Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 664 visningar
0 svar

Mushroom compost?

Theodore145

21 jun 2018 kl. 09:37

Hi,

I was reading the liturature from the allergist on tree nuts and was surprised to find that mushroom compost may contain treenuts. So…does anyone here eat mushrooms? We have always eaten a lot of mushrooms and am wondering if we need to stop now. Can we trust manufacturers who use mushrooms (spaghetti sauce for example). I suppose the answer will be that we have to stop eating these. I’m kind of surprised that I am having such a hard time with this but I guess I’m surprised that we haven’...mer…

0 984 visningar
1 svar

Tidig svamp

MonaD

20 jun 2018 kl. 11:29

Min dotter fann dessa vackra svampar när hon rensade en perenna rabatt på jobbet. Inga träd i närheten. Har försökt hitta svar men gick bet.

0 1164 visningar
2 svar

Tryffel?

Sofia Johannesson

17 jun 2018 kl. 23:31

Hejsan!
Vad är det jag hittat i rabatten här hemma?
Jag gissar tryffel, men vilken sort?
10m bort växer en gammal ek, inga andra äldre stora träd finns i närheten.

1 2894 visningar
16 svar

Blå riska

Michael Krikorev

21 sep 2011 kl. 19:12

Hej, skulle behöva lite tips och hjälp med en makaber riska.

I söndags fann vi under en svamptur en riska som var blå i färgen. Inte lika intensivt blå som den nordamerikanska indigoriskan, men ändå påtagligt blåfärgad på både hatt skivor och fot. Färgen var densamma hos fruktkroppar i alla stadier.

Mjölksaften var blå (!) men mkt sparsam, även hos unga fräscha exemplar. Lyckades inte få fram hela droppar av saft, men vätskan var klarblå vilket jag fångade upp på ett v…mer…

0 791 visningar
2 svar

Kan man äta den?

Anna O.

16 jun 2018 kl. 22:39

Växte på en trädstam i Olofström, Blekinge. Mjuk och fin i konsistens.

0 995 visningar
1 svar

Stiftsvamp eller vad

Sven OA Svensson

11 jun 2018 kl. 22:47

Hej .Fick en bild av en liten tjej som bor i Boge, Slite Gotland. Vi besökte hennes familj förra veckan och hon blev intresserad av naturen tack vare att jag är det. Nu undrar hon och jag vad detta är. Det var vitgult ena dagen och dagen efter svart som på bilden . Vad är det? Stiftsvamp eller???

0 961 visningar
3 svar

Angrepp

Tina Nordberg Kolsva

14 maj 2008 kl. 09:27

vem har gjort det här på vår svartvinbärsbuske. Någon gallstekel?
Vad bör jag göra, det är en hel del i buskan. Räcker det att plocka bort de angripna knopparna, någon som vet?

0 1094 visningar
2 svar

Hittar ej denna svamp i böcker, vad heter den??

Madde

5 jun 2018 kl. 07:22

Bor i Skåne och denna svamp kom upp i min ena kruka med ett olivträd i, samma jord dock i 3 år. Den kom upp på 2-3 dygn.
Hittar den ej i böcker eller Google…..

0 1860 visningar
1 svar

Vad är detta?

Micke Svensson

3 jun 2018 kl. 11:11

Har ett citronträd som nu begåvats med ett gäng kompisar i form av små gula svampar.
Någon som kanske vet mer om dessa?
Tack på förhand!

0 1376 visningar
6 svar

Vad heter svampen?

Bo Berntsson

26 maj 2018 kl. 12:44

Hej! Hittade denna svampen utanför min tomt. Vad är det för någon svamp? Är den farlig att äta?

0 1147 visningar
2 svar

Skålröksvamp?

HLilja

12 maj 2018 kl. 21:33

Hej! Hittade denna gamla svamp idag den 12 maj på Getterön, längs naturstigen vid fågelreservatet i karg natur. Den liknar en gammal övervintrad rest av långfotad röksvamp, fast i megaformat. (Handen på bilden är en normalstor damhand) Först gick min tanke till jätteröksvamp som finns i området, men dels borde den inte växa där det är så kargt utan hellre på de bördiga gräsmattorna och dels har ju jätteröksvampen ingen fot utan är bara som en boll. Efter att ha läst i sva…mer…

0 7328 visningar
5 svar

Svavelticka?

LL

30 maj 2016 kl. 23:41

Hittades växandes på en ek
Vill ha det till en svavelticka?
Finns det någon den kan förväxlas med?
Är de för stora för att ätas? (Största ca 15 cm)
Tillagas på bästa sätt?

0 2081 visningar
6 svar

Svampförening i Gbg??

RAULI

17 sep 2010 kl. 09:19

Finns det någon dyl i Gbg trakterna??

0 2558 visningar
2 svar

Vårmusseron recept

Niklas

21 maj 2018 kl. 20:35

De här hittade jag igår samt lite fler idag. Är det någon som har ett recept på hur de bäst tillagas? Jag har provat några stekta. De hade en ganska udda smak. Hur blir de torkade?
Mvh Niklas

0 3796 visningar
7 svar

Är denna svampen ätbar?

Timothy89

19 maj 2018 kl. 19:17

Såg den här gulröda svampen på ett nedfallet träd när jag var ute och sprang i skogen. Fick för mig att den var ätbar men kunde inte hitta nått som liknade den på nätet. Och om den är ätbar, är den god? Tack på förhand för svar :)

0 7469 visningar
59 svar

Priser torkad svamp

Svamp Lisa

24 sep 2010 kl. 10:45

Hej alla glada svampälskare!
Jag har fått en förfrågan att stå och sälja torkad svamp (då jag är en riktig svamp-lisa…) på en “skogsdag” här i bygden. Men jag har ingen aning om vilka priser som är rimliga att ta.
De svampar jag har torkade som jag kan sälja är:

Kantareller
Trattkantareller
Karljohan
Sandsopp
Blandsopp (brun-, björk-, tegel - mm)
Svart Trumpetsvamp
Rimskivling
Blomkålssvamp
Citronslemskivling
Taggsvamp
Vårtig Röksvamp
Föränderlig Tofsskivling
Diverse kremlo…mer…

0 766 visningar
1 svar

Vad kan detta va? Är det ens en svamp?

Medelpadingen

18 maj 2018 kl. 23:48

Medelpad, naturvårdsbränd tallskog

0 1732 visningar
1 svar

Tickor på gran?

Sebastian E

18 maj 2018 kl. 11:23

Hej! Jag håller på med ett arbete i min biologikurs där man bland annat ska försöka artbestämma olika växter, djur och svampar. Bilden jag bifogar visar två tickor på en gran som jag inte kan komma fram till vad det är för någon art. Just nu gissar jag på att det är fnösktickor, men är inte alls säker.

0 1153 visningar
5 svar

Svamp i blomkruka

Sarahov

17 maj 2018 kl. 08:46

Hej!

Någon som vet vad det är för svamp som växer i krukan med min dr Westerlund. Den har krage, vita skivor.

Mvh
Sara

0 3673 visningar
6 svar

Föränderlig tofsskivling eller Gifthätting?

Natalia

27 aug 2017 kl. 12:41

Hittade dessa på ett fallet träd i tall/granskog med inslag av björk och ev. andra träd, utanför Jönköping (norrut). Har tittat i mina böcker samt här men kan inte riktigt bedöma om det är Föränderlig tofsskivling eller Gifthätting.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone