Hej svampvänner!
Hittade denna idag i Stockholm, ensam vid en buske, bland fallna löv. Hittade rodnande fjällskivling förra året, identifierade den på en smått unken lukt, att den rodnade och att foten var ljusare och rätt slät. Denna som jag plockade idag stämmer däremot överens med alla kännetecken på stolt fjällskivling, det enda jag funderar på är foten som inte är sådär leopardigt vattrad som på alla bilder på stolt fjällskivling som man hittar i svampböcker och på nätet. Men den har ett par tigerränder, se bilder. Vad tror ni, är det stolt fjällskivling?
Nej! Någon av de “rodnande”.
Jag misstänker också rodnande. Man kan se rodnande fläckar på skivorna. Verkar som färgen på foten kan variera från ljus till mörk. Med tanke på att JanAUppsala skriver “någon av de rodnande” verkar det ju finnas flera olika rodnande, något jag inte kände till innan.
Hmm, okej, synd! Tack för svar! Uppskattat :) Den här och den jag plockade förra året luktade helt olika, den här luktar liksom bara nötigt utan den där bilukten som är lite unken.
Så, alltså kan de rodnande lukta olika? Och fjällskivlingen rodnar inte det minsta när man skär eller rispar den?
Edit: I senaste inlägget menade jag: stolt fjällskivling rodnar inte det minsta?
Inte vad jag känner till, men jag är tyvärr inte så erfaren vad gäller fjällskivlingar.
Rätt uppfattat: Den som är stolt rodnar inte!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.