Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 532 visningar
1 svar

Megasvamp på stubbe

TjohannaB

23 sep 2017 kl. 21:35

Mellansverige, blandskog. 25 cm stor. Vad kan det vara?

0 439 visningar
2 svar

Vilken svamp?

Olsson

23 sep 2017 kl. 19:14

Hitta den här men är nybörjare så väldigt osäker på vad det är

0 1044 visningar
4 svar

Hittat i Tyresta

Vilse

19 sep 2017 kl. 16:42

Vad kan detta vara. Hade räckt att fylla en hel svampkorg med ...

0 729 visningar
1 svar

Oyster mushroom??

James

19 sep 2017 kl. 15:44

I found these around Gothenburg and I’m thinking they are oyster mushrooms. Does anyone know for sure?

platsen är Bellevue parken bakom wennergren center i Stockholm vid den sluttning som går mot vattnet vid båthamnen den privata

0 543 visningar
2 svar

Vilken svamp är detta?

Jh

23 sep 2017 kl. 18:36

Uppsala län. Fuktig barrskog

0 494 visningar
2 svar

Vad är det för svamp?

André

23 sep 2017 kl. 17:31

Hej!

Såg den här stora svanpen på ett träd i stockholm. Är den ätbar? Jag är hungrig

0 2040 visningar
5 svar

örsopp eller sandsopp

AsH

15 sep 2017 kl. 11:15

Hittade ett jättebestånd av dessa svampar när jag var ute med hunden i morse. Bor i södra Stockholm. Marken är väldigt sandig under allt gräs. Hade inte svårt att bryta av den men hatthuden följde med en aning när jag gjorde det. Växer gran, tall, rönn, björk och asp i närheten.

Snogeholmsskogen, fuktig blandskog

0 564 visningar
3 svar

Svart trumpet

Kallesson

23 sep 2017 kl. 09:09

Är det ingen mer än jag som upplever ett fantastiskt svart trumpetår? Jag vet inte hur mycket jag har plockat hittills men så här bra har det inte varit på många säsonger!!

platsen är Bellevue parken bakom wennergren center i Stockholm vid den sluttning som går mot vattnet vid båthamnen den privata

0 1073 visningar
3 svar

Ätlig?

P-U

23 sep 2017 kl. 01:21

I en gammal skog i norra Uppland väx en mängd sådana här

0 514 visningar
1 svar

Vad är det för svamp

Anders Hillemar

23 sep 2017 kl. 12:48

Sthlm i gräsmattan 5 -7cm hög

0 486 visningar
1 svar

Ätbart?

Ninniho

23 sep 2017 kl. 14:33

Hittade dessa svampar på vår lilla ö i Stockholms Skärgård bland tallar, mossa och sten. Kan man äta dem och vad är det för svamp?

1 1222 visningar
3 svar

Vacker bild på Sammetsfotad pluggskivling

Egon

23 sep 2017 kl. 10:10

Var ute i granskog och såg detta vackra.

0 598 visningar
1 svar

Hittade denna skönhet igår.

Matswa82

23 sep 2017 kl. 12:53

Tallblodsriska.

0 624 visningar
3 svar

Är dessa ostronmussling?

Surahammar

22 sep 2017 kl. 17:49

På stubbe ljusgula

0 1435 visningar
3 svar

Är det ätbara soppar?

jossan karl

22 sep 2017 kl. 21:22

Är en klassisk kantarellplockare men som verkar bo bredvid en riktig sopp-skog men känner mig väldigt osäker. De är plockade i lite blandskog men främst odlad granskog. Fanns mycket mer men de hade blivit alldeles för stora och uppätna av larver och sniglar.

0 913 visningar
2 svar

Laxskivling mutation?

Phalagorn

22 sep 2017 kl. 22:17

På vägen till Fredriksdals svamputställning i Helsingborg så hittade jag en svamp en bit från entrén som såg riktigt märklig ut. På hatten sitter en tjock skrynklig svulst, undrar om det kan vara någon form av mutation eller har den angripits av en parasit? Vi visade svampen för svampexperten och hon svarade att de var en laxskivling och att hon aldrig sett något liknade tidigare. Hon trodde att det var en annan svamp som växte på laxskivlingen. Vad tror ni, eller är det någon so…mer…

0 699 visningar
2 svar

Är detta Karl Johan

Gunnar Svanborg

22 sep 2017 kl. 22:52

På Djurö i Värmdö, Barrskog och alar. Rören har jag tagit bort de är mörkare än bilder i svampboken,  grön- bruna.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone