Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 577 visningar
1 svar

Fingersvampen igen; bilder som inte kom med

Tolvansson

10 nov 2018 kl. 23:42

Vilken sort?

0 527 visningar
0 svar

Vilken fingersvamp?

Tolvansson

10 nov 2018 kl. 23:38

Växte i klungor i gammal blandskog i Tyresö. Vilken sort tror ni? Verkar klurigt med dessa fingersvampar! Är det föresten ens samma sort?

0 698 visningar
1 svar

Vintermussling/skivling?

wfcs

10 nov 2018 kl. 19:05

Alla dessa hittades på liggande granar

0 841 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Erika Mikaela

10 nov 2018 kl. 06:33

Hittade den här brandgula svampen i grusvägen på Ljusterö. Det fanns två den här som jag fotade var den största av de två. Runt grusvägen växer barrskog. Jag har sökt på internet och de enda bilderna jag hittar som liknar den här svampen är bilder på brandgul skålmurkla. Kan det vara det?

0 487 visningar
0 svar

Vad är det här för sorts svamp?

ErikaMikaela

10 nov 2018 kl. 06:30

Hittade den här brandgula svampen i grusvägen på Ljusterö. Det fanns två den hör som jag fotade var den största. Runt grusvägen växer barrskog. Jag har sökt på internet och de enda bilderna jag hittar som liknar den här svampen är bilder på brandgul skålmurkla. Kan det vara det?

0 661 visningar
1 svar

Två olika tickor

Fredde555

10 nov 2018 kl. 01:59

Hej! Skulle uppskatta hjälp med att identifiera dessa två tickor. Jag har kommit så långt att jag känner mig säker att båda tillhör Phellinus-släktet men kan fortfarande inte avgöra vilken typ av phellinus. Tack på förhand!

0 727 visningar
6 svar

Vad är det för gift i kamskivlingar?

Svampsmurfen

7 nov 2018 kl. 20:10

Jag har läst att man ska förvälla kamskivlingar pga att reducera ett gift i dem. På vissa ställen står det att det är ett tarmretande gift och på ett annat att det påverkar nervsystemet. Vilket/vilka gifter rör det sig om? Är det samma som i röd flugsvamp, fast i lägre koncentration, eller rör det sig om något annat? Jag har inte kunnat hitta någon fakta om det någonstans.

0 1464 visningar
1 svar

Svamp i blomkruka

Ditte

9 nov 2018 kl. 19:36

Hittade dessa svampar i min blomkruka. Är nyfiken på vad det är för några svampar och även hur de kommit dit.

0 1472 visningar
5 svar

Kan man äta denna svamp?

MliErixon

9 nov 2018 kl. 12:03

Hittade den här svampen innuti en ganska nyfälld trästock av gran eller tall som var rötskadad innuti. På orust i bohuslän. Det ser ut som en svamp man kan köpa i affären. och undrar nu om jag kan använda den i matlagning utan att riskera något.

0 533 visningar
1 svar

Vad för sorts champinjon?

J.A

8 nov 2018 kl. 17:51

Hittade dessa champinjoner i några gräsmattor i Skåne idag. Gulnar inte vid skrapning så det är ingen giftchampinjon. Vad kan det vara för sort?

0 776 visningar
6 svar

Streckmusseron?

Niklas

4 nov 2018 kl. 15:12

Hittade dessa idag i blandskog i Östergötland. Antar att det är streckmusseron, skulle det kunna vara något annat?

0 836 visningar
2 svar

Dropptrattskivling och ????

Jan-i

6 nov 2018 kl. 14:36

En rätt kraftig trattskivling och en skivling 60mm bred med puckel, ljusbrun, glänsande hatt och med vita täta skivor och en lång tillplattad ljusbrun fot, Skåne och i en komposthög.

0 989 visningar
6 svar

På trädstam

SvenD

3 nov 2018 kl. 23:50

Mjuk tunn konsistens.3-5 cm bred Taktegellagd. Undersida zonerad, svagt mönstrad. Ingen lukt.
Tacksam för tips!

0 709 visningar
1 svar

Vet nån vad dessa två svampar kan heta?

Ulla

4 nov 2018 kl. 17:30

De små svarta hittade jag på en grusig skogsväg och den större bruna i närheten av ett virkesupplag som nog legat ett tag. En av dem växte direkt på ett vedträ. Båda funna vid gränsen mellan Skåne och Småland.

0 604 visningar
1 svar

Olika rökslöjskivlingar?

kjelol

4 nov 2018 kl. 18:28

Hej,
Vi har det senaste året plockat och ätit rökslöjskivling, en av de godaste svamparna enligt vår mening. Två gånger har vi tyvärr fått en mycket besk bismak som gjort att vi inte ätit upp den omgången.
På bilderna ses till vänster en typ vi fann idag med mycket smal och tunn fot. Växte på gamla tallgrenar i ett traktorspår. En viss doft av anis kan förnimmas. De till höger är vad vi normalt kallar rökslöjskivling.  Nu har vi blivit osäkra på den med tunn / smal fot. ...mer…

0 659 visningar
2 svar

Ytterligare en svamp fråga

Maria13

4 nov 2018 kl. 17:24

Också hittad i mossa, mest tall men lite löv skog.

0 643 visningar
3 svar

Vad kan detta vara?

Maria13

4 nov 2018 kl. 16:44

2 olika svampar. Hittas i mossa under tall

0 1028 visningar
1 svar

rökslöjskivling?

trhtrd

3 nov 2018 kl. 15:24

Hittades i en tallskog i Umeå

0 690 visningar
1 svar

Vilken typ av Trametes?

Fredrik678

3 nov 2018 kl. 17:27

Hej. Hittade denna i södra dalarna på en mossväxande stubbe av gran/alm/björk. Jag tror det är en död trametes av något slag, någon som kan se vilken? Kan det vara sidenticka?

0 925 visningar
1 svar

Vad är det här?

Åsa Eriksson

3 nov 2018 kl. 17:07

Plockade i Norrtälje i gräsmattan. Helbruna med antydan till grått, något ljusare skivor, inskjunkna i mitten av hatten, ihålig fot.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone