Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 605 visningar
1 svar

Koppartaggsvamp

Matswa82

22 sep 2017 kl. 19:46

Hej, idag hittade jag en hel del Koppartaggsvamp, men lät dem vara. Har för mig att de är hotade. Stämmer det?

0 680 visningar
1 svar

Champinjoner

IngemarE

22 sep 2017 kl. 22:47

Vilken champignon är detta egentligen?
Hittad på gräsmatta i stadsmiljö! Några stod tillsammans tätt. Vill ju gärna att det ska vara en ätlig en..blir inte gul vid skrap eller delning!! Däremot verkar dom bli lätt bruna efter ett tag( legat i kyl nu ca 1 dygn) största jag såg var nog ca 30cm i diameter!

0 625 visningar
1 svar

Svampidentifiering

Simon

23 sep 2017 kl. 09:13

Växer på ett dött plommonträd i Småland.

0 691 visningar
2 svar

Fjällskivling eller ej ?

Janne

23 sep 2017 kl. 11:39

Är detta stolt Fjällskivling , hittade dom i en kohage .

0 662 visningar
2 svar

Is this Armillaria mellea?

Yuan

23 sep 2017 kl. 13:26

I found a few in the forest but not sure whether it is Armillaria mellea

0 1307 visningar
2 svar

Svamp i ring under ask

Erik S

23 sep 2017 kl. 13:30

Kan det vara en musseron? Växer i en halvbåge under ask i lerjord. Hatt Ca 12 cm i diameter. Stockholmstrakten.

0 1301 visningar
1 svar

Blodvaxing?

Echart

23 sep 2017 kl. 14:18

Hittad i återerövrad igenväxt åker

0 764 visningar
1 svar

Är det en ostronskivling/ostronmusseron?

Lars Abrahamsson

23 sep 2017 kl. 15:03

Hittade den i östgötaland på vad jag tror är en lönn stubbe i en park.

0 698 visningar
1 svar

Trådande svampar

Kienei

23 sep 2017 kl. 15:30

Vad menas med en svamp som trådar, är det trådar i svampen?

0 678 visningar
3 svar

Vad är detta?

Ninniho

23 sep 2017 kl. 14:39

Hittade bland tall, mossa och sten i Skärgården. Går de att äta?

0 957 visningar
1 svar

Nyfiken på dessa

jossan karl

23 sep 2017 kl. 16:22

Planerar inte att äta dessa men är mycket nyfiken och tog därför hem den för att läsa på. Visst bör det ena vara en blodriska? Finns det någon riktigt farlig en som är lätt att blanda ihop med denna? Läst lite om olika riskor.

Och den i mitten är väl en björksopp? (Växte i princip på en björk). Den tredje är väldigt lik den i mitten, men med mörkare hatt. Kan en och samma sort variera så pass i färg? :)

0 523 visningar
2 svar

Lärksopp?

Per

23 sep 2017 kl. 17:56

Hej,

I tallskog i skåne hittades ett gäng soppar. De har brandgul fot. Gulaktigt hölje under hatten. Slemmig hatt. Kompakt fot. Kan det vara lärksopp?

0 997 visningar
3 svar

Snöbollschampinjon?

Silverå

23 sep 2017 kl. 11:39

Är detta en ätbar champinjon jag hittat i min gödselstack?

0 829 visningar
2 svar

Svart trumpetsvamp?

Lolla61

23 sep 2017 kl. 16:03

Hittade denna enda ensamma svamp bland trattkantareller , är den ätbar?

0 528 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Nips

23 sep 2017 kl. 20:54

Denna svamp hittade jag på en golfbana i anslutning till tallskog i Jämtland. Svamparna växer som ett kluster i gräset. Jag tycker att svampens undersida luktar lite mandel. Det bör sägas att svampen eventuellt kan ha mörknat något sedan den plockades.

1 2061 visningar
3 svar

Eksillkremla? Ätliga?

Shelar

17 sep 2017 kl. 13:38

Snälla hjälp att titta om det är eksillkremla? Är de ätliga? Hur laga man dem? Tack!!

0 3217 visningar
4 svar

Blodsopp?

Stefan

18 sep 2017 kl. 20:15

I de östgötska skogarna norr om Motala hittade jag två svampar i fint skick. Aldrig sett förut.
Hjälp mig utreda om det är stensopp.

0 462 visningar
2 svar

Taggsvamp växte i stor grupp

TjohannaB

23 sep 2017 kl. 20:24

Växte i blandskog i Mellansverige. Kan det vara en vit taggsvamp eller en fårticka?

0 711 visningar
3 svar

Hjälp med identifikation

Johansson

23 sep 2017 kl. 14:22

Hittade denna svamp i sörmländsk skog idag. Tycker jag känner igen att jag plockat och ätit den för ett antal år sedan. Men då i sällskap med svampkunnig person. Själv är jag osäker och vill gärna ha hjälp att identifiera svampen. Någon som vet?

0 679 visningar
1 svar

Är de giftiga eller inte

omaro972000

23 sep 2017 kl. 22:01

Kan man äta dem eller inte

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone