Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 526 visningar
0 svar

Vad för svamp

Kk

9 nov 2019 kl. 12:26

Skåne. Gran och björk växer där. De är väldigt stora växer på vår tomt.

0 733 visningar
2 svar

Under gran i november

Värmlänningen

7 nov 2019 kl. 17:51

Hej! Stötte på denna svamp, en skivling som växer i blandskog i Värmland, dessa var under en stor gran. Vad kan det vara för art?

0 628 visningar
1 svar

Under gran i Värmland, november

Värmlänningen

8 nov 2019 kl. 18:11

Blandskog, Värmland, under en stor gran i november.

0 727 visningar
2 svar

svart trumpetsvamp.....

gripen

8 nov 2019 kl. 13:11

Hej!

Jag har plockat svamp i 30 år, rätt flitigt, rätt många arter. MEN jag har aldrig någonsin lyckats hitta svart trumpetsvamp, deprimerande…. så, någon som kan dela sina erfarenheter om växtplats, tid etc. för denna doldis??

0 779 visningar
2 svar

Liten trattskivling

NisseJ

6 nov 2019 kl. 16:12

Är detta en Clitocybe-art eller är det något annat “tratt”-släkte.Växer i mossan högst uppe på ett 2 m högt stenblock.Stenen finns i granskog utanför Eskilstuna.Tacksam för förslag på art/släkte.

0 1025 visningar
3 svar

Trattkantarell??

Jan Persson

7 nov 2019 kl. 18:51

Plockade bland trattkantareller på Orust. Mycket trattkantarell lik uppifrån med typisk tratt men foten är lite spräcklig och skivorna under hatten är köttigare än trattkantarellen. Luktar också annorlunda, Vet någon vad detta är?

0 661 visningar
1 svar

Vilken svamp? November i beteshage.

Leif Karlsson

6 nov 2019 kl. 16:33

Småland Vimmerby den 6 Nov. Äng för bete till hästar.

0 940 visningar
5 svar

Skicka meddelande till andra medlemmar?

SoldatNordsken

27 okt 2019 kl. 02:21

Är detta möjligt på forumet? Jag vill gärna ta kontakt med en person, men klickar jag på namnet så händer ingenting.

Uppskattar svar!

0 653 visningar
0 svar

Ätlig champinjon?

Andreas Larsson

4 nov 2019 kl. 19:34

Hittade ett antal av denna svamp i trädgården. Torde väl vara en champinjon men jag är osäker på om den är ätlig. Luktar angenämt, köttet gulnar inte nämnvärt och sporerna är bruna.

Mvh Andreas Larsson, Limhamn

0 692 visningar
0 svar

Rökslöjskivling - och en fråga om kremla

kjelol

4 nov 2019 kl. 18:54

Vi gick på ett fantastiskt ställe med rökslöjskivling idag. Plats i norra östergötland på en granplanterad åker. Se bild 1. Vi har aldrig sett så mycket på samma plats. De var utan insektsangrepp och fina, trots snö och frost inatt.

Bild 2 - är det en blek gulkremla? Hittad i fuktig mossa i grandominerad skog. Smakade ok men var ingen favorit. Hatthuden gick lätt att skala av.

0 838 visningar
4 svar

varianter på frostvaxskivling?

HLilja

3 nov 2019 kl. 18:03

Jag har emellanåt plockat frostvaxskivling på lite olika ställen.. Idag kom min far med frostvaxskivling som såg klart annorlunda ut än de jag plockat…men det var svårt att få det till något annat. Dessa var orange under istället för gula, spensligare och betydligt mindre klibbiga trots blött väder. Jag har bläddrat i böcker och hittat både bilder o text som jag tycker beskriver åtminstone färgvariationen. Vet någon om det kan röra sig om olika arter?

0 947 visningar
5 svar

Hätta eller tätting??

Ulla Kruys

26 okt 2019 kl. 13:27

Jag försöker med en till art men undrar om sidan är främst till för matsvampar och förväxlingssvampar?  Men kanske kan jag få hjälp med denna som fanns på marken i Vickleby ädellövskog.

0 695 visningar
1 svar

Vilken jordstjärna?

Clara

3 nov 2019 kl. 15:56

Hittad i Sandviken, Sölvesborg Blekinge. Har googlat och tycker mest det ser ut som en Blomjordstjärna men har egentligen ingen aning (förutom att det är en jordstjärna då).

0 484 visningar
0 svar

Komma i kontakt med annan användare här?

Christels

3 nov 2019 kl. 11:11

Område Skåne: finns tips om var man kan hitta gott om trattkantareller här: dock är platserna ganska vagt beskrivna runt Helsingborg/Ängelholm/Munka Ljungby. För att slippa köra runt flera timmar undrar jag om det går komma i kontakt med de som tipsat? Hade varit väldigt tacksam för lite mer tydliga tips

0 656 visningar
2 svar

Blåmusseron?

ElenaK

2 nov 2019 kl. 20:05

Hittade några svampar i lövhög i trädgården och vill gärna få hjälp med artning.
Ovansida tycker jag är lite beigeorange och på undersida lilaaktiga skivor. På äldre exemplar blir skivorna mer åt det bruna hållet.
Ganska mild lukt.
Träd lövträd och hittat i Småland.

0 886 visningar
2 svar

Giftig?

Ulla Kruys

1 nov 2019 kl. 14:57

Kan detta vara gifthätting. Lindö norr om Kalmar. Har tyvärr bara denna bild.

0 661 visningar
1 svar

Trattisarna blev svarta?

EmmaL

1 nov 2019 kl. 21:05

Hej!
Plockade trattkantareller och gulröd trumpet i morse. De var frusna och har efter det tinat i rumstemp. De såg då helt normala ut. Lite brunare än vanligt men tänker att färgen varierar med tid på hösten? Sedan förvällde jag svamparna i torr panna och då blev de helt svarta. Känner inte igen att de brukar se ut så. Varför blev de så? Kan de fortfarande ätas?

0 835 visningar
3 svar

Recept

Tanja i Gagnef

25 aug 2008 kl. 08:34

Milde tid vilken skattgömma det finns här på sidan under “fliken” recept! Törs knappt läsa längre - det blir så mycket saliv i tangentbordet.. Tack alla ni som lägger in era recept där!
(Nuna H Sthlm - jag har bytt min signatur, bra idé av dig!)

0 4764 visningar
18 svar

Förvälla blodriskan?

Sofia

13 sep 2008 kl. 20:49

hej,
är det så att blodriskan (både tall- och granblodriskan) inte behöver förvällas så som de andra riskorna??

0 946 visningar
4 svar

Gul rotskål?

DanRin

30 okt 2019 kl. 20:41

På dagens underbara svamptur där tallblodsriska, trattkantarell, blek taggsvamp samt en och annan kantarell hittades ramlade jag även på en udda filur. I en rätt gles tallskog hittade jag denna varmt gula, tunna och solitära svamp. Kan det vara en gul rotskål?

Och när jag ännu är på ämnet… jag tar hem de svampar jag inte känner igen och försöker artbestämma. I ivern att göra det slog det mig idag, finns det svampar som är förbjudna att plocka? Jag vet att det finns vissa m…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone