Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
2 1823 visningar
7 svar

Hur blir det med svampen i år?

Elieser

25 jul 2018 kl. 11:28

Vackert väder är trevligt, men någon svamp blir det ju inte. Ifall det börjar regna ordentligt inom de närmaste veckorna, finns det då någon chans att det ändå kan bli en hygglig svamphöst? Hur mycket torka och värme tål mycelet egentligen och hur snabbt kan det återhämta sig?

0 1430 visningar
5 svar

Kan detta vara sprängticka?

Stefanbjornfot

8 aug 2018 kl. 16:33

Har letat sprängticka runt skogarna här, bor i norra Hälsingland, men hittar ingen. Var och hämtade ved som vi köper kapad och kluven. På några stora björkklampar hittade jag såna här. Kan det vara sprängticka? Och har de i så fall blivit dåliga av att man gjort ved av trädet?
Stefan

0 932 visningar
5 svar

Svampidentifiering - sopp och kantarell?

Svamp-Nisse

11 aug 2018 kl. 09:47

Hej! Gjorde dessa fynd igår utanför Umeå, skulle behöva lite hjälp med artbestämning. Jag det rör (!) sig om en sopp och ev. en kantarell?

Soppen växte i relativt högt gräs med inslag av frodig mossa och lingonris mellan några stubbar. Svårt att avgöra trädslaget.

“Kantarellen” växte direkt på en stubbe i närheten, se bild från “fältet”.

Tack på förhand hälsar en aspirerande svampjägare!

0 805 visningar
5 svar

Föränderlig tofskivling eller inte???

EUR

9 aug 2018 kl. 21:35

Hittade dessa och fler växande på barken på ett levande sälgbuskage. ( kan även varit al)
Skivorna är inte fastvuxna vid foten.
Ringresten är mörkt kanelbrun.
Nyfiken som jag är undrar jag om dessa är Föränderlig tofskivling eller något annat?

0 2001 visningar
1 svar

Källarsvamp

Irinas

12 aug 2018 kl. 10:23

En svamp växer i källaren, bor i stockholm. Vad kan det vara?

0 685 visningar
3 svar

Vad heter svampen

Emmis

12 aug 2018 kl. 12:57

Hittat på Ekerö i blandskog på en öppen plats. Minst 20 tal på samma plats och bara där.

1 1475 visningar
5 svar

En vanlig svamp - ovanligt god matsvamp!

JanAUppsala

5 aug 2018 kl. 16:03

Matsvamp just nu!
Idag har jag varit ute och kollat en av våra mest närbelägna svampmarker, Stabby backe I Uppsala. Förra veckan regnade det “en hel del” häromkring - och det första, lättfunna resultatet, var mängder av vitspröding, en av många synnerligen underskattad matsvamp. Att bl.a. jag inte underskattar den bör framgå i denna gamla tråd i Svampguiden. http://svampguiden.com/forum/visa/140813  -  och det finns fler!  Idag finns/fanns den i stort antal och i ungt och fint skic…mer…

0 760 visningar
1 svar

Ängschampinjon?

Eva

7 aug 2018 kl. 20:27

Hittad i Strömsund Jämtland.
Gräsbevuxen kant innan skogen tar vid. Ibland går hästar förbi där.
Vitt svampkött. Rodnade mycket svagt vid snitt. Doftar gott.

0 839 visningar
1 svar

Hjälp! Visst är det champinjon?

Eva

9 aug 2018 kl. 08:45

Nu har jag hittat fler. Visst är det champinjon? Ängschampinjon?
Hittade i Jämtland.
Har bara plockat en enda champinjon tidigare i mitt liv så jag behöver bekräftelse från någon som kan innan jag vågar äta dessa.

0 882 visningar
1 svar

Komocka Blidö

Hjalmarsirnose

7 aug 2018 kl. 21:40

Deb här svampen växer i em torkad komocka.
Den hittade jag på Linkuddens naturreservat på Blidö. Runt omkring dinns stora gamla ekar hran tall hassel och lind. Kor har betat här i många år.

0 1284 visningar
10 svar

Komocka!

Ewa Lilliesköld

11 maj 2012 kl. 22:53

Hej!

Någon som kan artbestämma dessa små svampar som växer i en komocka?

:)

1 983 visningar
3 svar

En mussling hittad - vilken art?

Miranda

7 aug 2018 kl. 17:22

Jag hittade en mussling på ett fällt träd och tyckte genast att det såg ut som en ostronmussling (som jag vet kan variera en del i utseende). Finns det något sätt att ta reda på om detta stämmer?

0 3645 visningar
10 svar

Är det här en svavelticka?

Miranda

6 aug 2018 kl. 18:51

Jag var ute i skogen i Skåne idag och hittade den här svampen på vad som ser ut att vara en gammal, fälld ek. Är det en svavelticka?

Jag är en novis på det här med svampplockning så all hjälp är uppskattad!

(Den är något mer ljusgul i verkligheten)

0 522 visningar
1 svar

Vad är detta?

Agneta R

7 aug 2018 kl. 10:40

Växer i klungor börjar vid rönnens fot i rabatten och sprider sig ut i gräsmattan. verkar följa rönnens rötter. Södra Lappland i början av augusti. Vad är det? Är den ätbar?

0 4621 visningar
9 svar

behandling/förvaring?

Ewald

30 aug 2011 kl. 11:34

Hej!
Som skaplig novis på detta med svamp, med tillhörande rädsla/föriktighet ställer jag mig frågan hur ni behandlar era svampar när ni kommer hem? Torka, förstår jag verkar vara ett bra alternativ vilket vi gjort massor med andra livsmedel. Hur gör ni innan torkningen? Ser ju även dom som plockar oerhörda mängdet t ex kantareller o 50 liter torkar man ju inte på en eftermiddag? Kan man frysa in dom färska? Nu förstår jag att det kanske är beroende på art o s v men lite gener…mer…

0 960 visningar
1 svar

Vad för svamp

Markus

31 jul 2018 kl. 11:39

Hej. Såg en svamp i en kruka utomhus där det växer ett olivträd. Är i närheten av Lund.
Vad är det för svamp? Ser väldigt fin ut och påminner mycket om en fjällskivling fast i miniformat.

0 1628 visningar
4 svar

Cortinarius - Flora Photographica 1-5

largru

9 sep 2016 kl. 22:12

Kan man köpa Cortinarius - Flora Photographica 1-5 i Sverige? och köpa dem till ett lägre pris än den hemsida (tysk?) de fanns på, där kostar de över 3000 kr totalt.

0 946 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Fredric

26 jun 2018 kl. 17:47

Vad kan detta vara för svamp? Hittad i Västra Värmland. 5-10 cm hög.

0 1697 visningar
1 svar

Svamp i krukväxt

Yvonne Skoogh

28 jul 2018 kl. 12:43

Har hittat svamp citrongula i min krukväxt bägarranka, tog bort de första men det har kommit flera, undrar vad det kan vara för ngn svamp, är den giftig?ska jag plocka bort dom vartefter? Bor i Östergötland , tacksam för svar

0 1480 visningar
1 svar

Svamp i blomkrukukan

Signhild

27 jul 2018 kl. 15:21

Vad är set för svamp som börjat växa i vår prydnadskruka? Växten är köpt i höstas och detta är första gången vi ser något. Starkt gul färg. Mvh Signhild

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone