet någon vad det är?

0 636 visningar
12 svar

Grön musseron

Irene A

22 nov 2006 kl. 22:31

Har en till Gotlandssvamp från kalkrik, betad barrskog (Tjaukle) - en musseron som verkar stämma bra med beskrivningar av Tricholoma viridilutescens, gulgrön kantmusseron. Den milda smaken, de sågtandade skivorna, spormått, foten som också fläckas i gulgrönt o.s.v.
Men det finns en sak som stör mig, och det är uppgiften om att den ska växa på sur mark, även i vitmossa.
Är det möjligt att det ändå är samma art, eller kan det röra sig om flera arter eller varianter som är så l…mer…

0 257 visningar
12 svar

Ruggigt

Lena M

23 nov 2006 kl. 14:37

och blött på min jakt efter frostvaxingen, inte växer de tätt presis. Två arter vill jag ha hjälp med.
1. En ljus skivling som växte tuvad i barrskog och
2 en ensam gulaktig svamp vars skivor gick åt gulgrönt, tall och vitmossa. Tackar på förhand.

0 211 visningar
2 svar

Salasias....hittade du...

Birgitta F

23 nov 2006 kl. 19:36

...tillbaka till den lilla röda ?

0 207 visningar
9 svar

Nu räcker det..

Gunhild

22 nov 2006 kl. 14:48

I tre dygn har det regnat, allt vatten som inte kom i somras har vi fått nu och bäckarna forsar som på våren, trots detta ligger snön kvar, tror jag ska åka söderut en bit bara för att få gå i skogen. Jag har abstinensbesvär!

0 224 visningar
1 svar

Svamp gör reklam för Västerbotten

Ulrika

23 nov 2006 kl. 21:12

Titta i bifogade länk. Västerbotten marknadsför sig lite med hjälp av svamp. Kul att svamp kan vara med i såna här sammanhang. Både rimskivling och goliatmusseron nämns ju, så det är inte bara de valigaste arterna som kommer upp.

http://www.vasterbottensmat.nu/default.asp?id=1098&ptid=

0 242 visningar
9 svar

Ticktrendigt

Gunhild

20 nov 2006 kl. 19:33

lägger in ytterligare tre tickor för er att gissa på.

0 274 visningar
6 svar

så blev vi då vänner....

Birgitta F

14 nov 2006 kl. 20:16

...jag och blåmusseronen = )

Tack vare Sigri Sahlin och bokbörsen !!

0 1399 visningar
30 svar

Finsk CV

Mossning

6 sep 2005 kl. 22:54

Allt här på svampguiden kasnke inte behöver handla om svamp så jag tänkte delge forumets läsare en ganska kul ansökan.

ANSÖKAN TILL PRÄST

“Då jak såk i annons att ni sökte vinskspråkiga brästen, dänkte jak, joppet
är mitt !!

Jak har pra meriter sen titikare, nu jak räkna tom:

1) Krundskola klass 1, 2, 3, 4, 5, 6, och halva suan
2) Konvimerad
3) Joppet: jak har inte joppat på syrka förut, men jak har varit me på
kusinens pekravning
4) Jak är van att plattra vädre…mer…

0 260 visningar
6 svar

Vilken ticka ?

Gunhild

23 nov 2006 kl. 14:41

Tickan på bild 1 växer på samma sätt och påminner om platt-tickan. ( inte undersidan)Den växte på en snart obefintlig stubbe nära marken. Var tvungen ta hem den eftersom batteriet i kameran sa ifrån. Vilken är det?
Den andra bilden vet jag vad den föreställer, men nån kanske vill gissa. Visst är den vacker?

0 245 visningar
12 svar

fynd idag

Birgitta F

22 nov 2006 kl. 17:36

Hittade en liten taggsvamp börjat poppa upp överallt.I granskog i barrmatta.Bild 1 är jättesuddig i miljö , Bild 2 närbild inne , Bild 3 något som fanns där jag brukar parkera.

0 295 visningar
12 svar

Till slut gav jag upp...

Kristina i Lund

22 nov 2006 kl. 15:13

och köpte 350 g. stora jättefina trattkantareller idag hos den lokale hökaren. De var värmländska och kostade 20:- hg. dvs. jag gav 70:-. Nu är de rensade (det blev nästan inget spill) och täcker två ungsplåtar. Med tanke på all bensin jag gjort av med i mina patetiska försök att själv finna dem, så fick det nu bli så här. Hoppas nu att de är lika fina efter torkningen!

0 378 visningar
13 svar

Ny bekantskap

Lena M

22 nov 2006 kl. 15:58

idag blev “geletaggingen”, för det är väl en sådan ?
Nästa, en “klubbsvamp”? Växte ett tiotal under en gran
och kanske “skålsvamp”? Den växte också under en gammal gran. Kan ni hjälpa mig att få rätta namnen på dem.

0 196 visningar
0 svar

Svamptrollet

Gunhild

23 nov 2006 kl. 17:23

Känner du igen dig i svamptrollet från Stockholmstrakten? Bilden är tagen 2004 under en tickexk. Du kanske vill ha bilden

0 299 visningar
7 svar

Ny dag

Lena M

23 nov 2006 kl. 08:12

nya möjligheter, men först vill jag fråga om dessa som jag såg igår.
1. Den lilla söta skivlingen växte efter stammen på en gammal gran. Vad heter den.
2. På en nerlagd gammal väg i gräset stod ett gäng av dessa, är det sotvaxingar.
3. Och bara nån meter bortanför fanns dessa som jag vill ha till blåmusseroner.
Nu vore det bra om någon talade om vad det egentligen är.

( Det finns många gamla igenvuxna skogsvägar här därför att det har legat en gruva här och fraktas malm….mer…

0 223 visningar
9 svar

Ny art för mig

Peter

22 nov 2006 kl. 21:55

Jag har mina misstankar vad det kab vara, men säger inget så att ni kan gissa ostyrt.

Barrblandskog, plockad nu i helgen, mellansverige. Slemmig på hatten, lite “uppsvälld” på foten strax under hatten. Storlek och färg ser ni. På bilderna finns också en del trattkantareller och röda trumpeter, bortse från dem.

0 184 visningar
0 svar

Dagens frågetecken

Gunhild

23 nov 2006 kl. 12:01

regnet har tagit bort en del snö så man kan gå bland träden vid älven, , så mina abstinensbesvär är något mildare i dag. Vill gärna veta vad jag har på mina bilder.

0 789 visningar
12 svar

Hjälp! Recept sökes!

Paula

22 nov 2006 kl. 12:22

Har en massa goa torkade murklor. Nu tänkte jag ge mig på att laga en murkelpaté. Men, hittar inget recept! Varken på nätet eller i mina egna kokböcker…
Någon som kan hjälpa mig? / Evigt tacksam Paula

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone