Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 450 visningar
0 svar

Vad är detta för svampar?

Maria TW

8 sep 2019 kl. 14:47

Plockad i Södermanland, mest barrskog, mossigt, mycket blåbärsris. Lite björkträd. Kan det vara Karl-Johan? Eller någon annan sopp?

0 22048 visningar
20 svar

Förvälla Karl Johan ,är d dumt?

PB

19 aug 2008 kl. 18:10

Är d dumt att förvälla Karl Johan?Eller ska man torka dom.Har när jag hittat olika sorter förvällt alltsammans,har ej märkt att smaken försämras.Har nog haft i frysen upp till ett år.

0 977 visningar
0 svar

Är det trädgårdstryffel

Barbro Hellsinh

8 sep 2019 kl. 13:08

Hej!
I dag hittade jag dessa i min odlingslåda på ca 2 DM djup. Det fanns bara dom exemplaren på bilden.inga rottrådar. Det har odlats grönsaker där och tillförts kompost och kogödsel till jorden regelbundet. Det finns verken ekar eller hassel i närheten. Obs en har jag delat på och doften är en mild jord/tryffel Det rör sig om norra Gräsö iÖsthammar kommun

0 684 visningar
1 svar

Tratt eller trumpet?

UllaA

8 sep 2019 kl. 12:42

Kloten några mil från Kopparberg.

0 713 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp

Hokaren

8 sep 2019 kl. 12:17

Jag har hittat denna svamp i Västerbottens inland på sandig tallhed, i en backe som sluttade mot en väg.
Vad är det för svamp?

0 711 visningar
1 svar

Honungsskivling?

Jessica

8 sep 2019 kl. 12:03

Det växer svamp på en döende rönn i min trädgård. Orolig för att det är honungsskivling och att vi måste ta bort trädet. Vad säger ni? Skulle det kunna vara fjällig tofsskivling också? Eller något annat?

0 399 visningar
1 svar

Vad är detta?

Turmalin

8 sep 2019 kl. 11:24

Vad kan detta vara för svamp? Misstänker champinjon, men vilken sort?
Hittad i gräsmatta/parkmiljö nära sjö i Västergötland. I närheten fanns lind, tall, björk bland annat.
Lukten mild, små vita fjäll över hela hatten, ej gulnande vid skrap, ring tunn och “flyktig”/föll lätt av. Höjd ca 12-15 cm.
De små exemplaren (ej bild tyvärr) var halvklotformade med ljusrosa skivor.
Tacksam för svar

0 746 visningar
1 svar

Någon som vet vad det är för typ av sopp?

Silvret

7 sep 2019 kl. 22:08

Hittade dessa två sorters soppar idag och då jag inte är så duktig på svampar så ville jag bara kolla om någon vet vilken sorts sopp det rör sig om och om de går att äta/är goda. De växte på berg med mossa i blandskog. (Stockholm). Gissar på att den ena är brunsopp men foten är ganska smal. Den andra vet jag inte, undertill är den lite rosa aktig, hatten är ljusbrun/beige. Har hört att det inte finns några giftiga soppar men går dessa att äta?

0 623 visningar
1 svar

Champinjon?

frokenflitig

7 sep 2019 kl. 22:17

Hittade denna svamp i trädgården, gräsmattan. Är det en champinjon? Vilken sort isf?

0 504 visningar
1 svar

Vad är detta för sopp

Hokaren

8 sep 2019 kl. 07:54

Hej. Hittade vad jag tror är en sopp men inte vilken sort igår i Västerbottens inland. Vad är detta för sort? God att äta?

0 875 visningar
5 svar

Är detta stolt fjällskivling?

Ziggy Marmelad

7 sep 2019 kl. 20:49

Den växte längs en cykelväg brevid blandskog utanför Kristianstad.

0 1053 visningar
2 svar

Rosa ticka på gran

John Picea

7 sep 2019 kl. 16:28

Relativt gummiaktigt mjuk i köttet för att vara en ticka. Växer på en nyligen död eller döende stående gran.

0 671 visningar
3 svar

Är detta en föränderlig tofsskivling?

Tia Hobbyontheroad

7 sep 2019 kl. 14:20

Varit i skogen i Örkelljunga och plockat svamp. Hittade då en massor av en svamp som liknar föränderlig tofsskivling men skulle vilja ha hjälp då vi är osäkra och vill inte äta den giftiga varianten. Tack på förhand!!

0 618 visningar
1 svar

Små svampar med åsar. Vad?

Sevitor

7 sep 2019 kl. 17:31

Fiby urskog, Uppsala. Fann vad som såg ut som grå unga trattkantareller (kamerans färgåtergivelse inte perfekt). Vad kan det tänkas vara för något?

0 2509 visningar
1 svar

Orangebrun giftspindling?

Viktorp

7 sep 2019 kl. 18:02

Hej! Hittade denna ute på Vikbolandet längs en grusväg i blandskog - kan det tänkas vara en orangebrun giftspindling? Jag tyckte att skivorna var lite ljusa dock? Hittar ingen bild på någon liknande svamp.

0 605 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

NathalieH98

7 sep 2019 kl. 18:33

Någon som vet vad detta är för något? Hittats i Götene bland kantareller och röksvamp bland annat. Kan inte hitta något om den här så vore väldigt roligt om någon vet. Det växer massor utav dom i skogen där vi hittade dom.

0 543 visningar
2 svar

Litet fel i Svampguiden?

Karin H

7 sep 2019 kl. 09:01

Om man först tittar på Stolt fjällskivling står det att inga giftiga parasollskivlingar finns som förväxlingsarter. Men om man tittar på Rodnande fjällskivling står det där att de är ett artkomplex med tre arter, där en är giftig. Finns denna giftiga variant i Sverige? Kanske kan ni uppdatera Guiden på sidan för Stolt Fjälsskivling också i så fall? Vänliga hälsningar, Karin

0 447 visningar
0 svar

Fingersvamp? Ätbar?

UllaA

7 sep 2019 kl. 18:15

Kloten 2 mil från Skinnskatteberg

0 998 visningar
2 svar

Trattkantarell eller Gulröd Trumpetsvamp?

Gäddan Sid

7 sep 2019 kl. 18:02

Hej, någon kunnig som med hjälp av bilden kan bedöma vad det är för svamp jag plockat? Tack på förhand för hjälpen :)

0 2094 visningar
2 svar

Svart svamp?

CarGrö

7 sep 2019 kl. 17:10

Hittad i blandskog, ganska sumpigt..

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone