Jag har för första gången lyckats finna en Sprängticka. Den är funnen utanför Kalmar i hagmark på en Björk som sett sina bästa dagar. Känner markägaren så tillstånd att plocka den kommer jag säkerligen att få. Jag har läst någonstans att den skall plockas senhöst-vinter-tidig vår. Alltså ej savande period. Stämmer detta och varför?
När den är skördad, hur skall jag då behandla”dyrgripen”?
Saknade kamera idag vid fyndet men bild kommer.
Tacksam för alla tips och råd!
Googla på “sprängticka, svampguiden” så hittar du en del.
Det viktigaste är att torka den efter att du skördat, de innehåller förvånansvärt mycket fukt. Bryt sönder i mindre bitar och lägg i ugnen med luckan aningen på glänt och kör i ett par timmar på 100 grader. Låt den ligga på tork ytterliggare några dagar. Sen är det bara att koka te på den.
Du kan skörda när som helst, men den är nog fuktigare på våren när saven stiger. Kräver mer torkning då.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.