Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 678 visningar
1 svar

Hjälp med artbestämning

Marianne Lebbad

30 sep 2018 kl. 01:08

Hej
Undrar om någon kan hjälpa mig med identifieringen av denna svamp. Funnen 26/9 bredvid en skogsväg i närheten av Nässjö (Ormaryd) i Småland. Cirka 10 cm hög, liknar en mörkbrun sopp ovanifrån men har gula skivor under. Trådig, ingen särskild lukt eller smak. Granskog med inslag av olika lövträd (även enstaka bokar), glömde tyvärr att notera vilka träd som fanns i närheten. Fanns flera utväxta exemplar men tog bara hem denna yngre svamp för vidare identifiering, så skivo…mer…

0 1513 visningar
6 svar

Is this kantarell?

Alia

29 sep 2018 kl. 20:05

Today I found this mushroom in a forest in Blekinge which looks like kantarell. Do you think it is and can it be eaten? thanks!

0 734 visningar
2 svar

Is this white mushroom eatable?

Alia

29 sep 2018 kl. 21:52

Today I found this white mushroom in a forest in south Sweden. It looks like the mushroom I often buy in the supermarket. Do you know what it is and can it be eaten?

0 578 visningar
5 svar

Can this mushroom be eaten?

Alia

29 sep 2018 kl. 20:00

Today I found this mushroom in a frorest in Blekinge and it smells good. I wonder can it be eaten and what is it? Thanks in advance!

0 537 visningar
7 svar

Vilken sopp?

Karolina

29 sep 2018 kl. 20:17

Hej! Vad tror ni att detta kan vara för nåt? Plockad norr om Göteborg på mossbädd bland främst höga granar. Hittade en del karl Johan där, men är osäker på den här. Var lika fast i stammen, men mjukare på hatten. Tack på förhand!

0 602 visningar
1 svar

Ätlig eller giftig?

peha20

29 sep 2018 kl. 15:37

Hej, någon som känner igen denna svamp? Växer i stora grupper i mager barrskog med sandig jordmån.

0 546 visningar
1 svar

Hjälp med artbestämning, skivling med grå hatt

Linda_

29 sep 2018 kl. 20:25

Vet någon vad detta är för svamp? Växte i blandskog med mycket barrträd på mälaröarna. Svamparna stod i grupp.

0 639 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp?

Erika Forsell

29 sep 2018 kl. 15:54

Hej, var ute i hällasgården i Stockholm och hittade denna svamp i skogen. Som ni ser är den relativt liten, har en beige brun färg på toppen men undersidan är vit.

Är det någon som vet vad det är för svamp?

0 2291 visningar
2 svar

Tryffel? Ätlig?

Survivorboy

29 sep 2018 kl. 11:51

Hej! Jag är ute i skogen i Västsverige i blandad löv- och barrskog. Hittade de här rackarna och blev nyfiken. Är det tryffel? Vågar jag äta den ikväll?

0 980 visningar
6 svar

Rimskivling?

Maremma

27 sep 2018 kl. 16:12

I bokskog med inslag av t ex gran. Norra Skåne. Fann även brokkremla och brunsopp och blodsopp i närheten.

0 541 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp? Är den farlig?

Eeeewis

29 sep 2018 kl. 15:13

Hej. Hittade dessa svampar på min tomt. Min hund lyckades få i sig 1 eller 2 svampar.
Kan någon säga mig vad det är för svamp och om svampen är giftig.

0 562 visningar
0 svar

Vilken svamp?

Kebnekajsa

29 sep 2018 kl. 13:56

I gammal blandskog främst tall och gran vid Steninge, Sigtuna. De var citrongula och växte som i en ring. Är den ätlig? (Hoppas bilderna duger)

0 595 visningar
4 svar

Matsvamp

Svampjaktare

28 sep 2018 kl. 16:58

Är det här svamp en matsvamp?

0 23443 visningar
16 svar

Blomkålssvamp? - Hur gör man

Göran

9 aug 2008 kl. 16:34

Hej är det en blomkålssvamp jag hittat?

Hur rensar jag den?

Hur tillagar jag den gott och enkelt? (ej friterat)

Hälsningar
Göran

0 722 visningar
5 svar

THE GENUS TRICHOLOMA

Niklas

27 sep 2018 kl. 00:24

Jag vill lära mig mer om musseroner för att våga plocka de ätliga musseronerna i släktet tricholoma. Som jag förstått det kan det vara ett knepigt släkte att lära sig. Är boken “The genus tricholoma” bra om man som svampplockare vill lära sig mer om matsvamparna i släktet och kunna skilja dem från de giftiga och oätliga sorterna? Är den pedagogiskt upplagd?

0 453 visningar
0 svar

Ledsen sopp - men dyster?

Charlie W

28 sep 2018 kl. 21:29

Gotland, gammal skog med tall gran ask ek hassel björk i närheten.
Är det bara att den är gammal och torr som gör att den liknar dystersopp?
Storlek h 8, hattbredd 7, fottjocklek 2 cm

0 828 visningar
1 svar

Blomkålssvamp?

Margareta Lindberg

28 sep 2018 kl. 19:36

I går fann jag denna svamp som jag aldrig haft förmånen att se tidigare. Den växte en liten bit ifrån en gammal murken stubbe, ovisst vilken. I omgivningen fanns både tall, lönn, asp och ek. Den var ca 10 - 15 cm stor. Är det blomkålssvamp? Kan jag förväxla den med något?
Roslagen.

0 723 visningar
3 svar

Oviss om svampsort

collan

28 sep 2018 kl. 14:19

Vet någon vad för svamp dessa är? Alla med liten hatt.

0 812 visningar
4 svar

Grå skivling med lätt violett fot

pran

28 sep 2018 kl. 12:56

Funnnen vid sjö i övre norrlands kustland. Någon som kan snäll och svara på vad detta är eller kan vara för svamp?
Har ej smakat på den. Foten verkar bli brun när man tagit i den.

Hej igen! Jag behöver era tips om hur jag “morskar till mig” när jag går i skogen. Jag går gärna i skogen, ibland har jag sällskap med mig och ibland går jag själv. Mina vändor när jag går ensam blir tyvärr inte så långa då jag känner mig otrygg och småskraj, något som jag vill komma tillrätta med. Logiska argument att det är osannolikt att träffa på en björn liksom en galning ute i svampskogen fungerar tyvärr inte. Egentligen vet jag inte vad jag är rädd för att ska i…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone