fick med dessa två i svampkorgen när jag plockade trattkantareller. Är det toppig giftskivling?
Jag tycker det ser ut som kanelspindelskivling. Den betraktas inte som giftig (men ingen matsvamp).
“Inget att äta” men väl värd att skörda för en färgare.
Tack för svar!
Jag trodde jag var supernoga när jag plockar svamp men tydligen INTE! Hur gör ni proffs när ni plockar för att vara riktigt säkra på att inte få med er annat ån det ni tänkt.
Som tur var dubbelkollade jag i köket efter att jag grovrensat svampen i skogen. Även då tyckte jag att jag var noga…
Det har hänt mig också. Men jag delar alla trattisar innan torkning för att kolla efter småkryp, så jag håller i varje svamp enskilt. Så har jag upptäckt misstagen..
Skulle tro att alla som plockat mycket trattkantareller varit med om att få annan svamp hem. Därför är det viktigt, som mumrik skriver, att rensa dem en och en. Viktigt också att den som rensar, ifall det är någon annan än plockaren, kan identifiera trattkantarell, så att man inte förlitar sig på varandra. Och ta för vana att bara använda hela exemplar, för säkerhets skull, småbitar är svårare att identifiera. Och om barn vill hjälpa till är det lämpligare att de delar den svamp som någon kunnig vuxen gått igenom.
Det är väl bara vid slarvig snabbskörd av en större mgd trattisar eller rödgula trumpeter som det kan följa med nån ovälkommen, men den hittar man lätt vid finrensningen.
Tack snälla för era svar!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.