Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 512 visningar
2 svar

Kungschampinjon?

Lasse

1 sep 2018 kl. 14:39

Hej,
Är det här den delikata kungschampinjonen?
Växer på min gräsmatta runt min tall.
Jättestor och doftar kraftig av mandel.

Går den att förväxla med något giftigt eller vågar man provsmaka?

0 552 visningar
2 svar

Eviga frågan - Stensopp eller Gallsopp?

Frippe77

1 sep 2018 kl. 13:37

Hej.
Har plockat vad jag tror är Stensopp. Har jag lyckats denna gång?
M v h
/Frippe

0 616 visningar
1 svar

Vad är detta för sort?

Ulrik

1 sep 2018 kl. 09:55

Någon som vet vad detta kan vara? Växer vid foten av en stor bok

0 626 visningar
1 svar

Matsvamp?

Kristjan

1 sep 2018 kl. 12:48

Ätliga?

0 413 visningar
0 svar

Riska? Ätlig?

biekl

1 sep 2018 kl. 12:53

Hej! Hittade denna svamp i en blandskog i södra Sverige på Söderåsen. Den vätskar inte. Men foten är trådig. Hatten torkar inte, det var ändå inte regnigt ute. Jag är lite på jakt efter riskor att koka av och salta ner.

0 472 visningar
3 svar

Vad har vi här?

Krillish

31 aug 2018 kl. 20:54

Västra Götaland, under tallskog, lite röd-violett hatt, vit/gula skivor. Kan det vara sillkremla eller eksillkremla? Fanns vissa som var åt det brunare hållet också.

0 375 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Klas. J

31 aug 2018 kl. 22:12

Tack

0 1172 visningar
4 svar

Öronmussling?

LS

31 aug 2018 kl. 20:02

Hej! Hittade dessa fina i Karlstadstrakten. Är det öronmussling. De var lite brunaktiga på toppen.

0 604 visningar
3 svar

Vilken sopp är det här?

AnnaMaria

31 aug 2018 kl. 20:37

Vad kan det här vara. Plockad i blandskog i Huddinge.

0 438 visningar
0 svar

Vilken sopp är det här?

AnnaMaria

31 aug 2018 kl. 20:27

Vad kan det här vara för sopp. Plockad i blandskog. Huddinge

0 424 visningar
0 svar

Rubriklöst inlägg

Andrew

31 aug 2018 kl. 20:22

Tack ska du ha HLilja

0 636 visningar
1 svar

Svamp under en ek

Robert K

31 aug 2018 kl. 19:01

Hittade denna och några andra under en ek. Nyfiken vad det är för svamp

0 864 visningar
4 svar

Skogspromenad

JeanettS

30 aug 2018 kl. 17:52

Hittat två olika svampar när vi gått runt Rödberget i Boden, växt i grönmossa.

1 747 visningar
4 svar

Mandelkremla?

Cjmb 90

31 aug 2018 kl. 17:31

Hej, har kollat i svamportalen och jämnfört etc. Men är lite för ny på svamp för att vara 100% säker.
Någon som kan hålla med i min gissning?
Växte nära lövträd och fanns ganska gott om dem.

0 566 visningar
2 svar

Ännu en i raden av frågor om Karl-Johan...

rain

31 aug 2018 kl. 16:48

Fann dessa tidigare idag, min magkänsla sa mig att det är Karl-Johan…

Vore trevligt om någon med mer expertis hade möjlighet att bedöma om samtliga ser ut att vara KJ
och hur kvaliteten ser ut, utifrån bildmaterialet.

Tack på förhand!

0 466 visningar
1 svar

Ätbart ? Blodsopp kanske

Andrew

31 aug 2018 kl. 17:07

Hisingen

0 1165 visningar
2 svar

Växer i Bokskogen, Torup

MGardars

31 aug 2018 kl. 13:39

Hej! Är det någon som vet vad det här är? Har aldrig sett dom förut

0 468 visningar
1 svar

Vad för svamp ?

Klas j

31 aug 2018 kl. 16:59

Någon som vet vad detta är för svamp ?

0 492 visningar
1 svar

Vad är detta?

Morgan

31 aug 2018 kl. 14:52

Undrar vad detta är för svamp.
Finns i västra Götaland Borås.

0 940 visningar
2 svar

Är det Karl Johan?

Elin

31 aug 2018 kl. 13:17

Plockade svamp i botkyrka på mycket fuktigt underlag, mossa gran fall björk lingon och blåbär. Botkyrka i södra Stockholm . Undrar om det är karl johan eller om det finns risk för att de är giftiga /okunnig

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone