Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 669 visningar
1 svar

Vad är detta för stor svamp?

Michael Isaksson

31 aug 2018 kl. 11:27

Hej!
Dom här stora svamparna växer hemma på tomten. Har försökt att artbestämma men inte hittat något.
Någon som vet? Foten är storlek 43 som referens

0 1180 visningar
2 svar

Artbestämning

Kristofer

31 aug 2018 kl. 11:05

Skulle behöva hjälp med att artbestämma tickan. Egna förslag: saffransticka eller svavelticka?
Växer på död/döende ek i Blekinge.

0 678 visningar
1 svar

Ätlig?

Smålänning

31 aug 2018 kl. 10:44

Hittade dessa vid ett träningspass i sandig tallskog i Ljungby Småland.
Namn? Ätliga? Mvh Nils

0 687 visningar
2 svar

Rimskivling

Emmis

30 aug 2018 kl. 21:01

Behöver jag känna mig osäker på dessa?
Det jag saknar är den ”pudrade frostiga” ytan på toppen, men det kanske beror på regnet tidigare idag? Sen tycker jag att de är lite mörkare än bilder jag ser här på svampguiden.

0 596 visningar
2 svar

Spindling?

Tanja

30 aug 2018 kl. 19:13

Jag fick detta foto av en persom som tack o lov ville kolla upp sina “jag tror det är Karljohan” innan han åt dem. Jag talade självklart om att det INTE är KJ, inte ens en sopp och att han skulle kasta den. Blev dock nyfiken själv på vad det kan vara - nån spindling? Musseron? Tycker att den ihåliga foten påminner mig om något men kommer inte på vad. Nån idé någon? Kan tillägga att de är plockade nånstans runt Kungsör i Västmanland.

0 603 visningar
2 svar

1a gångs plock

Kristian

30 aug 2018 kl. 18:44

Hej, har vart ute i blandad skog utanför Göteborg, jag gissar på Stensopp men har säkert helt fel, nån vänlig själ som vet? Jag är helt färsk på svamp…

0 555 visningar
5 svar

Soppfråga

Soppatorsk

30 aug 2018 kl. 18:23

Hej forumet!

Sitter i bilen på väg hem från en svampplockartur när jag skriver detta, det är inte jag som kör. Vi har fått med oss en hel korg med vad jag tror är två olika sorters soppar. De är plockade i Tyresta nationalpark och jag behöver lite hjälp att artbestämma dem innan kvällens middag. Här kommer en bild.

Tack på förhand!

1 821 visningar
5 svar

Karl Johan och Sandsopp?

Bovan

30 aug 2018 kl. 17:02

Västernorrland i blandskog (?). Helt ny på detta och försöker lära mig!

Den jag misstänker är Karl Johan blir svagt violett under hatthuden men har aldrig plockat en tidigare så blir osäker. Hittad i dikeskant vid stig.

De jag tror är Sandsopp har vad som ser ut som ”fräknar” på hatten och blånar nästan direkt vid snitt. Blir bara osäker då rören är så mörka på ytan och de inte smakar syrligt (smakade rått - var mild nästan obefintlig smak så kan inte ha varit peppa…mer…

0 2336 visningar
18 svar

Hur tillaga KJ?

Andreas

11 aug 2005 kl. 11:30

Söker tips om hur få fram den nötiga svampsmaken maximalt vid tillredning. Tycker inte mina smakar tillräckligt “skog”. (Har provat med svampbuljong)

0 748 visningar
5 svar

Stolt Fjällskivling?

ÅsaK

30 aug 2018 kl. 10:46

Hej, jag plockade dessa svampar i morse i hopp om att det är Stolt Fjällskivling. Dock något osäker…
Hoppas på svar för att undvika giftig stuvning.
Plockades i Uppland under en Hägg

0 619 visningar
3 svar

Art/sort

Marina

30 aug 2018 kl. 12:51

Bohuslänsk blandskog. Kan ngn kunnig hjälpa mig,tack

0 507 visningar
0 svar

Vart är svampen??

CeciliaA

30 aug 2018 kl. 15:27

Ska upp till Tännäs i helgen och tänkte plocka lite svamp. Trattis, karl-johan och kantareller. Är det någon som plockat och hittat vid Tännäskröket?

0 484 visningar
1 svar

Art/namn

Marina

30 aug 2018 kl. 12:54

Bohuslänsk blandskog

0 464 visningar
1 svar

Art/namn

Marina

30 aug 2018 kl. 12:56

Bohuslänsk blandskog. Hjälp mig du kunniga att namne dessa,tack

0 448 visningar
0 svar

Art/namn

Marina

30 aug 2018 kl. 12:47

Bohuslänsk blandskog. Har varit till skogs idag. Tror de flesta är soppar jag plockat. Kan någon hjälpa mig,tackar på förhand. Marina

0 504 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

Timhbg

30 aug 2018 kl. 10:58

Hittad i smälänsk granskog med mossmark.

0 499 visningar
2 svar

Är detta en champinjon?

Carola Svensson

29 aug 2018 kl. 23:08

Hittat flera av dessa i våran hästhage i Växjö. Kan det vara en skogschampinjon?

0 943 visningar
6 svar

Svamp fråga

Kamel Alrikaby

20 sep 2015 kl. 09:18

Hej
Jag vill fråga och vet om svamp som jag har bifogat från matsvamparna eller gift.

0 704 visningar
2 svar

Sotbrun Fjällskivling?

telamonia

29 aug 2018 kl. 16:52

Hej,  Hade en del funderingar kring en Fjällskivling i fjol.
Såg nu i trådar att det finns något som heter Sotbrun Fjällskivling.
Hade Zig Zag mönster på foten som Stolt skall ha men i örigt ingen fullträff .

Kan detta vara Sotbrun Fjällskivling?

Tacksam för Svar

Vad heter denna svamp och är den ätlig?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone