Hej forumet!
Sitter i bilen på väg hem från en svampplockartur när jag skriver detta, det är inte jag som kör. Vi har fått med oss en hel korg med vad jag tror är två olika sorters soppar. De är plockade i Tyresta nationalpark och jag behöver lite hjälp att artbestämma dem innan kvällens middag. Här kommer en bild.
Tack på förhand!
Glömde skriva att de plockades i en blandskog alldeles söder om Stockholm!
Det är karljohan! Men tyvärr ser båda ut att vara angripna av svampsnyting vilket förstör svampen. Man kan se det på det vita luddet.
Tack för snabbt svar!
Det “vita luddet” under hatten? Gör det svampen oätbar?
Ja, på den undre ser man tydligt vitt ludd på de gula rören, den svampen kan du inte äta. Den andra ser ut att möjligen vara angripen på foten, men det är svårt att avgöra av bilden. Om foten känns väldigt mjuk, skiftar i gult inuti och luktar skumt är den också dålig. Helst ska man plocka och små fasta exemplar, om man kan välja…
Okej! Då får vi hoppas att någon av de alla soppar vi hittade är friska. Tusen tack för hjälpen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.