Hej! Jag bor i Vaxholm utanför Stockholm och har plockat lite svamp idag ute på Bogesundslandet. Mestadels barrskog o mossa med blåbärs och lingonris men även lite öppnare med blandskog. Bifogar tre bilder på svamp jag plockat och hoppas någon duktig kan hjälpa mig med artbestämning. Bild 1 bör vara Stolt Fjällskivling. Bild 2 tror jag att övre raden är Björksopp o den nedre Aspsopp. Bild 3 kanske kan vara Karl Johan. Vad tror in som kan? Skulle vara så tacksam för hjälp. Hoppas bilderna kom i rätt ordning nu bara. Mvh Lennart Sävenmark
På mittersta bilden tycker jag det ser ut som gransopp eller tallsopp överst och tegelröd björksopp nederst. Håller med dig helt vad gäller de andra bilderna.
I “Den övre raden” finns kanske både tegelsopp och björksopp - men det spelar inte nån större roll; strävsopparna bör/ska tillagas “länge och väl”. Och “aspsopparna” är ganska dåligt vita om benen! Annars bra…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.