Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.

hittade den i rättvik dalarna på talllhedar.

0 461 visningar
0 svar

Nyfiken! Vad är detta för svamp?

Eken

19 aug 2019 kl. 21:27

Äng/strand vid mälaren.

0 1666 visningar
2 svar

Frysa in svavelticka?

Alva

19 aug 2019 kl. 20:39

Hej!

Jag undrar om man kan frysa in svavelticka

Tacksam för svar!

Mvh
Alva

0 578 visningar
0 svar

Svamp köpes

Hemming Sten

19 aug 2019 kl. 19:20

Hej,
På grund av ett dåligt ben har jag svårt att du mig ut i skog och mark.
Jag köper därför gärna svamp av svampplockare som har svamp över att sälja.
Jag bor en mil utanför Katrineholm, Sörmland
Hälsningar
Hemming Sten
0721889487
0

0 728 visningar
6 svar

Är detta en svamp?

Rainbowbrite

18 aug 2019 kl. 20:50

Var vid ett vattenfall idag i fjällen (norrbotten/lappland) med mkt växtlighet i all dess form o bland lövverken på marken lös denna lilla mini svamp upp, (om det nu är en svamp ? ) inte större än ett lingon . Någon som sett den förr o vet namn ?

0 504 visningar
5 svar

Björksopp

Marbal

19 aug 2019 kl. 17:35

Är detta en björksopp, tycker inte foten stämmer riktigt.

0 551 visningar
2 svar

Bilden kom inte med

Annik@

19 aug 2019 kl. 09:55

Försöker igen
Vad är detta? Växer i villaträdgård i Skåne. Har tidigare stått en blodbok på platsen. Ca 30 cm diameter

0 597 visningar
1 svar

Nyfiken! Vad är detta för svamp?

Eken

19 aug 2019 kl. 14:51

Äng/strand vid mälaren.

0 398 visningar
0 svar

Vad kan detta vara...

Patrik Midenborn

19 aug 2019 kl. 13:15

Hej. Jag är nybörjare på svamp och stötte på dessa i skogen, som jag aldrig sett tidigare.
I närheten av Göteborg i en skog bestående av gran, björk och en och relativt blöt/sank mark. Mycket mossa och blåbärsris runt om kring.
Finns det någon kunnig person som kan guida mig?

0 1326 visningar
4 svar

Vad är detta?

Epul30

18 aug 2019 kl. 16:47

Dessa små svampar finns i en rabatt i Uppsalatrakten. Vill gärna om nån vet vad det är för sort.

0 432 visningar
0 svar

Vad är detta?

Annik@

19 aug 2019 kl. 09:52

Växer i villaträdgård på gräsmattan, ca 30 cm diameter. Har tidigare stått en blodbok på platsen. Skåne
Tack

0 2209 visningar
5 svar

Ovanlig vit trumpetsvamp, eller vad är det?

Lena-Marie

28 sep 2015 kl. 07:13

Jag skulle vilja ha hjälp med artbestämning och ätlighetsgrad. Plockad där tratt och trumpet finns.

0 953 visningar
7 svar

Vilken sopp?

Oskar 18 år Småland

18 aug 2019 kl. 08:30

Denna sopp tycker jag är lite speciell. Dess hatt är gråbrun varav det gråa ser lite pulvrigt/vårtigt ut medan det bruna mer liknar en ”ren” färg. Porlagret lyckades jag inte få med på bild men det var mer åt det gula hållet när jag tänker efter. Sedan har vi den del som gör mig mest konfunderad, det vill säga foten. Den tycks inte ha ett tydligt ådernät som de flesta soppar annars brukar ha (kanske för ung) och inte heller några filttofsar eller liknande. För övrigt så ...mer…

0 541 visningar
3 svar

Sopp?

Bo

18 aug 2019 kl. 22:40

Hittade i mossig barrskog. Växte i en liten grupp sida vid sida. Möjligtvis grynsopp? Saknas dock de typiska vatten droppar som jag har sett i bilder.

0 460 visningar
1 svar

Björksopp?

Menkii

18 aug 2019 kl. 22:23

I Stockholmsområdet i blandad barr- och bladskog. Doftar milt och rodnader till brunt när jag delat den.

Jag och min väninna gick i skogen och hittade alla dessa soppar. Vi googlade oss fram till denna förträffliga sida där vi kunde läsa på om vad vi stoppade i påsen.

Bäst att dubbelkolla eftersom vi är nybörjare.
- Går dessa soppar att äta?
- Hur tillreder jag dem? (Förvälla och frysa?)

Sofia i Göteborg

0 527 visningar
1 svar

Vad kan det här vara för svamp?

Josephine

18 aug 2019 kl. 20:26

Växer i södra Närke vid stor källsjö. Vad kan det vara för svamp? Ätlig?

0 1542 visningar
9 svar

Spetsvaxskivling?

SvenD

15 nov 2015 kl. 10:33

6 cm bred, 13 cm hög, alltså en kraftig vaxskivling! I gräsmark med enbuskar Trodde det var toppvaxskivling men efter ett dygn har den inte svartnat. Kan det vara spetsvaxskivling (H. acutoconica) eller finns det någon annan med detta utseende?

0 680 visningar
1 svar

Albino Stendopp?

Marime

18 aug 2019 kl. 15:53

Sörmland. I närheten av Tullgarn. Blandad barr och lövskog. Rikligt med Stensopp.

0 1817 visningar
6 svar

Mörkbrun hatt, gräddvita skivor och brun fot

Peter, Herrljunga

5 aug 2009 kl. 12:59

Nyss när jag var ute och gick i skogen hittade jag vad som ser ut som en kremla med mörkbrun hatt och nedsänkt mitt, gräddvita skivor och mörkbrun fot.

Den växte i tät skog med främst granar.

Någon som har en aning om vad det kan vara? Jag hittar inget som liknar den i databasen.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone