Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 462 visningar
2 svar

Svamp

RolandiHedman

24 jun 2020 kl. 10:56

Hittade denna svamp i granskogen vid ett kyligt och solfritt läge på mossan i mitten av juni. Någon som vet vad det är för svamp?

0 688 visningar
4 svar

Sprängticka

Nils Paulsson

21 jun 2020 kl. 17:07

Jag har för första gången lyckats finna en Sprängticka. Den är funnen utanför Kalmar i hagmark på en Björk som sett sina bästa dagar. Känner markägaren så tillstånd att plocka den kommer jag säkerligen att få. Jag har läst någonstans att den skall plockas senhöst-vinter-tidig vår. Alltså ej savande period. Stämmer detta och varför?
När den är skördad, hur skall jag då behandla”dyrgripen”?
Saknade kamera idag vid fyndet men bild kommer.
Tacksam för alla tips och rå...mer…

0 1993 visningar
7 svar

Konstig svamp

Markus123

17 jun 2020 kl. 19:42

Hej, märkte igår att det hade börjat växa en konstig svamp på en jordplätt som vi varit och grävt vid för någon vecka sedan. Dagen efter så har den intagit en helt ny form och även spritt sig lite.

Någon som kan tipsa om vad det är för något som växer där ute :)

Växtplatsen är i närheten av Göteborg.

Tackartackar

0 867 visningar
2 svar

Dynstinksvamp

Joachim Krumlinde

18 okt 2011 kl. 22:24

Dynstinksvamp (Phallus Hadriani) i Falsterbo 9 resp. 11 oktober.

0 433 visningar
1 svar

Handbok

Eva Hansson

22 jun 2020 kl. 10:25

Hej! Någon som kan rekommendera “Svampar i Sverige” av Bo Mossberg? Vill gärna plocka annat än kantareller!

0 722 visningar
2 svar

Gul kantarell-abstinens

BreeVanDeKamp

19 jun 2020 kl. 11:20

När kommer gula kantarellerna? Någon som hittat eller sett att de är på gång?!
Västmanland…

0 567 visningar
1 svar

Vad kan detta vara?

Hej

21 jun 2020 kl. 18:44

?

0 407 visningar
2 svar

mandelrika?

våge

20 jun 2020 kl. 20:37

hur miljön ut för den ? är det i kalk-barrskog som den trivs i?

0 370 visningar
0 svar

Säsong

Ankiu

19 jun 2020 kl. 14:27

Fins det någon som har varit i midsommar svamp skogen och ploka det första exemplaren . ?

1 655 visningar
2 svar

Vad är detta?

Haarala

7 jun 2020 kl. 23:44

Dessa sågs på död ved i en bäck i norra Västmanland. Kraftigt gula, några mm höga, hatt ca 3 mm bred.

1 690 visningar
4 svar

Giftig?

Charoline

7 jun 2020 kl. 17:27

Jag har hittat dessa i odlingslådor i växthuset där vi odlar grönsaker. Vi har två småbarn så jag är lite nervös att det ska va någon giftig svamp. Nån som kan hjälpa en nervös mamma?

0 414 visningar
1 svar

Konstig svamp

Markus123

17 jun 2020 kl. 19:36

Hej, märkte igår att det hade börjat växa en konstig svamp på en jordplätt som vi varit och grävt vid för någon vecka sedan. Dagen efter så har den intagit en helt ny form och även spritt sig lite.

Någon som kan tipsa om vad det är för något som växer där ute :)

Växtplatsen är i närheten av Göteborg.

Tackartackar

0 731 visningar
3 svar

Svampar i kruka

Julian

16 jun 2020 kl. 13:30

Jag bor i Lund och idag såg jag att några svampar hade börjat titta fram i krukan där jag har två tomatplantor.
Kan någon här kanske hjälpa mig att att bestämma dem?

0 1085 visningar
1 svar

Svamp i grönsakslandet

Cristian Eriksson

16 jun 2020 kl. 19:23

Vi har en gjort om en sandlåda till en odlingslåda, där vi planerat persilja, smultron, tomater, slanggurka, morötter, ruccola och isbergssallad. Nu efter ca 3-4veckor så har det över natten växt upp massor av svampar på olika ställen i odlingslådan. Vi har förutom planteringsjord gödslat lite med hästgödsel. Svampen ser ut som ett öra när de blir större, se bilder.

0 758 visningar
4 svar

Någon som vet vad detta är?

Charoline

10 jun 2020 kl. 15:25

Som rubriker lyser. Är det någon som vet vad detta kan vara?

0 981 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Aminee

14 jun 2020 kl. 16:49

Hej!
Nu har vi köpt ny gräsmatta för några veckor sedan som vi vattnar varje dag. Det har börjat växa svamp på den och vi undrar, är de ätabara eller giftiga ? Vad är det för sort?

0 669 visningar
3 svar

Konstig svamp i blomkruka

Tilia

6 jun 2020 kl. 21:05

Vet någon vad detta är för svamp som jag upptäckte i min kruka med paljettblad?

0 568 visningar
0 svar

Giftsvamp i rabatten?

Berit Richter

14 jun 2020 kl. 10:17

Hej, bor på Lidingö med valp 10 veckor gammal. Han hittade ett ställe med svamp i vresrosrabatten. Lyckades få loss det han hade i munnen och plockade bort de svampar jag kunde se. Orolig om det är giftsvamp. De doftar gott av ”svamp”. Tacksam för svar.
Berit

0 971 visningar
3 svar

Svamp i pallkragen?

Janina

10 jun 2020 kl. 08:34

Hej, jag lade märke till dessa i min pallkrage och undrar vad det är för något?

0 408 visningar
0 svar

Någon som vet vad detta är?

Charoline

10 jun 2020 kl. 15:24

Som rubriken lyder. Någon som ser vad detta skulle kunna vara?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone