Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 634 visningar
7 svar

Vit flygsvamp i trädgården?

Svampsnoken

14 maj 2020 kl. 20:48

Jag bor i Stockholm och hittade idag vad jag misstänker kan vara vit flygsvamp i trädgården, kan detta stämma? Jag hittar ingen vi ring runt foten men de är å andra sidan ganska små än så länge, Max 5 cm. Är angelägen att veta då jag har småbarn. Hoppas någon kan hjälpa mig :)

0 578 visningar
2 svar

Rubriklöst inlägg

Svampsnoken

15 maj 2020 kl. 10:10

Oj den måste ha ramlat bort, Tack för att du var uppmärksam. här kommer bilden :)

0 509 visningar
1 svar

Trädgårdssvamp i maj i skåne

Eva i Hässleholm

13 maj 2020 kl. 16:28

Hej! Hittar fullt av denna svamp i vår blomsterrabatt nu i maj. För 30 år sedan var här potatisåker. Nu har vi häggmispel och plommon där. Den har grå hatt. Vad är det för svamp?

0 588 visningar
1 svar

fråga!

bmd1

13 maj 2020 kl. 11:12

Hej!
Vad heter denna svamp?

0 2710 visningar
6 svar

Potatistryffel

Stefan HBG

25 aug 2008 kl. 22:37

Kan det här vara en sån. Den liknade iallafall en gammal bintje.
Hittad i mossa, lövskog.

0 783 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Phallusdei

9 maj 2020 kl. 15:34

Hej, hittade dessa svampar hos min svärmor. Svampen växer i en planteringslåda med syra. Bor i Västra skåne.

0 5910 visningar
31 svar

Tibetansk svamp

Svampsmurfen

25 mar 2009 kl. 21:53

Jag har fått en tibetansk svamp/kefirsvamp, men hur förvarar jag den om jag t ex skulle resa bort någon vecka eller så?

Dör den om man låter den stå i
mjölk i rumstemperatur i en vecka, eller ska man lägga den i vatten i kylskåp?

0 498 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp

Annikapannika

8 maj 2020 kl. 10:51

Vi bor på Gotland och denna svamp växer i våran trädgård nu i maj.
Vi bor när tallskog och har en ha öl i trädgården.

0 944 visningar
5 svar

Är detta ekticka eller eldticka på ek

AnnaK

1 maj 2020 kl. 22:28

På ek? Är det ekticka eller kanske eldticka?

0 947 visningar
1 svar

Fnöskticka, skiktet mellan rör och hatthud?

Mattias

4 maj 2020 kl. 12:49

Finns det något vetenskapligt namn på det skikt som är mellan rördelen och hatthuden på fnöskticka? Det man tillverkar fnöske av.

0 659 visningar
3 svar

Hjälp med taggig svamp

Anna Pettersson

30 apr 2020 kl. 15:43

Hittade denna svamp på död ved av sälg i ett blötare parti av lövblandad skog i Norrköping, Östergötland, och hittar inte vad det kan vara för art. Mycket tacksam för hjälp!

Hej!Jag undrar om nån här känner till om Fårticka som används som ersättning för äkta tryffel i leverpastej,kan ge svår slembildning hos personer med stora problem att hosta upp slem.

0 675 visningar
3 svar

Hej! Hitta de en märklig svamp som jag ej kan sätta fingret på!? Hjälp

Martin Andreasson

2 maj 2020 kl. 15:38

I Småländsk granskog, intill en bäck. Nu i slutet på April.

0 619 visningar
2 svar

Vilken jordstjärna?

loquat

2 maj 2020 kl. 18:27

Ett flertal exemplar finns i rabatt vid central tunnelbanestation. Har bara en bild tyvärr, tagen idag (maj).

0 707 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Sofie

2 maj 2020 kl. 11:34

Den här svampen växer runt vårt äppelträd i Fjärås, Kungsbacka kommun i Hallands län just nu. Vad är det för sort som kommer så tidigt? Har aldrig sett den tidigare.

0 792 visningar
1 svar

Bombmurkla?

Michaela

2 maj 2020 kl. 11:05

Har hittat något som jag tror är en murkla. Luktar som god svamp och har den typiska murkel-bubbliga strukturen i foten som är lite under marknivå. Den växer i en syrenrabatt i Ronneby, Blekinge. Kan det var bombmurkla och isåfall, är den ätlig/god?

0 1081 visningar
1 svar

Svamp på enbuskar

Roger Hasselqvist

2 maj 2020 kl. 09:28

Hej! Det har börjat dyka upp något slags svampangrepp på våra enar och i området där vi bor på Värmdö Stockholm. Det finns mycket rönn och ek samt vilt växande ros eller nypon snår i skog och mark. Hagtorn finns också men inte i vårat när område. Minst över 1km vi har hund och rör oss mycket i skog då vi bland annat gärna plockar svamp och bär. Finns det något som vi kan göra för att stävja det förutom att beskära och elda upp eller gräva ner som annars är brukligt? ...mer…

0 633 visningar
1 svar

Stenmurkla

collan

1 maj 2020 kl. 20:51

Hittade massor av stenmurklor som jag vill tillaga.
Undrar dock om det går att vänta tills morgondagen med att tillaga dem? Då de ska kokas några omgångar och det kan bli kraftig lukt vill man gärna ha fönstren öppna.

0 541 visningar
1 svar

Vad är detta för slags ticka?

Ann-Britt Magnusson

30 apr 2020 kl. 21:52

En vän hittade denna i skogarna utanför Kallinge, i Blekinge.

0 1934 visningar
4 svar

Tickor

Ulla Kruys

25 jan 2020 kl. 15:36

Dessa tickor fanns på gamla ekstockar norr om Kalmar. Sidenticka, zonticka eller ???

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone