Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1493 visningar
3 svar

Svamp i salladsodlingen

Tomas Hagelberg

21 maj 2020 kl. 14:17

Dessa svampar växer i pallkragen bland vintersalladen som fortfarande ger fin sallad. Svampen känns fast o god svampdoft. 2-4 cm Skivor ljusbrun hatt o går att bryta rakt av.

0 777 visningar
1 svar

Snedfotad kejsarmusseron

blidn

9 jun 2020 kl. 12:14

finns det en svamp som heter snedfotad kejsarmusseron?

0 11992 visningar
23 svar

Svavelticka

klas jaederfeldt

23 jun 2008 kl. 20:26

jag har alltid kokat av mina svampar innan till-lagning, kryddat upp och njutit av kycklingtuggmotstondet. men efter allt skrivande här, beslöt jag mej att bara steka och se hur det blev, med bara salt o peppar.
Jag kan inte påstå att jag gillade smaken så jag fortsätter nog att koka av

0 1753 visningar
9 svar

Svavelsticka?

TomasHogberg

7 jun 2020 kl. 16:27

Hej! Är detta svavelsticka? Tycker den växer karaktäristiskt (både till sättet och till platsen, intill en gammal engage) och ser lite sådär gul-orange ut. Men är lite osäker vad det kan finnas för förväxlingstickor där ute, och om det finns något specifikt jag borde titta efter för att vara helt säker?

Ni som plockar den, har ni några tillagningstips?

Tack för hjälpen! :)

0 426 visningar
0 svar

Ursäkta (fler inlägg)

MaritaL

7 jun 2020 kl. 14:51

Mitt förra inlägg blev tyvärr x3

0 398 visningar
0 svar

IDhjälp. Någon Champinjon?

MaritaL

7 jun 2020 kl. 14:49

Växte i stadsmiljö i täckbark intill lind.
Jag funderar på Vägchampinjon men tycker inte att det stämmer.

(Tyvärr så har jag inte luktat mm så får återkomma med det om det behövs.)

Tacksam för förslag.

0 495 visningar
0 svar

IDhjälp. Någon Champinjon?

MaritaL

7 jun 2020 kl. 14:49

Växte i stadsmiljö i täckbark intill lind.
Jag funderar på Vägchampinjon men tycker inte att det stämmer.

(Tyvärr så har jag inte luktat mm så får återkomma med det om det behövs.)

Tacksam för förslag.

0 560 visningar
0 svar

Hittade svampar i min växtkruka!

Jaafar

7 jun 2020 kl. 14:17

Hej!
Undrade om någon kunde identifiera dessa svampar i min pepparplantskruka. Skriv också gärna ifall ni tror denna svamp är gynnsam eller skadegörande för min pepparplanta och ifall dess sporer kan vara en risk att ha i köket.
Tack!

0 979 visningar
0 svar

"Rysk kaviar"/svart slemsvamp i planteringsjorden?

Mats Hansson

6 jun 2020 kl. 17:40

Hej! Efter att ha fyllt på planteringsjord för några dagar sedan i en stor kruka där jag odlar en bananplanta upptäckte jag idag den skumma svampen på bilden i ena kanten. En googling ledde till ert forum och en tråd med bilder som jag tycker liknar min. Tror ni det är en sådan och vad bör jag göra med den, med andra ord är den av godo eller ondo för mig och min bananplanta..? Är den sällsynt här i Sverige/Jönköping dessutom?

0 452 visningar
0 svar

Vårmusseron?

Tom

6 jun 2020 kl. 17:11

Hittade ett gäng sådana i rabatten i vår trädgård.
Ingen direkt lukt.
Någon som vet vad det är?

0 387 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Gibson

4 jun 2020 kl. 14:21

Hur hittar jag kartan där man hittat svamp? Får bara upp listan
Mvh
Alexandra

0 589 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Marianne D

3 jun 2020 kl. 10:33

Dessa svampar växer i vår gräsmatta, norrsidan av huset och mossbelupen gräsmatta.
Är den giftig? Har barnbarn på 1,5 år som är nyfiken…...

0 664 visningar
3 svar

svavelticka växttid

kalle johan

1 jun 2020 kl. 21:25

växer svavelticka snabbt, eller växer den långsamt?
hur fort tar det från ung till stor och gammal? kanske på ett ungefär ?

0 2009 visningar
6 svar

Rötsvamp på lönnstubbe som dödar spirea?

Gunilla, Linköping

18 maj 2012 kl. 22:11

För några år sedan sågade vi ner en lönn, ca 6-7 m hög. På barken på stubben har sedan växt någon sorts rötsvamp (se bilder). Nu håller flera buskar i spireahäcken precis intill på att dö. Vi tror att det beror på svampen eftersom häcken är lång och bara mitt för stubben är ett antal buskar döende. Kan det stämma? Har svampen i så fall invaderat rötterna på spirean, ovan mark syns ingenting? På kort tid har även två plommonträd ca fem meter från stubben dött. Vi t…mer…

0 745 visningar
1 svar

Tvättsvamp?

Ritchi

31 maj 2020 kl. 14:15

Går dom att äta?

0 1418 visningar
23 svar

Syrensaft.

Bo Reyer

22 maj 2008 kl. 19:14

I morgon är det dags att göra årets syrensaft. Om någon vill ha receptet kan jag lägga ut det här, trots att det inte har så mycket med svamp att göra. Men man kan säkert tillsätta en vårmusseron, så att saften blir rumsren på forumet. Om någon datanörd läser detta får du gärna berätta hur man får till snedstrecket över e:et i ordet syrensaft.

0 1546 visningar
4 svar

Det växer i mitt växthus

HannaHansson

29 maj 2020 kl. 16:37

Hej
Jag har ett stort växthus med tomater, aubergin och chili. Och nu också Svamp! Med vad är det för svamp? Går den att äta? Eller är den giftig. Kan sägas att svampen öppnar hatten som en fjällskivling men jag har inte en sådan svamp på bild. De första två slängde jag nämligen på komposten.

Hej,
Jag är ny på denna av allt att döma inte helt seriösa site, mycket talar för det. Testar ändå.
Denna svamp återkommer årligen, sedan många år, från mitten av maj till i början av juni i min gräsmatta i södra Stockholm. Läget är skuggigt. Den ser god ut, men hittills har gräsklipparen fått mala ned den. Nu i år tänkte jag utforska vad det kan vara för en svamp.

Svampen uppträder i början av maj som små vita ”pingisbollar” i gräset. Därefter, mot mitten av ma…mer…

0 514 visningar
1 svar

stoltfjällskivling och gullviva

TOMTEN

29 maj 2020 kl. 11:25

kikade i Sofies svampbok (Bo Mossberg Stefan Casta) står det att stolt fällskivling kan växa på precis samma ställen där det växer gullviva. stämmer det? har nii sett det

0 726 visningar
3 svar

Vårmusseron?

Oscar Widegren

26 maj 2020 kl. 16:54

Hej!

Jag är en nybörjare som undrar om jag hittat vårmusseron. Det växte en större mängd på en väldigt begränsad yta på min gräsmatta. Ungefär hälften fick jag slänga pga att de var ätna i foten. Stor variation på storleken.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone