0 1137 visningar

7 svar

Stolt Fjällskivling???

SaWi

28 aug 2018 kl. 10:19

Hej svampvänner!
Hittade denna idag i Stockholm, ensam vid en buske, bland fallna löv. Hittade rodnande fjällskivling förra året, identifierade den på en smått unken lukt, att den rodnade och att foten var ljusare och rätt slät. Denna som jag plockade idag stämmer däremot överens med alla kännetecken på stolt fjällskivling, det enda jag funderar på är foten som inte är sådär leopardigt vattrad som på alla bilder på stolt fjällskivling som man hittar i svampböcker och på nätet. Men den har ett par tigerränder, se bilder. Vad tror ni, är det stolt fjällskivling?

0

JanAUppsala

28 aug 2018 kl. 10:27

Nej!  Någon av de “rodnande”.

0

HLilja

28 aug 2018 kl. 10:40

Jag misstänker också rodnande. Man kan se rodnande fläckar på skivorna. Verkar som färgen på foten kan variera från ljus till mörk. Med tanke på att JanAUppsala skriver “någon av de rodnande” verkar det ju finnas flera olika rodnande, något jag inte kände till innan.

0

SaWi

28 aug 2018 kl. 12:02

Hmm, okej, synd! Tack för svar! Uppskattat :) Den här och den jag plockade förra året luktade helt olika, den här luktar liksom bara nötigt utan den där bilukten som är lite unken.
Så, alltså kan de rodnande lukta olika? Och fjällskivlingen rodnar inte det minsta när man skär eller rispar den?

0

SaWi

28 aug 2018 kl. 12:04

Edit: I senaste inlägget menade jag: stolt fjällskivling rodnar inte det minsta?

0

HLilja

28 aug 2018 kl. 12:08

Inte vad jag känner till, men jag är tyvärr inte så erfaren vad gäller fjällskivlingar.

0

JanAUppsala

28 aug 2018 kl. 12:31

Rätt uppfattat: Den som är stolt rodnar inte!

0

Joachim Krumlinde

28 aug 2018 kl. 22:30

Jag tror på Macrolepiota permixta (sotbrun fjällskivling)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone