Hej där allihopa! Efter gårdagens smakprov på skäggriska, min och min flickväns första smak på denna svamp någonsin, blev vi GRYMT besvikna! Den var otroligt besk. Vi hade förvällt den (och sköljt efteråt), sedan lakat ur och stekt den i smör med lite lite salt. Ska dom smaka beskt, eller gjorde vi något fatalt fel i förvällningen? Vi tyckte de smakade så illa, att den tänkta stuvningen fick bli på lite kremlor vi hade istället, och skäggriskorna åkte tyvärr i papperskorgen.
Nu kommer vi till problemen med terminologin igen… Har ni förvällt = koka in svampen i sitt eget spad, eller kokat av = koka svampen i rikligt med lättsaltat vatten som sedan hälls bort? Om man kokar av riskorna så ska de inte smaka illa…
Jag har kokat av och stekt skäggriska med, i mitt tycke, bra resultat. Sen är ju smaken som den berömda baken… Men kanske inte tycker om skäggriska helt enkelt…
Så är det det där med supertaster och nontaster… Se här: http://en.wikipedia.org/wiki/Supertaster . Ni kanske kvalar in i varsin grupp helt enkelt?
Själv är jag tyvärr en nontaster.
Ja, trubbel med terminologin verkligen. Jag trodde att “laka ur” innebar att koka in den i sitt eget spad innan man t.ex. steker den. Och jag trodde att “förvälla” innebar att koka den i vatten för att få ut eventuella gifter, t.ex. som man gör med vissa murklor. Kan någon reda ut begreppen? Nå, det var alltså först förvällandet (enligt min terminologi ovan då) som jag gjorde, sedan lakade jag (enligt min terminologi ovan igen) ur den och stekte. MEN, jag hade inte i nåt salt eller så i urlakningen… jag gjorde bara som det står under “Skäggriska” här på Svampguiden under “Matsvampar”:
SKÄGGRISKA
Hatt rosafärgad, zonerad och med skäggig hattkant. Blöder en vit, skarpsmakande mjölksaft vid brytning. Ätlig efter avkokning. Koka i rikligt med vatten 10 min. varefter kokvattnet slås bort. Klar att anrättas!
Svenska är ett svårt språk! ;o)
I min värld är det följande som gäller, men det är ju inga “absoluta sanningar” utan det jag uppfattat. Har du följt instruktionerna som du citerat i ditt inlägg så borde dina riskor inte smaka pyton… Tråkigt med den beska smaken när ni jobbat med plockning, rensande och massa joxande med att laga till riskorna!
FÖRVÄLLA
I “vanliga fall” innebär förvällning att man kokar t ex grönsaker i ganska snålt med vatten. När det gäller svamp så är det när man låter svampen vätska sej, i kastrull elelr stekpanna, utan någon extra tillsats av vatten. Fett skall inte heller tillsättas vid förvällning av svamp.
KOKA AV
Att koka svampen i rikligt med vatten, med eller utan tillsats av salt, i 5 - 10 minuter varefter kokvattnet hälls ut och svampen sköljs av.
LAKA UR
Att lägga saltad svamp i blöt i rent vatten för att få den mindra salt innan man ska använda den i matlagning.
Men, se…för jag trodde laka ur var när man saltade in ngt! Men icke!! Kolla här http://www.icakuriren.se/harkiv/la/laka_ur/
Laka ur=
“Lägg livsmedlet i vätska så att salt och starka smakämnen minskas.”
Här kan man välja vätska, kött t.ex sjöfågel brukar jag använda mjölk till och låta ligga över natten. Till svamp använder jag vatten, och ja ligga över natten, byta vatten koka 10 min hälla av och skölja. Så gör jag med fjällig taggsvamp som jag lägger in som sill sen. Smakar precis som inlagd sill enligt gästerna som inget vet om att det är svamp.
Jag håller med ovanstående, skäggriska har inte speciellt mycket smak i sig själv. Det är inte en svamp jag inte skulle använda till stuvning, svampmacka etc. Däremot är den underbar i inläggningar, kladdiga baguette-röror och dylikt eftersom den behåller en viss krispighet. Jag plockar massor och saltar in. Jag gör “fattigmans-räksallad” (svamp +plus crabsticks), inlagd vegetarisk “sill”, inlagd till kötträtter i samma lag som tex squash. Jättegott!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.