Klassiskt kockknep: tillsätt en knivsudd, alltså ytterst lite, kanel till svampen. Gärna i smöret när de steks för att lösa ut det mesta av smaken. Det låter lite knäppt, men kanelen ska inte kännas, bara hjälpa till i bakgrunden att ackompanjera fram svampsmaken. Och det funkar faktiskt!! Se gärna fler kryddningstips jag lagt in under receptavdelningen :-)
Annemarie har rätt: Det är den långa tillagningstiden som gör att smaken utvecklas bäst. Använd inte för mycket smör och salta/peppra inte förrän mot slutet av stekningen. Och se till att ta betydligt större mängd svamp än vad som står i de flesta recept.
Sedan beror allt på vilken sorts svamprätt man ämnar tillaga. Jag gör nästan uteslutande soppa på Karl Johan, och då passar det bra att hacka svampen ordentligt innan stekningen. Min favorit är en slät soppa, och då brukar jag sila den (nästan) färdiga soppan och därefter pressa ur de sista smakresterna ur svampbitarna med en potatispress. Sedan kastar jag svampresterna och serverar soppan som den är.
Och: Karl Johan har INTE den där riktiga skogssmaken, den ligger mer åt det milda hållet. En aning höns- eller grönsaksbuljong kan förbättra, liksom lite hackad lök som får steka med från början. Lite citronsaft förhöjer, och det kan också en aning socker göra, men undvik soja!
Många fina tips!
Man bara suger i sig som en svamp (hi hi) av alla läckra förslag!
Har en viss misstänksamhet mot olivolja till svamp, men har endast testat med champinjoner och kanske det blir en annan sak med lite vitlök och kyndel (var hittar man den?) om man vill ha en italiensk finess på anrättningen!
Har använt vanlig persilja till stekt blodriska men det blev tyvärr ingen hit, det smakade hö!
Kanske bättre att strö lite över svampen efter stekning i så fall!
Eller kan det vara kombinationen persilja / blodriska som inte är bra?
Får testa lite grönt till Karl - Johan nästa gång!
Då är det nog ngn “strävsopp” med I pyttipannan… Det gäller att veta vad man plockar - och äter.
Glöm inte det allra ädlaste sättet att tillaga den. Fråga Italienarna.
Torka den (kallas då Porcini vilket är lika med skogens guld för Italienare), för att vid användning blötlägga den och använd den i ex Risotto.
Konstigt nog smakar den mer skog/svamp efter torkning
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.