Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 588 visningar
1 svar

Misstänkt kremla (vin-, kant- eller gift-?)

Arvid R

17 sep 2019 kl. 17:39

Hej!

Plockade dessa häromdagen på Ekerö utanför Stockholm i blandskog. Tror det är någon kremla men är inte säker, vad säger ni mer erfarna?

Tack på förhand!

0 568 visningar
2 svar

Rimskivling

FredrikL

17 sep 2019 kl. 13:41

Är nybörjare på svampplockning och brukar hålla mig till soppar och kantareller men idag hittade jag denna. Är det en rimskivling?

0 962 visningar
1 svar

Grå kantarell?

Britt Inger Larsson

17 sep 2019 kl. 13:51

Letade svart trumpetsvamp och trodde att det var en gammal sån jag hittat.  Kollade forumet när jag kom hem och inser att det kan vara grå kantarell. Stämmer det?
Blandskog, Västmanland gräns till Närke, fanns ett tjugotal.

0 645 visningar
2 svar

Vad är detta?

Turmalin

15 sep 2019 kl. 10:32

Hittad i på marken i granskog med lite björk och tall. Drygt 20 cm i diameter.

0 553 visningar
3 svar

Ovanligt mycket vit flugsvamp

Tompa

17 sep 2019 kl. 09:33

Jag har en fråga till andra här på forumet, är det fler än jag som uppmärksammat att det är ovanligt mycket vit flugsvamp i år? Jag har varit runt på ett flertalet ställen i västmanland i närke de senaste veckorna och det har varit mycket överallt. Hoppas verkligen folk är försiktiga med att plocka svamp de är osäkra på.

0 600 visningar
1 svar

Hur ” gör” man fler kantareller?

Gullbritt Reinfeldt

17 sep 2019 kl. 11:20

Om man har några kantareller som växer o vill dom ska kunna bli fler?- ska man plocka dom eller låta dom stå?
Menar såklart för till nästa år???

0 1359 visningar
1 svar

Pepparriska?

Karana

17 sep 2019 kl. 10:06

Hej! Har många svamparter jag funderar på, men startar med denna som det dräller av… Jag har pluggat mig till att det bör vara pepparriska…??
Vad är karaktäristiskt med den? Alltså hur kan jag urskilja å vara helt 100 på att det är den? Vilka sorter kan jag förväxla den med? Är det en good matsvamp? El gärna annan info… Tack på förhand!

0 707 visningar
6 svar

Vilken svamp?

Peter i Västmanland

16 sep 2019 kl. 15:08

Hittade dessa ståtliga svampar på samma typ av växtplats som det växer skogsriskor, alltså i gammal granskog med enstaka björkar. Växte några dm från varandra i den frodiga grönmossan i norra Västmanland.

Jag lyckas inte komma på vad det är för svamp.
Den största av dom tre är drygt 15 cm.
Fötterna ihåliga. Hattovansida känns som fjällat fiskskinn.

Jag gissar på någon riska, men exprterna här vet säkert bättre.

Bild tagen i dagsljus (molnigt) med vitt kopieringspapp…mer…

0 685 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

TommyH

17 sep 2019 kl. 07:26

Hittade 15-20 st av den här sorten i olika storlekar, upp till 12-15 cm. De växte i blandskog med mest tall, mossa och gräs. Lustig form på hattkanten, liknar hamburgare nästan.
Någon som vet?

0 813 visningar
7 svar

Olika svampar?

MissCee

16 sep 2019 kl. 16:55

Hej, jag undrar om det möjligtvis är rödgul trumpetsvamp jag hittat? För visst är det väl trattis till höger i bild?

0 762 visningar
4 svar

Taggsvamp?

MissCee

16 sep 2019 kl. 16:57

Taggsvamp? Vilken sort i så fall? Taggarna går inte ner på foten.

0 5524 visningar
38 svar

Svampar med doft, lukt

Elisabeth J

23 apr 2007 kl. 09:22

Hej!

Ska vi köra en variant till när det gäller svampar, fick idén när Lena frågade om smultronkantarell!

Namn på svampen och karaktären på doften god som äcklig!

Jag börjar med Gul taggticka Sistotrema confluens
DOFT AV VANILJ

0 2000 visningar
5 svar

Svart hattmurkla - äta eller inte?

Mi55en

16 sep 2019 kl. 19:19

Denna sort hittades i dag i ett spår med grus och sand. Den luktar gott och doften påminner om vanlig biskopsmössa. Är det värt besväret med tork och sedan förvällning?

0 618 visningar
3 svar

vilken svamp?..ätlig?

gerard

16 sep 2019 kl. 19:26

hej
dessa växer i skogsbacken utanför mitt hus.
mellansverige. några tallar runt dem.
ser goda ut, men inte vet jag. lite rosa på foten
mörkt rödbrun hatt. skivor.
ja….se bilden.

0 786 visningar
13 svar

Sotvaxing?

Dabe

16 sep 2019 kl. 16:10

Hej, någon som kan hjälpa mig bekräfta eller avfärda att detta är sotvaxing, plockades i Västra värmland i mossig, kuperad, stenig/bergig blandskog. Tycker mig känna en förnimmelse av honungslukt men är inte bergsäker. När jag jämfört mot Holmberg & Marklunds svamp ok tycker jag att de har en tydligare vit markering mellan skivor och fot jämfört med dom jag hittat.

0 593 visningar
1 svar

Brunsopp or not?

Christina Tal

16 sep 2019 kl. 19:08

Hello, hopefully someone can tell me in English - I found these in Jönköping and I am not entirely sure - is it Brunsopp? They are very aromatic, and a little bit yellow under the hat.
Thank you for advice!

0 1039 visningar
7 svar

Blek taggsvamp?

MissCee

16 sep 2019 kl. 16:53

Hej, ny på forumet och nyfiken svampplockare! Är detta blek taggsvamp jag hittat? Hittat i Stockholmstrakten, blöt mossa, blandskog dock mest barrträd.

0 521 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

TR

16 sep 2019 kl. 15:11

Hittades i Järfälla/Stockholm pp en gångstig i ett naturreservat.

0 674 visningar
2 svar

Liten hård sopp

Helid

16 sep 2019 kl. 16:43

Hej! Hittade dessa små gulliga på hundpromenaden idag. Liten hård sopp med nätmönstrad fot. Undersidan av hatten har som en torkad klar yta på rören. Lite som en klarlack. Nån som har en aning vad det kan röra sig om?

1 1251 visningar
3 svar

Svamp genom asfalt

Jörgen

15 sep 2009 kl. 08:45

Hej,

jag hittade en svamp som tagit sig genom asfalten - vilken naturkraft!

Jag skulle gärna vilja om någon
känner till vilken svampsort som
det är. Bifogar en bild.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone