0 11964 visningar

23 svar

Svavelticka

klas jaederfeldt

23 jun 2008 kl. 20:26

jag har alltid kokat av mina svampar innan till-lagning, kryddat upp och njutit av kycklingtuggmotstondet. men efter allt skrivande här, beslöt jag mej att bara steka och se hur det blev, med bara salt o peppar.
Jag kan inte påstå att jag gillade smaken så jag fortsätter nog att koka av

0

Lena M

24 jun 2008 kl. 05:57

Vad fina de är och har det inte varit mycket av dem i år ?

0

Brittis

24 jun 2008 kl. 11:00

Hej! jag har plockat av dessa vackra svampar idag! Hur länge kokar du dem?

0

klas jaederfeldt

24 jun 2008 kl. 11:50

bara ett hastigt uppkok

0

Brittis

24 jun 2008 kl. 11:53

Steker sedan, eller bara slänger ner som färdig kyckling i en gryta?

0

Tina N Kolsva

24 jun 2008 kl. 12:48

Å den ser så härlig ut på bilden så man skulle vilja sätta tänderna i den som den är. Jag har inte sett en endaste en i hela mitt liv. Buuuuuuuuuu.

Kom att tänka på en av Nanne Grönvalls låtar.

0

klas jaederfeldt

24 jun 2008 kl. 12:50

jag har gjort följande.
kokat av den i bitar 3x3 cm. lagt i torr stekpanna och svettats ut vattnet, gärna trykt på bitarna med gaffel. stekt, kryddat med Curry, hällt på grädde serverat med ris.
Tänkte någon gång pröva detta resept
http://www.wisconsinmycologicalsociety.org/chickenofthewoodsrecipe.htm

0

Brittis

24 jun 2008 kl. 13:01

Tack såg verkligen mumsigt ut!

0

Tina N Kolsva

24 jun 2008 kl. 13:32

Du tog orden ur min mun Brittis.

0

Geraldine

25 jun 2008 kl. 00:05

Är svavelticka en “vanlig” svamp? Finns den överallt, eller har man missat den p g a att man tittar i backen efter annan svamp?

0

Geraldine

25 jun 2008 kl. 00:08

...

0

Sussie

25 jun 2008 kl. 20:30

Lyckostar ni som funnit svaveltickan. Har varit ute i både ek- och bokskogar och kollat så jag nästan fick nackspärr, men nope, inte en enda. Vill ju gärna prova den svampen. Vet att engelsmän som är bevandrade i svampens värld ofta gillar den. Där kallas den för “Chicken of the woods”. Tror det har med konsistensen att göra (eller?). Nåja, jag har inte gett upp hoppet än att det finns en liten “skogskyckling” i NÖ Skåne som väntar på mig.  :-)
Mvh//

0

Daniel Persson

25 jun 2008 kl. 22:51

Namnet “Chicken of the woods” beror kanske på att svavelticka är en ganska feg svamp.

Prova att mucka gräl med en så ska ni få se!

0

klas jaederfeldt

26 jun 2008 kl. 00:32

ja den gav sig direkt när jag tog fram kniven å skar en bit

0

Birgitta D

26 jun 2008 kl. 21:53

Tina, inte jag heller

0

Cecilia

30 aug 2009 kl. 21:31

Funderar på en sak… jag har hittat en stor samling svavelticka, om jag tar den i år… kommer den tillbaka nästa år då? Eller hur funkar det?

0

B-wisser.

30 aug 2009 kl. 21:33

Sällan på samma ställe, men ofta på samma träd.

0

Helena i Lund

30 aug 2009 kl. 21:42

Har idag haft världspremiär på svavelticka! Currystuvad, först avkokt. Jaghar lärt mej att vara kräsen vid plockningen! Uff så tuggiga vissa bitar var, som självdö gammal höna! Hoppas på nya yngre fynd! Men det mesta var hur gott som helst, mört och “köttigt”, passade jättebra med currypasta o grädde. I morgon blir det med grädde och camembert.

0

Hampus 9 år

2 sep 2009 kl. 20:25

hmmm… nog bäst att koka av dem i vilka sammanhang som helst :I

0

Helena i Lund

2 sep 2009 kl. 21:28

Jag har kokt av, men tyvärr hjälpte det inte på de delar av tickan som redan blivit träiga… Eftersom jag inte var klar över det fick jag gallra på tallriken, mjuk och god - hård och träig. Mjuk och god - hård och träig. Är fortfarane imponerad av svampen som sådan…. är det svaveltickan som ligger till grund för Quorn?

0

Morgan

2 sep 2009 kl. 22:08

Efter att ha tillagat enligt konstens alla regler (?) och provsmakt, tycker jag svaveltickan passar bättre för ögat än för gommen.
Men smaken är ju som… etc etc

0

Bo E

3 sep 2009 kl. 11:39

Enda propblemet med svaveltickan är att kommunen envisas med att fälla de träd den växer på.
Tyvärr har jag mer sällan gjort fynd ute i skogarna.
Här verkar den vara en “parksvamp” företrädesvis på riktigt gamla jättestora pilträd…tyvärr har deras rötter en förmåga att spränga asfalt och stensättningar, och då ingriper genast parkesteter eller trafikplanerare och beordrar nedsågning…

Men får träden stå så brukar tickorna återkomma-

0

Kerstin wahlbärl

8 jun 2020 kl. 08:13

Bro

0

Joachim Krumlinde

8 jun 2020 kl. 16:07

Värmlands Bro? Det finns flera orter Bro i Sverige.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone