Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 1716 visningar
4 svar

Bosnisk svamp

Mikael P

19 jul 2018 kl. 09:59

Hittade den här vid sommarstugan i Bosnien. Ingen i grannskapet vågar sig på en gissning, så hoppades att någon här kanske kunde hjälpa till. Hittad på en äng vid 700 meters höjd, 30 meter från ekskogen.

0 818 visningar
1 svar

Vilken slags svamp är detta?

Ellenw

15 jul 2018 kl. 14:12

Denna lilla skivling dök upp i min blomlåda på balkongen i Umeå i Västerbotten. Jag undrar vilken sort det kan vara? 4 cm lång, blekt beige nästan vit. Har en mörkbrun topp och är lite fjällig.
Tack för svar!

0 1280 visningar
2 svar

Vilken champinjon?

Skogsvandraren

2 jul 2018 kl. 23:06

Hej vilken champinjon är det jag har hittat? Parkmiljö under lind Angenäm doft

0 2329 visningar
17 svar

Fråga om svamp

SvenD

20 sep 2012 kl. 17:18

Växte ganska många tillsammans på gräsmatta med ek, tall och avenbok.
Hatt ca 3 cm. Ev svag mjöldoft.
Färgerna är bra återgivan på fotot!
Går det att säga vad det skulle kunna vara? Jag kan inte en gång placera dem i möjligt släkte!

0 1296 visningar
2 svar

Vad kan detta vara?

scarsnucke

27 maj 2018 kl. 18:14

I min jakt på kantareller hittade jag dessa.  Är det någon som vet vad detta kan vara, och om det är nått som är ätligt.

0 1105 visningar
3 svar

svamp i gräsmatta

Anders T

27 jun 2018 kl. 19:25

södertälje nykvarn järn

0 1717 visningar
7 svar

Varför har svampar hatt?

Cim

17 sep 2009 kl. 20:18

Min dotter fick den frågan i läxa, men vi fattar ingenting och kan inte hitta svaret, nån som vet?

0 2457 visningar
4 svar

KarlJohan ? Annan sopp ?

KristinaP

21 aug 2017 kl. 11:37

Hittad i central park i Gävle. Under ett träd i en allé . Tyvärr inte säker på trädsort: men i vart fall inte lind eller lönn. Bladet på fotot är från trädet. Alm?
Marken under är full av dessa ännu små fina soppar .
Fin doft. Tuggat - mild fin smak ...men så ljus hatt?? 
Visst är det väl KarlJohan ?

0 1025 visningar
3 svar

Vilka arter?

Jolar181

10 jun 2018 kl. 11:32

Hej, skulle vilja ha hjälp med att artbestämma två svampar, den första hittade jag i Stenungsund på en gräsmatta, den andra en sopp som jag hittade på Orust med tallar och granar runt omkring området. Hoppas på svar, mvh Jonas

0 942 visningar
8 svar

Mushroom tincture?

Barbara

14 jul 2012 kl. 12:13

Hello,
Has anyone ever tried making mushroom tincture (alohol or vinegar based) for medicinal reasons?
I’m curious if anyone here has tried it :)
Thanks in advance!

0 763 visningar
0 svar

Björksopp hittad idag?

LeenaT

9 jul 2018 kl. 22:07

Mariefred, gräsyta vid blandad lövskog.
Detta ex 5 cm hög m diameter hatt 3 cm.
Fanns även 10 cm diameter hatt men lågväxt med välvd hatt.

0 1178 visningar
1 svar

Vad är detta?

Lasse C

4 jul 2018 kl. 18:30

Trodde detta var stubbar från träd - det kändes så och såg så ut. Fick upp en rot när jag grävde med spade. Med en knöl på och som nu sprider sig på gräsmattan - något 15 tal.

0 670 visningar
0 svar

Svampställe i Stockholm i början på juli?

Sofia

2 jul 2018 kl. 10:52

Var i Stockholm (med omnejd) kan jag hitta svamp nu i början på juli? Någon som vet var det växer? Ju mer ätbar desto bättre!

0 1153 visningar
2 svar

Svamp i blomkruka

Zeewie

1 jul 2018 kl. 20:45

Hej, någon som vet vad det är för svamp som växer i vår blomkruka?

0 904 visningar
2 svar

Vad är detta för en svamp?

Mika

26 jun 2018 kl. 05:26

Hittad i uddevalla i blandskog på en stubbe.
Vacker men vad är det för svamp?

0 885 visningar
0 svar

Stiftsvamp el.Symphytocarpus?

Jan

29 jun 2018 kl. 13:29

Fann den här 2017 och kom fram till att det var stiftsvamp, men såg ett inlägg om just detta och nu är jag tveksam om det är det eller symphytocarpus. Min var ljus från början och 40+40mm.Växte på en barrträdsstubbe.

0 702 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

Jonathan

27 jun 2018 kl. 12:28

Hittad växande på en tallstubbe i södra Dalarna.

0 807 visningar
2 svar

Champinjon?

LottaS

26 jun 2018 kl. 08:17

Hej, vad är det här för svamp?

1 1045 visningar
2 svar

Kan detta vara Blek Ostronmussling?

Svamp

25 jun 2018 kl. 09:26

Växte på dött lövträd, skulle gissa på asp. Ser lite torr ut men har för mig att de kan komma på sommaren. Finns förväxlingsrisk med farliga svampar?

0 714 visningar
3 svar

Rubriklöst inlägg

Niklas

24 jun 2018 kl. 11:01

Hittade denna i blandskog igår. Foten på svampen var ihålig och den var mycket spröd. Någon som vet vilken art det är?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone