0 1009 visningar

4 svar

Behöver hjälp!

Lennart Sävenmark

21 aug 2019 kl. 15:13

Hej! Jag bor i Vaxholm utanför Stockholm och har plockat lite svamp idag ute på Bogesundslandet. Mestadels barrskog o mossa med blåbärs och lingonris men även lite öppnare med blandskog. Bifogar tre bilder på svamp jag plockat och hoppas någon duktig kan hjälpa mig med artbestämning. Bild 1 bör vara Stolt Fjällskivling. Bild 2 tror jag att övre raden är Björksopp o den nedre Aspsopp. Bild 3 kanske kan vara Karl Johan. Vad tror in som kan? Skulle vara så tacksam för hjälp. Hoppas bilderna kom i rätt ordning nu bara. Mvh Lennart Sävenmark

0

Humoristen

21 aug 2019 kl. 15:35

Vet inte de ja…

0

HLilja

21 aug 2019 kl. 15:41

På mittersta bilden tycker jag det ser ut som gransopp eller tallsopp överst och tegelröd björksopp nederst. Håller med dig helt vad gäller de andra bilderna.

0

JanAUppsala

21 aug 2019 kl. 15:44

I “Den övre raden” finns kanske både tegelsopp och björksopp - men det spelar inte nån större roll; strävsopparna bör/ska tillagas “länge och väl”.  Och “aspsopparna” är ganska dåligt vita om benen! Annars bra…

0

Lennart Sävenmark

23 aug 2019 kl. 18:31

Stort tack för hjälpen från er som svarade. Hoppas jag svara rätt nu så ni får min uppskattning.

Med vänlig hälsning,
Lennart

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone