ErikP
29 sep 2019 kl. 11:00
Tänkte dela dessa bilder för att bidra till någon slags pedagogik kring sammanblandning.
I veckan stötte jag på en växtplats med trattkantareller (eller rödgul trumpetsvamp, osäker) där jag kunde plocka en nästan full stor papperskasse. Västerbottens södra kustland. Mängden var alltså sådan att jag oavbrutet plockade inom synfält i kanske 30 minuter.
På flera ställen noterade jag dock andra svampar som växte extremt intimt inpå / delade växtplatsen. Jag är inte tillräckligt duktig för att identifiera svamparna (och vill gärna ha hjälp) men jag skulle tro att det är olika typer av spindelskivlingar. nedersta biten av foten på den jag plockade upp (bild) är det som ger mig lite problem att göra en exakt bedömning men bland de jag såg känns pelargonspindelskivling, gulbrun spindelskivling och gulbandad spindelskivling som tänkbara alternativ. Utseenden känns dock inte på min nivå jättelångt från toppig giftspindling och orangebrun giftspindling.
Jag tänker vilket som att bilderna kanske visar lite på risken att få med giftiga arter med matsvamparna om man inte är observant – speciellt i en situation där man har så mycket matsvamp omkring sig att man plockar lite på automat. I dessa fallen lämnade jag de matsvampar som växte allt för nära inpå de bruna skivlingarna för säkerhets skull.
Tacksam för mer specifika artbestämningar av dessa för framtiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.