Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 573 visningar
2 svar

Någon som känner igen svampen

Anders Evert

14 okt 2018 kl. 13:23

Hittade den på en promenad i Uppsalas skogar idag

0 618 visningar
4 svar

Svamphjälp

Helena888

13 okt 2018 kl. 16:59

Är dessa båda Karl-Johan tro?
Andra bilden är den stora svampens hatt till vänster, fot i mitten och till höger är den lilla svampens hatt, efter några få minuter i varmluftsugn 50gr. Det ser skumt ut de till vänster /mitten?

0 1368 visningar
9 svar

Kan trattkantareller vara släta?

HB

11 okt 2018 kl. 20:46

Jag plockade och torkade trattkantareller förra veckan. En av dem var helt slät på hatten, så jag blev lite fundersam och la undan den. När jag hade rensat igenom all svamp hittade jag ett par till som såg liknande ut, men som trots allt hade en liten urgröpning mitt i hatten. Efter att noga titta på dem beslöt jag mig för att torka dem med resten av trattkantarellerna, eftersom jag kände mig så säker på att det var trattkantareller. De hade åsar under hatten och foten kändes som…mer…

0 581 visningar
2 svar

Karl-Johan?

Helena88

13 okt 2018 kl. 16:17

Är dessa två Karl-Johan -svampar?

0 971 visningar
17 svar

Champinjoner och kremlor, vilken sort?

svampkingen

11 okt 2018 kl. 19:45

Hittade dessa i mossig tallskog, belägen ett par timmar norr om Göteborg. Är det blodchampinjoner jag hittat? De stod i grupp, och rodnar vid skrapning.

0 593 visningar
1 svar

Fjällskivling?

Ulrika

13 okt 2018 kl. 17:28

Ny i svampskogen hittade jag lite svamp jag undrar över. Bild 1: är det här fjällskivling? Eller finns det någon giftig släkting? Hur tillagar jag? Och bild 2: blodsopp? Eller kan den vara giftig? Tillagning? Tusen tack!

0 497 visningar
2 svar

Stenmurkla?

arnemuller

13 okt 2018 kl. 15:09

Hej. Hittade dessa Sten?murklor på gamla stubbar i Södertäljetrakten.
Är dom ok att äta efter några förvällningar eller inte? Tacksam för svar.

0 1582 visningar
5 svar

Hjälp identifiering av svamp?

Niklas Frisell

18 jul 2016 kl. 18:02

Hej, plockade precis en svamp vid Hålehall på Hallandsåsen. Undrar om forumet kan hjälpa mig identifiera svampen? Är den ätlig? Jag tror att det är något skölding…
Tack på förhand, Niklas

0 692 visningar
2 svar

Lik blomkål fast spetsig

Opexd

13 okt 2018 kl. 13:24

Hittade denna svamp på ett nerfallet träd, första blicken såg det ut som blomkål men vid närmre inspektion såg man att det inte ens vart i närheten. Samt att det är fel sorts skog.
Befinner mig i södra Sverige, Blekinge, i en lövskog.

0 626 visningar
1 svar

Kam detta vara svart trumpetsvamp?

scarsnucke

13 okt 2018 kl. 11:39

Hej alla svampjägare. Är nästan 100 men vill ändå fråga. Är detta svart trumpetsvamp?

Hej.

Fynden av rökslöjskivling, gav mersmak. Och, då jag tycker om att fotografera, följdes dessa upp med porträtt på ytterligare 2 skivlingar, varav den ena gissas till släkte hypholoma (slöjskivlingar utan hylle?).

Jag bifogar 3 foton varav 2 på förmodad hypholoma, samt 1 på en märkligt färgad skivling (med hylle/ring) , och hoppas på att någon känner igen dem.

Tack,

L

0 585 visningar
2 svar

Vad heter svampen?

Anna Böe

12 okt 2018 kl. 16:42

Nära Uddevalla. Dikeskanten vid bokskog.

0 819 visningar
6 svar

Rubriklöst inlägg

Artdesiu

6 okt 2018 kl. 20:13

Nybörjare och försöker lära mig identifiera fler än kantarell, trattisar, champinjon, Karl Johan och flugsvamp.

Plockade i södra Stockholm, tallskog.

0 833 visningar
1 svar

ätlig? Ska jag plocka den i morgon?

Annikki Berg Kvarby, annikki.berg.kvarby@gmail.com

12 okt 2018 kl. 21:33

Svamp hittad vid Lura ström, Tyresö. Mossa, tallskog vid vatten. Har aldrig sett svampen förr. Tog en bild ,men plockade inte för att se om den hade rör, taggar eller skivor. Detta ex stod ensamt, men andra växte i klungor

0 922 visningar
4 svar

Unknown mushroom?

Erol

12 okt 2018 kl. 19:02

Hittade denna svamparten idag i skogen vid en sjö som heter sörjön i Östergötland. Kan nogon informera mig om denna svamp. Vad den heter och om det är giftigt.
Tack på förhand

0 742 visningar
4 svar

Är detta blek kantarell?

NPPP

10 okt 2018 kl. 17:15

Som rubriken lyder, är detta en blek kantarell eller är det något annat?

0 1289 visningar
2 svar

Ett par roliga, färgglada svampar.

Devile

12 okt 2018 kl. 19:33

Den som ser ut som fingersvamp är Gullhorn (Calocera viscosa) och tillhör gelesvamparna. Riktigt gullig!
Den andra hittade jag idag och har ingen aning om vad det kan vara, väldigt cool!
Har ni någon gissning? :)

0 772 visningar
4 svar

Förmodad musseron (liknar, men är inte, såpmusseron)

lalsweden

11 okt 2018 kl. 22:31

Förmodad musseron - rätt så väldoftande, måttlig doft utan den karaktär av “gummi” som syns finnas både hos musseroner, och bockspindlingar (?). Svampen hittades i mossa/granskog, i relativt mager skogsterräng. Svampen är, som (möjligen) framgår av foto, av relativt ljus färg (ljust gul med centrum av hatt stötande mot ljust gyllengulbrun), med blåtonade (färg liknande ametist) skivor. Foten är tunn (ej kraftig), smal och lång.

Svampen (förmodad familj Tricholomataceae?) b…mer…

0 655 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Kebnekajsa

12 okt 2018 kl. 14:01

Uppland, steninge, mossig mark, blandskog främst gran och tall.

0 580 visningar
3 svar

Okänd rödaktig marksvamp i kalkskog

AmaT

11 okt 2018 kl. 10:49

Denna rödaktiga marksvamp växte i en gammal kalkbarrskog i Jämtland. Någon som vet vad det är?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone