Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det
Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:
- Frågor och svar måste följa forumreglerna.
- Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
- De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
- Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
- Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
- Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
- Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
- Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
Hittades i Östergötland i en tallskog med mycket mossa och var täckt med frost
Jag misstänker att det är en grå trattskivling men jag hittar ingen information om den är ätlig eller ej.
Hei, håper dette er okey. Har lett etter Bo Nyléns bok i måneder. Helt umulig å finne den. Er det noen her inne som har boken og kunne tenke seg å selge den til meg..??
vennlig hilsen
Eva Rødseth i Oslo
Upphittad i övergång från löv till tallskog på norra Ölands västkust. Hatten har ungefär samma form som ett oräfflat potatischips. Den är vit på ovansidan, och något mörkare beige på undersidan. Den är helt slät på undersidan, och har varken skivor eller rör. Själva foten har ungefär samma form som om man skulle ta slime eller slem och dra isär det i långa trådar. Foten är väldigt porös och är uppbyggd av oregelbundet skiktade tunna lager.
Jag undrar om man kan få tag på en Cortins svampkniv nilsjohan någonstans?
Min kära mor älskar att plocka svamp och hon har sagt att denna svampkniv är den bästa hon haft men tyvärr tillverkas den inte längre.
Någon som har en jag kan få köpa eller någon som vet var man kan få tag på en?
Skulle så gärna vilja hitta en till min kära mor, hon skulle bli så glad och det förtjänar hon.
Jag har letat på nätet och bland loppisar men jag har inte haft någon tur.
Mvh,
Alexandra
Hur många storsvampar finns det egentligen i Sverige?
Det senaste jag har läst är att det finns 5000, men hur ser det ut nu?
En annan fråga är vilken svampgrupp som innefattar flest arter?
Jag är en ny börjare. Idag plockar jag trattkantareller men jag ser vissa trattkantareller har hål på hatten, insekter har ätit hattens undersidan eller har svart färg i foten. Kan man äta trattkantarellerna som inte ser så friska ut?
Kan vinterskivling se ut som på den översta bilden? Rosaaktig och utan sammetsfötter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinterskivling
Växte på en ung asp (levande) nere vid roten som var mossig, i en liten blandskog i Danderyd. Jag har länge velat hitta ostronmussling, håller ni med om att detta kan vara just en sådan? Den luktar kort och gott bara “svamp”, är seg men är dock inte så stor. Den största på bilden har 7 cm bred hatt. Tacksam för råd!
Hej, jag hittade de här svamparna tidigare idag när jag var ute och letade efter trattisar. Det är ingenting jag sett förr men det liknar bilderna på biskopsmössa (eller för den delen lömsk biskopsmössa) i den svampbok jag har.
Svamparna är påträffade i Småland, i äldre granskog med gott om mossa på marken. De växte vid en halvförmultnad stubbe.
Varje senhöst (nov-dec) dyker de upp på min lilla skärgårdsholme utanför Oskarshamn. Då jag är intresserad, men inkompetent, så undrar jag om någon vill hjälpa mig med bestämning. De växer strax ovan högvattenlinjen och dominerande träd är tall och al.
Är det en fingersvamp? Mycket knubbiga fingrar… Den är också väldigt kompakt.
/Lasse T
Ja, förvånande! Jag har tidigare inte hittat trattisar, senare än ca mitten av Oktober (men inte heller letat efter dem). Förmodad orsak till fyndet; vi har inte sett några egentliga frostnätter, ännu.
Trattisarna verkar på väg få nog, av verksamhet, för året. Studium av svampen visar, att många exemplar liksom upplöses nedifrån - nedre del av stjälken blir, på relativt många exemplar av dem jag i dag hittat, liksom delvis upplöst (tappar konsistens)?
Jag har valt att spara ...mer…