0 1755 visningar

9 svar

Svavelsticka?

TomasHogberg

7 jun 2020 kl. 16:27

Hej! Är detta svavelsticka? Tycker den växer karaktäristiskt (både till sättet och till platsen, intill en gammal engage) och ser lite sådär gul-orange ut. Men är lite osäker vad det kan finnas för förväxlingstickor där ute, och om det finns något specifikt jag borde titta efter för att vara helt säker?

Ni som plockar den, har ni några tillagningstips?

Tack för hjälpen! :)

0

TomasHogberg

7 jun 2020 kl. 16:32

Suck, mobilen auto-correctade till “sticka”, men jag menade såklart ticka*. Hittar ingen funktion för att redigera inlägget, så förtydligar det med en kommentar istället.

0

JanAUppsala

7 jun 2020 kl. 17:20

Javisst är det svavelticka i tämligen ungt stadium. Tillagningstips/Recept hittar du om du googlar på t.ex.
“svavelticka svampguiden recept”
eller på “chicken of the woods”
Smaken skiljer sig “kraftigt” beroende på art av värdträd!

0

HLilja

7 jun 2020 kl. 17:28

Instämmer! Smaken är också beroende av hur späda exemplar man plockar. Har i år testat dels mycket späd och sedan ung, båda växande på ek. Den senare hade betydligt mer smak samt mer syra. Jag kokat alltid ur den en stund i mycket vatten för att gå bort ev kärv smak. Vet ej om det behövs om den växer på andra träslag än ek. Någon som förresten råkar veta vilken liten bagge som brukar hålla till på svavelticka?

0

JanAUppsala

7 jun 2020 kl. 21:53

Baggen är Brokig svartsvampbagge, Diaperis boletii. Soppätare, alltså!

0

HLilja

7 jun 2020 kl. 22:24

Tack Jan! Den borde lära sig att skilja på ticka o sopp:)

0

JanAUppsala

8 jun 2020 kl. 09:37

Brokig svampsvartbagge heter den på svenska - jag hade rätt bokstäver men i oornding!
Förr i världen fick insekter ibland/ofta namn efter den (växt)art de först sågs på - och Linné kanske såg den på en Boletus…!

0

Svavelticka?

Joachim Krumlinde

8 jun 2020 kl. 10:51

Auktor till Diaperis boleti är Linné 1758. Jag tror att Linné buntade ihop soppar och tickor i samma släkte Boletus, och att uppdelningen har gjorts senare. Och, om jag får ha en åsikt, sedan fortsatt in absurdum så snart varje art har eget släkte.

0

TomasHogberg

8 jun 2020 kl. 15:09

Tack för svaren (plus kul info om baggar)! Då ska jag nog prova tillaga. Ska såklart googla lite på vad man kan göra med den, men tänker att svampexperterna här i forumet kanske har andra tips också - så skriv gärna hur du brukar göra :)

/Tomas

0

HLilja

8 jun 2020 kl. 15:27

Efter urkokning steker jag den med lök, vitlök, curry. Sen häller jag på en skvätt grädde och låter det puttra en stund under lock. Salta o peppra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone