Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 3998 visningar
5 svar

Hur nära vägen?

Svante

13 sep 2006 kl. 21:10

Hur nära trafikerade vägar kan ni tänka er att plocka svamp för att äta?

För några veckor sedan hittade jag en stor kungschampinjon fem meter från en tvåfilig, ganska tungt trafikerad väg.

På väg hem från jobbet idag hittade jag mitt livs första sillkremlor, ca tio meter från en enfilig väg där det också är rätt mycket trafik.

Jag plockade ingen av svamparna, (champinjonen var jag osäker på och kremlorna var gamla och torra) men stället finns ju kvar och därför undra…mer…

0 606 visningar
2 svar

Är denna ätlig?

Selma

21 sep 2019 kl. 12:25

Västanvik

1 697 visningar
4 svar

Blånande sopp

SoT

20 sep 2019 kl. 15:43

Kan inte hitta denna i någon beskrivning. Växer under hassel i kustnära lövskogsbacke i norra Bohuslän. Kan ev. finnas snäckskal i marken då det finns svart trumpetsvamp och blåsippor i högre upp i samma backe.
Foten ser helt slät ut utan prickar eller nätmönster men har en tunn tvärgående rand. Hela svampen är beige/ ockrafärgad med svagt rosa ton längst ned på foten. Rören blir mörkblå vid trumning. Kan någon hjälpa mig att artbestämma denna mystiska svamp? Den smakar ...mer…

0 396 visningar
2 svar

Sotvaxskivling?

rickitickitavi

21 sep 2019 kl. 10:35

Hej! Är detta sotvaxskivling? Plockad i gammal risig blandskog (gran och tall uppblandat med lite björk och allt möjligt) i Tiveden. Tycker mig känna igen den större av dem som detta (den växte i mossan), men är den mindre också det (den växte vid stigen)? Tacksam för svar!

0 374 visningar
0 svar

Blek taggsvamp, gul taggsvamp?

Johanna Sandelin

21 sep 2019 kl. 12:59

Sörmland, Nyköping, blandskog. Är detta blek taggsvamp eller gul taggsvamp? Ätlig?

0 1008 visningar
6 svar

Vad är detta?

Klara Skördeman

20 sep 2019 kl. 17:37

Jag plockade vad jag först trodde var väldigt stora uppvuxna exeplar av trattkantarell. Väl hemma så såg jag att det inte var det. Stora och fransiga i kanten. En hade som en tjock stam med flera “kronor” på. Pseudocraterell var en tanke. Kruskantarell eller svartnande kantarell funderade jag också på. Men njaa.. Tacksam för svar. ☺ Östergötland.

0 503 visningar
2 svar

Identification

Eric Scarfone

20 sep 2019 kl. 21:16

Stockholm
Hansa naturomåde
Blandad skog med ek, hasselnöt och tall

0 1182 visningar
2 svar

Stolt fjällskivling eller Chlorophyllum brunneum?

Petra P

20 sep 2019 kl. 18:18

Nynäshamn, kusten under tall och ek.

0 658 visningar
1 svar

Är detta stinkspindling?

AnnaK

21 sep 2019 kl. 00:04

Blåviolett och även inuti. Illaluktande. I blandskog, Ingmarsö Stockholms skärgård.

0 628 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp, ätbar ?

MW

14 sep 2019 kl. 21:21

Plockad i Göteborgstrakten i blandskog.

0 700 visningar
2 svar

Vad är detta för en svamp?

Torbjörn Vennström

14 sep 2019 kl. 19:52

Hittad i barrskog med mycket gran, liknar Rödgul trumpetsvamp på foten och undersidan av hatten, men färgen är mer blekgul-rosa, och ovansidan är blekgulrosa (vitnande på sina ställen) i stället för trumpetsvampens brungrå. Har aldrig sett den

0 575 visningar
2 svar

Stolt fjällskivling/Stensopp

Amali

20 sep 2019 kl. 16:35

Hej,
Läste på om de 5 stjärniga svamparna noga innan dagen tur till skogen, men vill ändå stämma av så jag inte äter något som är giftigt.

Jag är nästan 99% säker att svamparna till vänster är stolt fjällskivling och de till höger är någon typ av stensopp. Stämmer det?

Har aldrig lagat stolt fjällskivling. Måste man steka dessa i en torrstekpanna och låta vätskan koka in eller kan man tillaga de på något annat sätt?

Tror inte jag orkar äta allt på en gång. Kan m…mer…

1 624 visningar
2 svar

Svart trumpetsvamp med färgförändring?

Miisk

20 sep 2019 kl. 19:44

Tjörn,bohuslän,mestadels lövträd,mkt ek vla,enstaka tall,blött område bredvid blåbärsris.
Undertill ser det ut som andra trumpeter jag sett för åsar är där ju inga iaf så långt är jag med och att de flesta är väldugt unga,fe minsta dåh mest ut som mörkt krusformat på marken med liten tratt och knappt ngn fot., bilden ser lite mörkare ut men de är helt bruna, mest gråaktiga undertill. HAR jag ä tlugen hittat svart trumpet trots allt? Luktar som rödgul trumpet/trattis unge…mer…

0 559 visningar
4 svar

Vilken svamp?

Daniel

18 sep 2019 kl. 23:22

Hittad i torr näringsfattig tallskog i mellersta Dalatna vid sandhedarna norr om Siljan.
Några ex växte bredvid en stubbe och några fritt mellan tallarna.
Från ca 6 till 20 cm i höjd och de största hattarna ca 13-15 cm i diameter.
Har som ett guldaktigt skimmer om både hatt och skivor, foren något rosa/röd aktig i undre delen.

0 406 visningar
0 svar

Vad är detta ???

Andrew

20 sep 2019 kl. 18:10

Skrev redan ett inlägg med samma bilder men glömde skriva ordentligt i rubriken.

0 509 visningar
1 svar

Soppor

Andrew

20 sep 2019 kl. 17:34

Tja, brukar inte vara nervös med soppor, med idag blev jag det, kan nån lugna mig snälla :((  tack i förhand.

0 390 visningar
0 svar

Vilken Riska är det här?

Ronnie Gustafsson

20 sep 2019 kl. 13:56

Småland granskog

0 791 visningar
5 svar

Ätbar sopp?

Ingrid-Smith

19 sep 2019 kl. 14:01

Hittade dessa på tomten, jag bor invid gran och tallskog i norra Dalarna.

0 578 visningar
4 svar

Sotvaxing eller ej?

Dabe

20 sep 2019 kl. 11:33

Hej, andra gången jag plockar vad jag tror är sotvaxing, hade tänkt äta av den idag och då kan man aldrig bli för säker tycker jag. Plockad intill tall, gran och björk i djup mossa i Västra värmland. Något exemplar har lite ljusare mittparti på hatten. Foten är på vissa exemplar jämt gråstrimmig från hatten och ända ner. Ska det vara så eller kan det vara streckvaxing? Mvh

0 528 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

MagnussonM

20 sep 2019 kl. 11:06

Här kommer svampen!

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone