0 5434 visningar

24 svar

Torka Karl-Johan

Katarina

31 aug 2014 kl. 00:01

Hej
Funkar det bra att torka K-J i svamptork? Hur gör man, tips någon?
Trattisar blir FÖR hårda i torken tycker jag men jag gör kanske något fel….

0

Jan F.

31 aug 2014 kl. 02:46

Jag har torkat i en svamptork och tycker det fungerar bra. Det viktiga vad jag förstått är att temperaturen ej skall överstiga 55C.

0

Katarina

31 aug 2014 kl. 09:25

Tack för svar!
Jag antar att du skär dom i skivor? Hur tunna skär du dom? Ungefärlig torktid?

0

Jan F.

31 aug 2014 kl. 18:40

Ja jag bruka skära dom i ca 5mm tunna skivor. Brukar ta över natten med min tork.

0

Tips

31 aug 2014 kl. 21:24

Hyvla med osthyvel

0

Jan F.

31 aug 2014 kl. 22:48

Ja då blir dom tunn och då bör det gå snabbare att torka.

0

Jennie

1 sep 2014 kl. 00:30

Har läst att någon tärnar Karl-Johan svampen och sedan torka den. Jag har bara skivat den.

0

mumrik

1 sep 2014 kl. 01:53

Jag skivar allt som det går. Av den enkla anledningen att det är mycket trevligare att äta svampen så, speciellt små svampar så man får svampform på skivorna. Tärningar ser ut som om de kommer ur en burk.

0

Katarina

1 sep 2014 kl. 08:58

Jag gjorde som Jan F tipsade om. Min första sats fick stå ca 7 timmar i natt. De ser nu riktigt fina ut och luktar jättegott! Kul när nåt funkar. Och tack igen Jan!

0

Birgitta D

1 sep 2014 kl. 09:52

Torka inte över 50 grader

0

Lina

1 sep 2014 kl. 14:41

Funkar det även att torka dem i rumstemperatur eller i ugnen om man inte har en svamptork. Eller är det bättre att tillaga dem direkt och frysa in istället?

/Lina

0

Lina

1 sep 2014 kl. 14:41

Funkar det även att torka dem i rumstemperatur eller i ugnen om man inte har en svamptork. Eller är det bättre att tillaga dem direkt och frysa in istället?

/Lina

0

Katarina

1 sep 2014 kl. 19:25

Lina,
För mig har det inte funkat att torka K-J utan tork. Det går för långsamt, svampen hinner bli dålig och full med larver. Då har jag ändå bara tagit toppenfina svampar. Är det någon annan som lyckats med detta?

0

Jan F.

1 sep 2014 kl. 23:15

Ugn fungerar inte så bra för det är dålig cirkulation på luften, möjligen varmluftsugn.
Om det varit fint väder med sol har jag torkat svampen ute på tex myggnät men har även gjort det inne med en hårtork riktad mot svampen för att få bra cirkulation (inte för nära så det blir för varmt)
Det är viktigare att ha bra cirkulation än varmt när man torkar så en fläkt bör fungera ganska bra också.

0

Jan F.

1 sep 2014 kl. 23:18

Så klart tar det längre tid utan svamptork men med hårtork eller liknande som ger lite värme och bra cirkulation gör att svampen hinner bli tillräckligt torr innan den blir dålig.
Hårtork väsnas dock så bor man trångt kanske det kan vara lite svårt att sova ;-)

0

Katarina

2 sep 2014 kl. 08:17

Hur förvarar jag den torkade K-J bäst? Trattisar har jag lagt i papperspåsar och förvarat ovanför kylskåpet, där det är varmt och torrt. De har klarat sig i många år. Osäker på K-J dock, är därför tacksam för alla svar!

0

Jan F.

2 sep 2014 kl. 09:59

Torkad svamp bör förvaras torrt, mörkt och svalt och gärna i en tät glasburk eller liknande. Viktigt är så klart att den är riktigt torr innan förvaring annars kan den börja mögla/surna.

0

Lina

2 sep 2014 kl. 11:16

Testade i ugnen igår. Varmluften på, temperatur 50 grader och lite öppen dörr. Torkade över natten och de var helt snustorra på morgonen. Kanske inte det mest energieffektiva, men en nödlösning till min svamptork kommer.

0

Kalle

2 sep 2014 kl. 12:01

Är det någon som provat att torka svamp med en luftavfuktare ?
Skulle vara intressant att veta om det kan fungera i rumstemperatur i ett avgränsat utrymme.

0

Ola R

2 sep 2014 kl. 14:23

Själv använder jag bastun till svamptorkning. Sätter den på 40 grader. Trattisar är snustorra efter ett dygn.

0

Rolf Libelius

2 sep 2014 kl. 21:03

Vi skaffade en fönster-aluminiumram med myggnät från JULA (ca 100 skr).På myggnätet lade vi ett glest bomullstyg (typ saftduk). Under placerade vi en kupé-värmare med fläkt. Snustorrt på ett dygn. Svampen skivad i tunna skivor. Fin färg, doft och kvalitet på svampen.

Rolf L

0

Cecilia

4 sep 2014 kl. 13:25

Jag har torkat trattisar i rumstemperatur med luftavfuktare, det funkade strålande! Vi lade dem på tidningar i ett rum i källaren och satte avfuktaren på max. De torkade i princip över natten, och då var det mycket svamp (typ tre stora papperskassar). Inga problem alls!

0

Kalle

29 aug 2018 kl. 08:44

Torkar Karl Johan med svamptork men det är alltid några bitar som aldrig blir torra. Vad kan det bero på.
En annan sak som jag också undrar över är att efter torkningen och när jag har lagt dem i en burk är det några bitar som blir blötta efter en dag. Är det någon som har erfarenhet av detta?

0

JanAUppsala

29 aug 2018 kl. 14:25

Kolla denna tråd: http://svampguiden.com/forum/visa/262697 och det finns många ännu äldre du kan söka efter.

0

JanAUppsala

29 aug 2018 kl. 14:25

Kolla denna tråd: http://svampguiden.com/forum/visa/262697 och det finns många ännu äldre du kan söka efter.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone