Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 747 visningar
1 svar

Ätbar eller inte?

Jessica

28 sep 2018 kl. 08:36

Hej, vi hittade idag en mängd fina skivlingar (se bild) på gräsmatta under en Björk. Svampen är så speciell att det borde vara relativt lätt att artbestämma.jag har dock lusläst svampboken och kan inte hitta rätt… någon som kan hjälpa mig?

0 1464 visningar
10 svar

toppig giftspindling

Kristin

6 okt 2012 kl. 22:22

Bland alla trattkantarellerna som min son plockat idag låg en toppig giftspindling. Jag har rensat noga. Är det ok att spara svampen trots att de har legat tätt tätt ihop med den giftiga svampen under flera timmar?

0 2941 visningar
7 svar

Torka eller förvälla?

Skogsmullan

27 sep 2018 kl. 07:55

Hej.

Jag är en nybörjare på det utvidgade flödet av matsvampar.
Jag har bara under åren plockat de klassiska kantarellerna.

Nu i år hittar jag sådant jag aldrig sett förut.
Blomkålssvamp, blodsopp, karljohan, blek taggsvamp och ett hav med sotvaxskivlingar.

Nu till frågan?

Kan man torka all svamp?
Eller är det så att vissa måste förvällas?

Karljohan hamnade i torken medans blomkålssvampen i stekpannan.

Men hur är det med matsvamparna?

Hur gör ni?

0 1637 visningar
10 svar

Vilken art?

JesperR

26 sep 2018 kl. 22:06

Hej! Hittade den här vackra svampen i bokskog med inslag av andra lövträd i mellanskåne. Vad är det för art?

0 536 visningar
2 svar

Vad för Taggsvamp?

Kent

27 sep 2018 kl. 14:04

I Östhammar. På stubbe. Öppen nedhuggen skog. Smak? Lite sur.

0 633 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Skogsmullan

27 sep 2018 kl. 10:45

Hittad i bland lövträd,tall åh gran.
Mild smak på skivorna, ca 10 cm.

Det blir min sista fråga för idag.
Så tacksam för ni kunniga på denna sida svarar på mina frågor :)

0 577 visningar
5 svar

Kungschampinjon?

Karl Martin

26 sep 2018 kl. 17:04

Hej, dessa var väldigt fina, men vad är det?Västkusten vid foten av en tall på lerig morän.

0 635 visningar
2 svar

Viken svamp kan detta vara

Lenarip

27 sep 2018 kl. 09:57

Hittade denna svamp i blandskog tall lövskog.

0 803 visningar
4 svar

Svamp inuti träd

Anna H

26 sep 2018 kl. 19:01

Hej! Jag jobbar som fruktträdsbeskärare och skulle vilja få lite hjälp med bedömning av en svamp som jag hittat inne i håligheter i stammen.
Jag har påbörjat beskärning i ett träd som uppenbart har röta utbredd i stam och krona.
I nedre delen av stammen är två större snitt gjorda vilka inte har vallat över pga dess storlek. Inuti stammen i dessa två snitt hittade jag fruktkroppar av svamp som möjligen skulle kunna vara honungsskivling men jag är inte säker. I veden syns vitt…mer…

1 512 visningar
1 svar

Svampar liknande kungschampinjon?

Niklas

27 sep 2018 kl. 00:19

Jag har vid några tillfällen hittat svampar som ser ut som kungschampinjon. Champinjoner är det helt klart men det som skilde dem från kungschampinjonen var att undersidan på ringen inte hade tydligt vitgula/gulbruna fjäll. Svamparna doftade intensivt av mandelkubb. Vilka champinjoner har dessa kännetecken? Finns det någon giftig champinjon som gulnar samt doftar av mandel? Finns det någon bok eller sida som tar upp alla champinjoner som växer i Sverige?
Tack på förhand.

0 780 visningar
2 svar

Svamp (Riska?) med ring och lukt av lakrits

SebastianKant

26 sep 2018 kl. 11:23

Hej, var ute högt uppe på ett berg vid Leken (Örebro) och hittade, bland annat, dessa svampar.
Tyckte de såg ut som en riska men har en ring på foten och är brunare under ringen. När jag plockade dem luktade de starkt av lakrits. Har för mig att de växte i gräset nära gran.
Någon som vet vilken typ av svamp det är?

0 504 visningar
1 svar

Musseron? Det

RICK

26 sep 2018 kl. 19:31

Uppdaterad med fler bilder..
Umeå, skog mest gran och tall. Brungrå hatt, någon mjölkliknande vätska vid hattkant och på fot.

0 484 visningar
1 svar

Blodsopp?

Skogsmullan

26 sep 2018 kl. 17:04

Funnen på en skogsstig utanför Linköping.
Nu är frågan om detta är en Blodsopp vilket jag till 75% tror.
Vad gör man med denna bäst?

0 1005 visningar
2 svar

Har jag hittat sotvaxskivling?

Skogsmullan

26 sep 2018 kl. 16:33

?

0 718 visningar
2 svar

Vad är det här för svamp?

Frazze67

25 sep 2018 kl. 12:14

Växte i lind-allé med gångväg och gräsmatta/äng

0 1000 visningar
8 svar

Rengöring

Anna P

26 jul 2009 kl. 23:19

Är nybörjare på svampar. Måste man rengöra sin svampkniv när man har skurit i en giftig (eller okänd) svamp? Och i så fall, på vilket sätt?

Kan jag “blanda” ätsvampar och icke-ätsvampar i min svampkorg utan att ätsvamparna blir oanvändbara?

0 870 visningar
6 svar

Visst är det Motaggsvamp?

Patrik_E

25 sep 2018 kl. 19:40

Vi har varit ute och plockat Carl-Johan och hittade dessa. Sandig tall mark.

0 1420 visningar
1 svar

Sopp. Vilken typ?

SebastianKant

26 sep 2018 kl. 11:52

Hej, har hittat denna soppen uppe på berget vid Leken (Örebro) men kan inte hitta vilken sort det är. I omgivningen växte det inte så mkt mer än tall, blåbär, lingon och ngn annan knäböjds växt, runtom ett stort käl.
Rödbrun hatt och fot. Under hatten sitter det rätt korta fina små rör. Väldigt små tillskillnad ifrån andra soppar. De var så små så det gick inte riktigt att få en bra bild med kameran tyvärr.
Någon som har koll?
Mvh

0 794 visningar
7 svar

Vad kan detta vara.

scarsnucke

25 sep 2018 kl. 21:31

Hittade lite roliga och fina svampar när vi var ute senast. Undrar om någon vet vad detta kan vara. Ber om ursäkt för dåliga och svåra bilder.

1 1010 visningar
2 svar

Trattkantareller?

Sabina

25 sep 2018 kl. 20:43

Har plockat trattkantareller men har också läst att det fanns någon som heter gullnavling? Känns som om de jag plockat är väldigt olika till utseende, är det någon av dessa som är gullnavling?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone