Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 502 visningar
3 svar

Ihålig hatt ?

Jenny Svalefors

1 okt 2018 kl. 13:51

I Värmland nära Kristinehamn hittade vi ett tiotal sådan svampar ca 10 cm höga. Jag hittar inget som liknar den ?

0 794 visningar
7 svar

Is this mushroom edible?

Alia

29 sep 2018 kl. 21:17

Today I found this mushroom in a big forest in Blekinge. Do you know what it is and can it be eaten? The bottom side of the umbrella shape is reddish colored, and when my hand touches on the reddish body, it turns blue, which looks quite special.

0 728 visningar
2 svar

Hjälp med artbestämning, skivling med grå hatt

Linda_

29 sep 2018 kl. 20:30

En gråbrun svamp funnen i blandskog/barrskog på mälaröarna. Vad är det för något?

0 2360 visningar
2 svar

Lila svamp, är den ätbar? Vad heter den?

Marie-Louise kling

30 sep 2018 kl. 18:48

Västra Götaland Kungälv skogstyp blandskog men mycket barrskog och mycket mossa.
Svampen är lila i sin färg.

0 569 visningar
2 svar

Söderåsen skåne.

josiiskl

29 sep 2018 kl. 14:55

Bokskog, väl dold bland fjolårslöv, väldigt spröd.

0 568 visningar
2 svar

Vilken sorts sopp e detta

Hemske13

30 sep 2018 kl. 13:55

E den ätlig o vad e det för sort???
Utan för Västervik i mossskog hittade jag denna
Mvh henke

0 659 visningar
5 svar

Nybörjare

Pierre

30 sep 2018 kl. 14:24

Har plockat några svampar och tror de flesta är Karl-Johan/sopp. Är plockat i barr/lövskog mitt i Sörmland. Är mest tveksam på de två svampar som är till vänster i bild. Kan någon hjälpa mig artbestämma?

0 1777 visningar
2 svar

Öronmussling?

Tilboom

13 sep 2018 kl. 17:54

Skulle detta kunna vara öronmussling? Hittad i granskog på en död granstock. Köttet var vitt med en ljusnande tog mot hattskinnet. De är från 10 cm-4cm. Läste att de kunde vara giftiga men tidigare ansetts som matsvamp. Vad säger ni?

1 473 visningar
1 svar

Tips på skivlingar som lättast känns igen.

AngelaLund

30 sep 2018 kl. 20:22

Har ni möjligen några tips vilken art som nybörjare kan säkert plocka bland skivlingar? Art som lätt känns igen och finns inga förväxling svamp som är giftiga/ger besvär? Sopp arter känner jag igen/plockar redan och vill jätte gärna utöka min kunskap så att jag även kan plocka några arter bland skivlingar.
Tacksam för era svar!
MVH
/Angela

0 656 visningar
3 svar

Osäker på denna svamp?

Stig Karlsson

30 sep 2018 kl. 18:21

Hej!
Vi är osäkra på denna svamp. Är det en god matsvamp.
Vi hittar många av denna arten på vår sommarstugetomt i Löddeköpinge i Skåne.
Växtplats bland tallar och gärna i rabatter under buskar.

0 593 visningar
3 svar

Är detta är en sillkremla?

AngelaLund

30 sep 2018 kl. 16:02

Skrylle skogen utanför Lund.

0 615 visningar
1 svar

Odörspindling?

Gegge

30 sep 2018 kl. 18:21

Hej.  Är detta Odörspindling eller Äggspindling med tanke på färgreaktionen med KaliumHydroxid.
Rött till rosalila i kött , olivbrunt på skivor.
Finns inga vidare Alternativ till de.
Stark doft av jäst o bulldeg.

0 741 visningar
1 svar

Visst har jag hittat kungschampinjon? :)

Viktor

30 sep 2018 kl. 14:14

Uppsala slott 2018-09-30

0 1027 visningar
1 svar

Vad är detta för hårf och taggig svamp?

Olof

30 sep 2018 kl. 14:23

Hej, denna svamp hittades i stockholms regionen.

Barrskog. Fuktig låglänt mossig markt.

Svamoen är väldigt fast.

Vad är detta?

0 1259 visningar
2 svar

Stolt fjällskivling?

Peter S

30 sep 2018 kl. 14:42

Hej!
Här är några bilder på två svampar som jag plockat. Den ena är jag säker på att det är stolt, men vill få verifierat att båda är det! Den ena som jag är säker på har tydligt vattrad fot, men den andra är inte lika tydligt vattrad. Jag tycker ändå att det går att urskilja ett visst vattrat mönster på foten.

Vad säger ni?

0 553 visningar
0 svar

Är dom här ätbara

Ann Åhren

30 sep 2018 kl. 15:43

Ekerö Stockholm kalhygge blandskog

0 1494 visningar
3 svar

Höggul fingersvamp

A

30 sep 2018 kl. 10:19

Hittade utanför Uppsala, Någon som med säkerhet som kan verifiera att det är höggula fingersvampen? Vill ju såklart äta upp den! Har surfat runt och blir osäker då många avråder då det finns nån liknande som är giftig
Med vänlig hälsning,
/A

0 559 visningar
2 svar

skulle vilja få de svamparna nedan identifierade

Elias Berndtson

19 sep 2018 kl. 11:02

håller på med ett biologiprojekt och skulle vilja veta vilka dessa svampar är.

0 553 visningar
1 svar

Vilken svamp - osäker

S.A

30 sep 2018 kl. 08:52

Önskar om gärna få svar om vad detta är för svamp, novis i ämnet. Har sökt information via bilder på nätet, är fortsatt osäker. Tack på förhand.

0 933 visningar
1 svar

Vilken sopp?

JesperR

29 sep 2018 kl. 23:40

Hej! Hittade en helvit sopp idag som jag inte sett tidigare och undrar vilken art det kan vara? Växte på torvmark i skåne.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone