0 1655 visningar

2 svar

Scharlakansröd vaxskivling

lalsweden

28 okt 2018 kl. 15:13

Scharlakansröd vaxskivling anges här, i likhet med frostvaxskivling, till (***). Båda skivlingarna syns, för mig, relativt ovanliga. Den Scharlakansröda anges finnas i ängsmark (gammal betesmark). Den jag hittade, under dagens hagelskur, växte i blandskog (gran/tall/löv), invid en stig, ca 3,5 km väster om Nykvarns C.

Jag uppskattar, så vitt mitt minne säger mig, dessa båda skivlingar mer, än (***). Ja, varför inte säga 4-5 (****(*)) för dessa, liksom för sotvaxskivlingen?

Hagelskur, ja.

Men, som prognoser ser ut, så finns mildare väder på väg, i nästa vecka. Så, dagens “stora” skörd (två rejäla stuvningar) av trattkantarell samt blek taggsvamp (*), kan möjligen upprepas?

Ja, förutom dessa fynd, visade dagen på en blåmusseron (trolig). Nej, ingenting mera än så.

L

0

lalsweden

28 okt 2018 kl. 15:14

(Jag beklagar oskärpan - möjligen stressad av hagelskuren.)

L

0

lalsweden

29 okt 2018 kl. 02:11

(En utvikning, apropå hittad taggsvamp och trattis…)

(*) Blek taggsvamp är på vis en underbar svamp. God doft, och underbar konsistens. För den, som vill förstärka smaken, här ett enkelt recept…

1. Gör ren, och koka samman den färska svampen (blek taggsvamp och trattkantarell, denna gång, och vilka svampar passar bra, för detta recept. Detta då jag vill åstadkomma en relativt kryddstark anrättning). Jag brukar när så behövs (blek taggsvamp) försiktigt skölja ren svampens översidor, men är försiktig med undersidan (taggarna, på andra svampar skivor eller åsar, etc). Vad gäller “trattis”, så behövs den knappast göras ren, alls, vilket är bra, då sköljning av svamp sägs ta bort en del av dess smak (karaktär).
2. Häll i ca 5 cl vatten, blandad med ca några (3-4) kryddmått soya, i stekpannan, tillsammans med svampen.
3. Låt koka, under lock, i ca 5-10 min. Svampen tar nu åt sig, en del av soyablandningen.
4. Reducera mängd vätska i stekpannan (ta av locket, och låt sjuda, ett tag, utan lock.)
5. Häll över svamp och den mängd utspädd vätska som är kvar (soya/vatten/egna svampsmaker), till lämplig skål. Svampen ska nu lagom täckas, av soyablandningen.
6. Låt stå övre natt, i kylskåp.
7. Dagen därpå (kväll): Laga till lagom mängd bechamelsås, för Din svampblandning. Krydda om så önskas, förutom med salt, peppar, även med t.ex. (en favorit för mig) ca 2 strukna teskedar curry.
8. Rör ned svamp/soyablandningen, i bechamelcurry såsen.

9. Den åstadkomna stuvningen kan intagas t.ex. som fyllning till crepes.

Smaklig måltid!

L

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone