Detta krös hittades på ek i Hjorthagen i Stockholm. Är det ekkrös?
Hej Oskar!
Tack. Vet du om det finns förväxlingsarter eller är det bara Exidea truncata just på ek när det är ett svart krös?
Den är vanlig, eller hur?
Anna
Hej Anna!
Eftersom jag själv har hittat detta krös ett par gånger tidigare så skulle jag säga att den är vanlig :) Jag tror emellertid också att det är lätt att missa den om man inte har som huvudsyfte att leta efter svamp när man är ute i skogarna.
Angående förväxlingssvampar så säger jag nej, främst med tanke på att krösen har säregna utseenden. Det finns säkert varianter av ekkröset, men jag är för dåligt insatt i detta släkte för att kunna svara säkert där.
/Oskar
Det har genom åren frågats en hel del om svarta krös. Googla på “svarta krös” och på “svampguiden, svarta krös”, så får du se!
Tack
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.