Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 634 visningar
4 svar

Förmodad musseron (liknar, men är inte, såpmusseron)

lalsweden

11 okt 2018 kl. 22:21

Förmodad musseron - rätt så väldoftande, relativt måttlig doft med karaktär av “gummi”. Svampen hittades i mossa/granskog, i relativt mager skogsterräng, dock inte stenig (ej höjdläge). Svampen är, som (möjligen) framgår av foto, av relativt ljus färg, med blåtonad hatt, samt (när den plockas) rent vit, tunn (ej kraftig), fot i “normallängd” (ej lång fot).

Svampen (förmodad familj Tricholomataceae?) blir några timmar efter plock, brunfärgad vid kant på hatt, samt även (do…mer…

0 809 visningar
2 svar

Gammal granriska?

AmaT

11 okt 2018 kl. 10:46

Blir granriska blåaktig i färgen när den börjar bli gammal (d.v.s. börjar sjunga på sista versen)? Växer i gammal kalkbarrskog (mest med gran men även enstaka äldre tallar) norr om Östersund i Jämtland.

0 761 visningar
8 svar

Vad är detta för svamp?

JA

11 okt 2018 kl. 01:44

Hittade denna i blandskog i Östergötland nära en gångväg.

0 848 visningar
2 svar

Liten gul marksvamp med vita fjäll på foten

AmaT

11 okt 2018 kl. 20:42

Denna lilla gula marksvamp växte i en gammal kalkbarrskog norr om Östersund, Jämtland. Den gula hatten har ett fint ådernät och foten som är något mörkare än hatten har vita fjäll.

Vad är detta för svamp?

0 616 visningar
1 svar

Vad är det här försvann

Jeannie

11 okt 2018 kl. 17:38

Vad är det här försvann

Hittade i stan en trädgård .  Går den att äta ?

Hälsningar
Jeannie

0 973 visningar
3 svar

Svart trumpet och vaxskivling

Luddet

11 okt 2018 kl. 14:20

Ohoj! Hade en pangdag i skogen, massor av taggsvamp, trattkantareller och trumpetsvampar av olika slag. Nu till frågorna:
- Jag snubblade över svart trumpetsvamp, till min stora lycka. Stora, men vissa hade en del hål och de flesta var betydligt knöligare än de jag hittat tidigare. Luktade inte heller lika starkt, tyckte jag, även om de doftar mycket och ljuvligt nu när jag kommit hem. Till min fråga: är de ok att äta? De är enligt mitt öga inte ruttna, men väl åldrade.

- Jag fa…mer…

0 607 visningar
1 svar

Svampart?

FruJM

11 okt 2018 kl. 17:23

Hittade dessa finingar idag växande på en komposthög med gammalt gräs under några stora granar. Någon som vet vilken sort? Mycket tacksam för svar. Mvh, Jeane

0 882 visningar
2 svar

Trattkantarell?

Alice Olofsson

11 okt 2018 kl. 16:11

Hittade några exemplar en bit ifrån trattkantareller.I Stenungsunds kommun. Gran och mössa växte även dessa i.Tacksam för svar då jag aldrig sett någon sådan förut.Nyansen var lite ljusare gul i verkligheten.Jämförelse bilden trattkantarell och denna.Mvh.Alice

0 654 visningar
2 svar

Svamp i trädgården

Glimman10

11 okt 2018 kl. 16:44

Hej,
den här svampen växer i vår trädgård på en ganska nyanlagd gräsmatta (förra sommaren). Bor i närheten av Göteborg och det är mycket lövskog omkring, björkar mm. Runt gräsmattan står en tujahäck. Barnen tycker det är fantastiskt roligt när de här svamparna ploppar upp. Vill bara veta så att den inte är giftig.

Vet någon vad detta är för spindling? Tyvärr är färgåtergivningen på bilderna inte den bästa. Luktade lite som kryddspindling. Växer i gammal kalkbarrskog med mestadels gran, enstaka tall, i Jämtland.

0 941 visningar
0 svar

Violettfotad slemspindling?

AmaT

11 okt 2018 kl. 10:43

Är detta violettfotad slemspindling? Både hatt och fot var slemmiga och hade lite lila-ton i färgen. Växte i en kalkbarrskog (med mestadels gran men även enstaka äldre tallar)  norr om Östersund i Jämtland.

0 1231 visningar
1 svar

Vit sopp

Färghäxan

10 okt 2018 kl. 20:42

I Storvreta Uppland. I barrskog med enstaka lövträd. En nästan vit sopp, Aningen rosaton på hatten. Form som en stensopp. Mycket fast hattkött, trådig fot. Snittytan blir grå.

0 680 visningar
2 svar

vad är detta för svampar.

canna42

10 okt 2018 kl. 12:50

Välen området, Västra Frölunda. Växer rikligt på sluttning nära havet mellan eklöv och ekollon. Ätliga? Finns något användningsområde, ex färgning av garn????

0 517 visningar
2 svar

Murkla

Birgi t.winges

10 okt 2018 kl. 20:37

Hittad i blandskog efter väg som skogsmaskin hjort. Den är brun med ljusare brun fot. Är som en hatt med tre snibbar.

0 588 visningar
1 svar

Det ser ut som en kusin till blodriska?

Gosia

10 okt 2018 kl. 17:17

Svamp ser ut som en släkting till blodriska. Men saknar den orange färgen. Kan man äta dom?
Tacksam för svar
Gosia

1 814 visningar
4 svar

Stensopp - rödbrun?

Mijan

6 okt 2018 kl. 12:14

Hej
Blev osäker när jag kom hem men detta är väl ändå en stensopp?

Östra skåne i blandskog(mest gran)!

0 754 visningar
5 svar

Är det här stensopp/Karljohan?

MalinWåhlberg

9 okt 2018 kl. 16:26

bilden kom inte med..

0 744 visningar
4 svar

vad är detta för svamp.

Janne Pettersson

9 okt 2018 kl. 19:00

norra uppland, måssig bland skog

0 625 visningar
8 svar

Hjälp med artbestämning

_Olle_

10 okt 2018 kl. 11:08

Säkert en supervanlig svamp men okänd för mig. Någon? Växer i gammal skogsbetesmark.

0 3325 visningar
26 svar

Goliatmusseron

Ewalill Djerf

16 aug 2005 kl. 21:54

Hur långt “västerut” i landet kan man hitta Goliatmusseron? Är det bara vid kusten?
Bor utanför Robertsfors i Västerbotten.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone