Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 964 visningar
4 svar

Fin svamp men vad är det?

Sophie

26 okt 2018 kl. 17:05

Den här fina svampen har jag inte lyckats hitta på bild. Någon som vet?
Skåne

0 3434 visningar
21 svar

Hur farlig är Stenmurkla?

Gunvor Carina

7 maj 2013 kl. 14:45

För 25 år sedan åt vi i min familj ofta Stenmurklor. Det var populärt att plocka och att sälja.
Det blev varma mackor, stuvningar,såser mm.
Jag minns att avkoken av Murklorna inte gjordes lika noggrant som nu och om köksfläkten var på? Det luktade ganska mycket när man tog hand om dem.Då smakade det Stenmurkla när man tillagat dem.Jag tror inte att någon av oss tog skada?
Numera är jag lite mer försiktig pga av varningen om dess giftighet.
Har sett att här på forumet finns ...mer…

1 633 visningar
2 svar

Ovanligt fynd - gula kantareller.

lalsweden

24 okt 2018 kl. 18:10

Ja, ovanligt (för mig) att överhuvud taget hitta vanlig gul kantarell. Men, kanske ovanligt också för andra, att hitta denna behagfulla svamp, så här sent på året?

Ja, jag förmodar att det finns någon form av frostkantarell, någonstans, att hitta också i Januari, men jag har aldrig hittat denna frosthärdiga, glykolmättade, välsignelse. Så, får glädja mig, ändå, över “vårt” fynd av den 24/10, av denna lilla samling, som lagom räcker till en liten stuvning.

Mmmm!
Grattis, ...mer…

0 1016 visningar
7 svar

Hjälp! Är detta toppig giftskivling?

Kebnekajsa

25 okt 2018 kl. 15:52

fick med dessa två i svampkorgen när jag plockade trattkantareller. Är det toppig giftskivling?

0 696 visningar
3 svar

Vad heter svampen?

Förskolan Guldgruvan

24 okt 2018 kl. 14:50

Trivs i barrskog och där är även lite Björk. Samt en hel del mossa på marken.

0 584 visningar
3 svar

Honungsskivlingar?

Katrina R

24 okt 2018 kl. 15:27

Hej! Är alla dessa Honungsskivlingar?

0 465 visningar
2 svar

En fråga:

Skogsvandraren

24 okt 2018 kl. 15:14

Om man skapar inlägg här på forumet och sen ångrar man sig över att man har skickat det inlägget, hur gör man då för att ta bort det så det inte ligger kvar?

0 589 visningar
1 svar

Vad heter svampen?

Förskolan Guldgruvan

24 okt 2018 kl. 14:44

Skog med mossa, barrträd och lite Björk.

0 728 visningar
1 svar

Vad heter svampen?

Förskolan Guldgruvan

24 okt 2018 kl. 14:46

Skog med barrträd, Björk och verkar trivas i mossan.

0 1974 visningar
11 svar

Vad heter svampen?

Boman

9 sep 2008 kl. 16:52

Växtplats granskog, lite mossigt.

0 552 visningar
5 svar

Bild2

svampplockare

21 okt 2018 kl. 16:09

...forts

0 731 visningar
4 svar

Vad är detta

HelleW

21 okt 2018 kl. 22:01

Har letat i mina svampböcker och det närmaste jag kan komma är älglegeskål. Den växte på en gammal granstubbe. Kan det vara det? Gran o lövskog Öland.

0 668 visningar
7 svar

Rödgul trumpetsvamp ?

Lisianthus

22 okt 2018 kl. 23:29

Har jag hittat i en granskog i Södermanland rödgul trumpetsvamp ?

Tackar!

Hej.

TACK, alla glada “mykos”, för “klykos” (svar), så ovanligt “rykos” (rykande intressanta, givande)!
Ja, för detta forum, så alldeles ovanligt, särskiljt, BRA!

Ja, BRA, att få hjälp, på detta vis. Det ger stöd, till mig och andra, vetgiriga, och bygger intresse för mykologi, som annars inte skulle funnits.

Det är inte illa, det!

Då jag tycker mycket om foton, som stöd för textmässig beskrivning (också nödvändig), bifogas här ett par foton på en ovanligt mystisk, svamp ...mer…

Här, en skivling, som vid plock syntes “helt vit”. Svampen liknar möjligen (gissar jag) vit flugsvamp, men saknar helt både hylle (“hylla på foten”), och strumpa.

Nej, jag föredrog inte att smaka av den. Doften är neutral. Svampen är relativt storvuxen, med diametrar på hatt upp till åtminstone 15 cm, samt med relativt lång, ej kraftig, fot.

Svampen ser på bilagt foto lätt blå ut till sin färg. Jag uppfattade den dock, i skogen, som vit (ingen anstrykning mot blått - skyller på...mer…

Hej igen, alla risk-vänner!

Jag hittade, på min vandring genom dagens skog, förutom välkomna “trattis” samt blek taggsvamp (“bra att ha svampar”), en ovanligt mystisk riska. Ja, jag tror att det är en riska. Svampen är liksom många riskor “lätt” till sin byggnad. Riskan (?) har vidare (jag hittade bara två) storlek ca 7-8 cm hattdiameter (den större), samt kort (normal för riskor) och relativt tunn fot. Riskan saknar utpräglad doft, och har - som det synes - klar saft. Jag valde att…mer…

0 520 visningar
0 svar

Här kommer foto

HelleWeHa

24 okt 2018 kl. 09:34

Hej tydligen kom inte fotot med men här är det.

0 901 visningar
1 svar

Flugsvamp?

Heini56

23 okt 2018 kl. 19:17

Fotade denna vackra flugsvampen 8.september i Ångermanland. Den växte under björk. Vi har försökt hitta vad är det för art men inte lyckats. Hoppas ni kan hjälpa mig med det Tack på förhand.

Hej.

Ja, så var det dags för den lilla “tegelriskan”, då. Nej, jag vet inte, vad den heter, men färgen lyser likt rött (rödgult) tegel, i skogen. Svampen är liten, hatt omkrets på funna ex aldrig större än ca 5-6 cm.
Svampen är i övrigt milt och gott smakande, med relativt försiktig doft, kanske något liknande mandel? Riskan har vit saft, smal normallång (för en riska) färgad fot, färgade skivor (ljusare nyans än hatt och fot), samt är ovanligt jämn till både färg och fo…mer…

0 932 visningar
3 svar

Fläckkantarell?

Sophie

23 okt 2018 kl. 11:45

Kan det vara fläckkantarell jag hittat? Till vänster då, den gråvita.
Mossig blandskog med tall (som synes) och gran en bit bort. Bok, björk, hassel i närheten.
Skåne.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone