Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 934 visningar
2 svar

Blomkålliknande svamp?

Niklas å Katten

19 aug 2018 kl. 17:21

Denna svamp hittade vi växande på en gammal förmultnande brakvedstam i Umeåtrakterna.
Efter en snabb bildsökning drog vi slutsatsen att den inte såg ut som blomkålssvamp. Är det en annan typ av blomkålssvamp?

0 1677 visningar
2 svar

Gula svampar på ved

Silaivirt

28 sep 2012 kl. 22:34

Läste att alla gula svampar på ved är ätbara.Tycker inte att det stämmer. Åt en gul taggsvamp på ved och blev dålig.

0 1472 visningar
2 svar

Falska kantareller?

Emelie

19 aug 2018 kl. 14:00

Hej, jag och min sambo bestämde oss för att för första gången försöka oss på att plocka svamp. Till vår okunskap och sorg tror vi att vi lyckats plocka falska kantareller, någon som vet som kan ge oss ett svar?

0 399 visningar
0 svar

Osäker

Andreas C

19 aug 2018 kl. 15:07

Nu är jag osäker på vad du menar med medaljen, men det ligger än avbruten svamp uppochner vid sidan om. Den är nästan slät på undersidan, möjligtvis ytterst lite taggig.
Tack för svar

0 854 visningar
8 svar

Vad är detta?

Lotta i Gbg

16 aug 2018 kl. 23:27

Hej! Någon som vet vad detta är? Sandsjöbacka söder om Göteborg i måndags. Stor som en fotboll.

0 597 visningar
2 svar

Vilken svamp?

svamptokig

17 aug 2018 kl. 14:38

Lyckas inte lista ut vilken svamp det här kan vara. Hoppas att någon av er kan hjälpa till med att “knäcka nöten”.

Svampen är hittad i Uppland i en park med löv- och barrträd.

0 1033 visningar
3 svar

Rimskivling?

J P

18 aug 2018 kl. 19:49

Hej!
Hittade en flock med vad jag tror är Rimskivlingar? Blötare blandskog med björk och gran. Norrbotten.

0 852 visningar
1 svar

Är detta rödbrun stensopp, Karl-Johan eller ngt annat?

18 aug 2018 kl. 17:01

Sörmland Strängnäs nära Mälaren gran/blandskog

0 1737 visningar
1 svar

Är detta svavelticka?

Svampbjörn

17 aug 2018 kl. 21:38

Hej!
Hittade den här svampen på en ek i Göteborg. Är det svavelticka? Finns det något som kan förväxlas med svavelticka? Är den allt för gammal för att ätas eller tror ni att den är god nu med? Läste att man helst ska plocka den ung, men den är ju ganska stor och gammal nu.

0 607 visningar
1 svar

Vilken Sopp?

Tess K

17 aug 2018 kl. 22:21

Hjälp, vilken sopp är detta? Hittad på vår tomt i Stockholm, i tall och lövskog.

0 1489 visningar
6 svar

Torka svamp?

capitalh

17 aug 2018 kl. 02:22

Hejhej! Riktig nybörjare här! Har några frågor om just torkning av svamp.
1. Är det så lätt som att lägga dem på något sorts nät med en fläkt i närheten och bara låta det stå tills att dem är riktiga torra?
2. Hur luktar det? Kommer huset stinka svamp i flera dagar efter proceduren?
3. Hur länge kan man förvara dem (i tät glasburk)?
Tackar för svar!

0 648 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Fundersam

16 aug 2018 kl. 22:13

Hittade ett par stycken av dessa i min trädgård. Undrar vad det är för sort. Växer enskilt och i hop på vår gräsmatta i Närke.
Hatten är brun på ovansidan medan vit under. Foten är i samma färg som hatten. När jag plockade dessa tyckte jag att den även var lite lila/rosaaktig på sina ställen.

0 621 visningar
1 svar

Champinjon?

KristinaP

16 aug 2018 kl. 17:56

Gräsmatta i Gävle, gränsande till asfalterad P-plats. Inga träd nära- lind 50 m bort.
6 st svampar, övriga mindre än de på fotot. Smak och doft : mild.
Jag är dålig på att känna igen champinjon - men känner mig säker på vit flugsvamp.
Hattens diameter 7 cm liksom höjden.
Tacksam för hjälp.

0 801 visningar
3 svar

Vad heter svampen?

Joanna

31 aug 2006 kl. 18:18

Jag tittade i svampgiuden men jag kunde inte hitta riktig namn. Kan du kolla min bild och säga vad är det? Tack ska du ha.

0 447 visningar
0 svar

Svampolja

Nikke småland

16 aug 2018 kl. 11:45

Hej har någon här testat mer att göra svampolja för långvarig förvaring?
Har massa torkad mald svamp som hade varit kul att göra smaksatt olja av…
Hittade ett recept här på sidan
http://svampguiden.com/forum/visa/219970
Undrar om någon mer har testat och kommit fram till något annat recept?
Mvh Nikke

0 818 visningar
3 svar

Finluden stensopp ??

MW

14 aug 2018 kl. 18:44

Är detta finluden stensopp? Tycker hatten är så ljus… finns massor i Södermanland

0 644 visningar
1 svar

Vad för skivling är detta?

Klaba

14 aug 2018 kl. 14:04

Hittade det här exemplaret igår kväll. Svampen växte i gles blandskog (gran, björk, tall, en) ett par mil öster om Skärplinge i norra Uppland. Behaglig doft, ljusa sporer. Kan det vara någon vaxing?

0 591 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp. Går den att äta?

Ciliacicilia

15 aug 2018 kl. 18:55

Lövskog/barrskog

0 644 visningar
3 svar

Är det Grynsopp?

Ravi

15 aug 2018 kl. 19:21

Är det grynsopp?

1 604 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp

cj

14 aug 2018 kl. 16:59

Jag fick en fråga om vad detta kunde vara och jag står utan svar. Den hittade i gles barrskog med mest gran på Södertörn i Huddinge.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone