Det är helt klart en röksvamp och vårtig tror jag stämmer också.
Om du delar ett häxägg, alltså en ännu ej utvecklad vit flugsvamp, så kommer du att se anlagen till skivor. Det är inte en homogen mashmallow-massa sådär som röksvampen ser ut.
Nu förvirrade jag mig själv, med lite hjälp av dig. Det är unga stinksvampar som kallas häxägg och brukar förväxlas med röksvamp. Och jag vet att det stavas marshmallow också, så det så.. ;-)
Men det jag sa stämmer ändå. Man kan alltid se att det är en skivling. Långt innan man delar svampen i de flesta fall, men om inte förr så när man delar den. Med så där homogent innandöme behöver du inte oroa dig.
Tilläggas kan att om man delar ett häxägg, alltså den outvecklade stinksvampen, så är den geléartad inuti och inte homogent vit som röksvampen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.