0 2337 visningar

18 svar

Hur tillaga KJ?

Andreas

11 aug 2005 kl. 11:30

Söker tips om hur få fram den nötiga svampsmaken maximalt vid tillredning. Tycker inte mina smakar tillräckligt “skog”. (Har provat med svampbuljong)

0

Gunilla

11 aug 2005 kl. 12:19

Jag förutsätter, att du låter dom puttra i smör för att få fram maximal smak. Dom flesta smakämnen i svampar är fettlösliga och kräver smörstekning.

0

Emina

11 aug 2005 kl. 12:43

Det är gott att steka först i smör, sen lägger man i några klickar creme fraiche (andra väljer grädde) och lite salt efter smak. Låter det puttra lite sen är det klart. Sen doppar man smörgåsen och äter. (Inga bestick här inte!) Det blir jättegott!

0

Fia

11 aug 2005 kl. 13:19

Klassiskt kockknep: tillsätt en knivsudd, alltså ytterst lite, kanel till svampen. Gärna i smöret när de steks för att lösa ut det mesta av smaken. Det låter lite knäppt, men kanelen ska inte kännas, bara hjälpa till i bakgrunden att ackompanjera fram svampsmaken. Och det funkar faktiskt!! Se gärna fler kryddningstips jag lagt in under receptavdelningen :-)

0

Annemarie Kjell

13 aug 2005 kl. 11:26

Jag brukar steka min svamp länge, 40-50 på svag värme i smör med lite finhackad gul lök, salt och vitpeppar. Den milda Karl-Johan kan behöva “hottas” upp med lite annan mer smakrik svamp. Det tycker jag blir godast.

0

Jygge

13 aug 2005 kl. 12:14

Italienarna kryddar med kyndel (lite som persilja). Det går också bra att steka i smör med lite citron.

0

Tobbe

19 aug 2005 kl. 09:47

Annemarie har rätt: Det är den långa tillagningstiden som gör att smaken utvecklas bäst. Använd inte för mycket smör och salta/peppra inte förrän mot slutet av stekningen. Och se till att ta betydligt större mängd svamp än vad som står i de flesta recept.

Sedan beror allt på vilken sorts svamprätt man ämnar tillaga. Jag gör nästan uteslutande soppa på Karl Johan, och då passar det bra att hacka svampen ordentligt innan stekningen. Min favorit är en slät soppa, och då brukar jag sila den (nästan) färdiga soppan och därefter pressa ur de sista smakresterna ur svampbitarna med en potatispress. Sedan kastar jag svampresterna och serverar soppan som den är.

Och: Karl Johan har INTE den där riktiga skogssmaken, den ligger mer åt det milda hållet. En aning höns- eller grönsaksbuljong kan förbättra, liksom lite hackad lök som får steka med från början. Lite citronsaft förhöjer, och det kan också en aning socker göra, men undvik soja!

0

Bo Reyer

20 aug 2005 kl. 08:18

De flesta i detta inlägg betonar SMÖR vilket jag anser är A och O vid all tillredning av färsk svamp. Just till KJ föreslår jag att man tillsätter några torkade krossade enbär redan från början.

0

Gerd

20 aug 2005 kl. 12:20

Skär upp morot i stavar, potatis i skivor, broccoli, blomkål, lök, vitlök, karljohan, eller annat gott Lägg på en plåt, häll över olivolja, salta. In i ugnen ca 30-45 min beroende på tjocklek på grönsakerna. Servera till något grillat.
Mums!

0

Lotta

23 aug 2005 kl. 10:03

Slät KJ-soppa låter kanongott - du vill inte dela med dig av receptet,  Tobbe!?

0

Tobbe

24 aug 2005 kl. 09:20

Jodå, jag delar gärna med mig! Har lagt in receptet under avdelningen recept!

0

Lotta

24 aug 2005 kl. 10:16

Tusen tack!
Jag har också vissa problem med K-Js konsistens i kokt form, så det här ska jag genast testa.

0

Gunilla

24 aug 2005 kl. 11:47

Jag har ett recept från 2003-09-08 i receptbasen. Tycker fortfarande att denna rätt är väldigt god.

0

Mari

24 aug 2005 kl. 12:37

Hetta upp olja med vitlök pressad direkt i stekpannan. Hårdstek tunna skivor av KJ, salta mycket när de är klara. Världens godaste drink tilltugg.

0

Cobran

24 aug 2005 kl. 15:13

Många fina tips!
Man bara suger i sig som en svamp (hi hi) av alla läckra förslag!

Har en viss misstänksamhet mot olivolja till svamp, men har endast testat med champinjoner och kanske det blir en annan sak med lite vitlök och kyndel (var hittar man den?) om man vill ha en italiensk finess på anrättningen!
Har använt vanlig persilja till stekt blodriska men det blev tyvärr ingen hit, det smakade hö!
Kanske bättre att strö lite över svampen efter stekning i så fall!
Eller kan det vara kombinationen persilja / blodriska som inte är bra?
Får testa lite grönt till Karl - Johan nästa gång!

0

Robban

26 aug 2005 kl. 13:51

Har sett förslag på sherry. Ska den i så fall vara torr eller halvtorr?

0

Grön färg.

Inger Mårtensson

30 aug 2018 kl. 09:20

Har förvällt Karl-Johansvamp o endel bitar blev gröna är det farligt eller helt normalt?

0

JanAUppsala

30 aug 2018 kl. 09:31

Då är det nog ngn “strävsopp” med I pyttipannan… Det gäller att veta vad man plockar - och äter.

0

rosi01

30 aug 2018 kl. 17:25

Glöm inte det allra ädlaste sättet att tillaga den. Fråga Italienarna.
Torka den (kallas då Porcini vilket är lika med skogens guld för Italienare), för att vid användning blötlägga den och använd den i ex Risotto.
Konstigt nog smakar den mer skog/svamp efter torkning

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone