Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 584 visningar
2 svar

Öron?

Ulla Kruys

18 aug 2019 kl. 12:54

Tacksam för hjälp med dessa som liknar Annika Ps nedan. Fanns utmed skogsväg i barrskog norr om Kalmar.

0 1015 visningar
6 svar

Är det violgubbe?

Annika P

17 aug 2019 kl. 18:20

Hej! Jag undrar om svampen jag såg idag är violgubbe av äldre exemplar? Jag trodde först att det var svart trumpetsvamp, men det är det definitivt inte. De växte i granskog på grönmossa i södra Östergötland. Den har nästan lite luden hatt.

0 565 visningar
2 svar

Koralltagsvamp?

DoinaV

18 aug 2019 kl. 08:15

Denna miniaturvarelsen växte på en 10-12 cm murken vedbit i skogspartiet mellan Farstanäset och Ågestavägen, cirka 200 m öster om Miltonvägen(Stuvsta, Huddinge, Stockholm). Det är en blandskog med lokala variationer - myrmark, sumpskog, tallhedar och små områden med granskog. Just vid fyndplatsen finns både tall, gran och sälg.
Tänkte på koralltagsvamp kanske i ett tidigt stadium då varje liten “tag” är endast nån millimeter.

0 602 visningar
1 svar

Blek taggsvamp?

Jean philippe

17 aug 2019 kl. 22:32

Osäker om det är blek taggsvamp

0 468 visningar
0 svar

Blek taggsvamp?

Jean philippe

17 aug 2019 kl. 22:33

Osäker om det är blek taggsvamp

0 2436 visningar
8 svar

Eldsopp eller Blodsopp?

Inga-Lill

8 sep 2011 kl. 21:14

Jag vet,svårt att se om detta är Eldsopp eller Blodsopp,har tagit på förstoringsglas,tycker att det är röda prickar,men min mamma tycker det är ränder,har ingen superkamera,även fast helt ny,om det skulle vara Eldsopp o jag äter den UTAN att dricka alkohol,är den ändå giftig?Är den lika god som Blodsoppen?

0 674 visningar
1 svar

Vad är detta för någon svamp?

Eva

17 aug 2019 kl. 20:18

Växte i tallskog, men mitt i en skogsväg (ej trafikerad väg).

0 581 visningar
2 svar

Stolt fjällskivling?

Carinall87

17 aug 2019 kl. 19:37

Vill vara säker på min sak innan jag tillagar dessa men känns tråkigt att slänga om det är stolt fjällskivling. Någon som vet?

0 519 visningar
2 svar

Vad är det för svamp? Del 2

Tiny

17 aug 2019 kl. 15:49

Hittade dessa i lövskog i nordvästra Skåne.
Nyfiken på om de är ätbara eller vill egentligen bara få ett namn så jag kan lära mig!

0 489 visningar
1 svar

Vilken svamp är detta?

Dorotea

17 aug 2019 kl. 18:09

Svampen växte på ett dött träd (löv), i en skog i Skåne nära Lund.

0 618 visningar
2 svar

Kan jag äta dessa?

Azita

17 aug 2019 kl. 17:34

Första gången jag ute och plockar svamp. Tror jag har hittat aspsopp, men den en annan sort som jag inte hittar något information om.

0 517 visningar
4 svar

Vad är det för svamp?

Tiny

17 aug 2019 kl. 15:44

Första gången jag har varit ute på svampjakt och tror inte jag har hittat något ätbart men jag vill lära mig.
Har plockat hem två olika men får skapa två inlägg för får inte med alla bilder på båda.

Hittade denna i en barrskog med mossa i nordvästra Skåne. Vi trodde efter lite googling att det var trattkantarell utan pigment pga den gula färgen.

0 633 visningar
1 svar

Identifiering av fingersvamp

Martin

17 aug 2019 kl. 12:31

Precis i anslutning till en grusväg, under några smågranar som stod mellan grusvägen och en gräsbevuxen kulle stod denna svamp, fanns tre ungefär likastora suddar precis där. Mina googlingar får fram att det är antingen rökfingersvamp eller luddfingersvamp, kan det stämma?

0 994 visningar
6 svar

Mjölskivling?

Kjelloggs

16 aug 2019 kl. 23:33

Hej! Hittade dessa svampar växande i blandskog nära både tall, gran och blandade lövträd, men övervägande barrträd. Svamparna växte vid sidan av en gammal grusväg i mossan. Kan detta vara lövskivling eller vad tror ni? De doftar men jag har svårt att avgöra om det är mjöl eller något annat, men doften är mild och inte obehaglig på något sätt.

0 1354 visningar
1 svar

Smörsopp?

Bettan2019

17 aug 2019 kl. 12:24

Hittade de fina kompisar direkt på gården och ville bara dubbelkolla om jag lyckades definiera rätt. :)

0 705 visningar
4 svar

Vad heter tickan?

Maria Silvegrim

16 aug 2019 kl. 16:15

Hittad på en sedan länge död poppel i Östergötland.

0 1943 visningar
9 svar

Gillar inte svampsmak?

svampiana

15 aug 2019 kl. 19:35

Hej!
Detta verkar vara mkt märkligt enligt min familj men jag gillar ingen svamp och har ändå smakat en del.
Vanlig Kantarell - Äcklig, kan inte äta
Trattkantarell - Som vanlig men värre
Blek taggsvamp - värst av alla påminner mig om ruttet kött
Stoltfjällskivling - Sådär men inget jag hade ätit ”frivilligt”
Soppar: De flesta äckliga förutom Karljohan som jag tycker är sådär men inte god.
Champinjon: Fruktansvärd smak och konsistens.
Jag vet till 100% att det är rätt oc…mer…

0 1872 visningar
2 svar

Svamp i hästhagen

Nykvarnjohan

16 aug 2019 kl. 08:49

Hej
I vår hästhagen växer det vita svampar, bor utanför Nykvarn, Stockholms län.
Jag gissar på Ängschampinjon men vill vara säker innan jag använder dem till mat. Hästarna i hagen ratar dem.

1 1319 visningar
3 svar

Mörkbrun rodnande strävsopp

jorber

16 aug 2019 kl. 11:43

Hittade denna strävsopp på en lite sandig skogsväg. Vitt kött vid snitt som rodnar svagt, speciellt i nedersta delen av foten. Inga andra färgförändringar noterade efter ca 1h. De flesta strävsoppar brukar ju mörkna i snitt. Den enda sopp som kommer nära bilden och beskrivningen är Leccinum roseofractum men den ska enligt mina svampböcker inte vara beskriven i Sverige. Det som talar emot är att min svamp har en tjockare nedredel av foten än vad som vanligtvis beskrivs för roseofra…mer…

0 546 visningar
1 svar

Söker ledare för svamputflykter

Filipsamuelsson

16 aug 2019 kl. 14:11

Hej!

Jag söker en svampkunnig person som gillar tanken med folkbildning och som skulle vilja hålla i svampkurs hos oss på ABF Stockholm i höst

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone