Hittade en fantastisk fingersvamp igår. Har slagit upp den i lexikon och tror att det är gul fingersvamp som är en läcker matsvamp. Men risk finns att det är den något giftiga lömska fingersvampen. Dock gäller följande: Plockades i Stockholmstrakten. Ser inget spår av rosa, men fingersvampen är inte speciellt gul heller. Luktar något (vilket gul fingersvamp tydligen inte ska göra). Smakar faktiskt väldigt gott, inte alls beskt eller så. Nu har jag bara provsmakat en liten bit och vi får väl se om jag börjar må illa om någon timme eller så. Är det dumt av mig att äta fingersvamp när det är så lätt att förväxla den med giftiga arter eller är det lugnt när den smakade gott?
Hej Pia ! Jag skulle oxå vilja få svar på samma fråga som du har. Jag bor oxå i Stockholm och har hittat exakt samma slags fingersvamp som din. När jag var barn, vet jag att vi plockade dessa och de ansågs vara mycket goda men hur det är i dag med dom vet jag inte heller.
På den bilden går det inte att se vad för sort det är. Bara druvfingersvamp rekommenderas som matsvamp nu. Sök på den och jämför med din svamp. Förr åt man lite av varje men flera sorter är giftiga och de är mycket svåraa tt åtskilja. jag äter inga fingersvampar alls. Det finns så mycket annat, godare skogen.
Hej!
Jag har studerat dessa svampar i flera år utan mikroskop det överlåter jag åt andra!
Svampen har en färg när den kommer upp ur marken ,sedan en färg när den växt till sig och sedan sista stadiet då har alla fingersvampar som är åt det gula hållet samma färg beigebrun.
Sporpulvvret är ockrabrunt.
Det går inte att särskilja dem åt i bara mikroskop ytan måste studeras på plats i olika stadier,de trivs också tillsammans.
Beskåda dessa fantastiska färgklickar utan att stoppa dem i munnen,det finns så mycket annan god svamp!
Det här nedan skriver Micke på svampguiden!
http://svampguiden.com/art/visa/Ramaria_flava_s._lat
Fråga: Är oätlig (i svampboken…) det samma som giftig? Jag trodde att oätlig betydde att det inte smakar så gott.
Har just avnjutit en portion, förhoppningsvis ogiftig, fingersvamp.
Svampen i sig smakade mycket bra… men jag blir ju lite orolig nu när ni säger att det inte är bra att äta fingersvamp, eftersom det kan förväxlas med oätlig (giftig?) svamp.
Will I die?
På senare tid har man ändrat uppfattning om flera svampars ätlighet/giftighet. Skaffa en ny svampbok/uppdatera din äldre för att slippa äta sådant som visat sig innehålla onyttiga saker.
En väninna med 2 små barn har alltid haft magbesvär på höstarna. Varför? De äter fingersvamp! Som bortblåst när jag sett deras skörd och de gått över till annan svamp.
Många av fingersvamparna har visat sig innehålla gifter som ger magont, kräkningar mm.Läs gärna på om saken. Har man tur så får man tag i en som är ok. Jag chansar inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.