0 8982 visningar

10 svar

Blir inte klok på riskor

Niklas, Falun

8 sep 2011 kl. 08:22

Jag är lite av en nybörjare på svamp - plockar soppar, kantisar, taggisar, trattisar, röksvamp, rodnande fjällskivling och fårticka. Men där jag bor (Falun) finns så mycket skäggriskor att jag börjar bli mogen att ta steget att prova dessa. Däremot tycker jag att det inte stämmer vad jag läser om dessa riskor och vad jag ser i skogen. Många skäggriskor, fortfarande med tydlig zonering, saknar tydligt skägg på kanten, andra skäggriskor har ett mörkare utseende (tallriska?) och en del är både ljusare (blek skägg?) och mörkare (?) än skäggriskan. Ändå står det att enda förväxlingssvampen är blek skäggriska. Utifrån det faktumet känns ju skäggriskan som en rätt safe svamp, men när man sedan läser avsnittet om riskor generellt på svampguiden får man känslan att de flesta riskor med vis mjölksaft skall betraktas som giftiga. Är det bara jag som är övertolkande och är skäggriskan helt enkelt en bra nybörjarriska, eller skall man verkligen se upp eftersom vitmjölkiga riskor är en “riskgrupp”? Självklart stämmer alla andra riskor-kännetecken som sprött kött, ihålig fot och vit mjölk. Många gånger har jag tänkt “ah, äntligen en blodriska” när jag hittat en liknande riska, men sedan blöder de inte alls, trots att de både ser ut som skäggriskor/blodriskor och har alla andra kännetecken. Hm.

Samma resonemang gäller för pepparriskan, som inte verkar ha så många förväxlingssvampar (lakritsriska), men där man ändå får känslan att i princip alla bruna riskor är giftiga.

Ska man helt enkelt lämna riskorna och prova lite kremlor istället? Avkokningen på riskor känns ju lite sådär (även om jag har en bra paltgryta i källaren).. :)

0

Niklas, Falun

8 sep 2011 kl. 08:35

Förväxlingssvamp till pepparriska är ju också kamferriska (men enligt en gammal svampbok bara lakritsriska).

0

Niklas, Falun

8 sep 2011 kl. 22:26

Bump

0

Irene A

9 sep 2011 kl. 09:19