Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 958 visningar
2 svar

Vilken Kremla?

John Sjolander

12 sep 2017 kl. 19:58

Hittad ute i Järvareservatet. Skivorna är milda i smaken.

0 623 visningar
3 svar

Skivling

Hasse g

12 sep 2017 kl. 19:40

Granplantering…bland trattkantarell…täta skivor, fann den först hemma, lite medtagen svamp.
Något oroande även.om det inte orangegul giftspindling

1 867 visningar
2 svar

Spindelskivling men vilken?

Helene

12 sep 2017 kl. 10:09

Hej

Kommer med ännu en fråga och undrar vad detta är för en spindling?
Kan det vara en blå lökspindelskivling?
Blandskog med hassel, kalkrik mark.

1 3885 visningar
0 svar

Gul veckskivling

Phalagorn

13 sep 2017 kl. 21:06

Hej! Svampvänner. Jag tänkte bara dela med mig några bilder på mina gula veckskivlingar - Leucocoprinus birnbaumii. De växer ofta tillsammans med mina exotiska växter i mitt vivarium. Det är så häftigt att följa deras snabba utveckligen. De små liven brukar oftast ploppa upp ur jorden på kvällarna, dagen därpå är de halvvuxna och senare på kvällen fullt utvecklade. De håller sig fasta och fina i 1-2 dagar, sedan släpper de sitt svavelgula sporpulver, varpå de snabbt mjuknar ...mer…

0 616 visningar
4 svar

vadvär detta gör liten söt svamp?

AsH

13 sep 2017 kl. 12:53

Bor i södra Stockholm och vid våran fd fårhage hittade jag dessa små raringar. Dom är jätte små ca 1 cm över hatten. Det växer mycket hassel, ek och björk runt omkring men också en del gran asp och ett par amerikanska ekar/ rödek. Hat aldrig sett något liknande. Är det någon som vet vad det kan vara?

0 1532 visningar
4 svar

Hur torkar ni svamp?

LarsD

13 sep 2017 kl. 14:29

Vissa svampar, som kantareller, går bra att lägga ut på tidningspapper, men andra kryper det ut små vita larver från efter ett par dagar. Trots att jag varit mycket noga att kolla så de inte är maskätna (t.ex. späda soppar). Är det så att svampen har larvägg vars utveckling sätter fart i inomhusvärmen?
Tänkte därför testa att torka i ugnen med fläkten på och c.a 50 grader. Funkar det, eller vad är det bästa sättet? Vad gör en riktig svamptork som man inte kan få på annat…mer…

0 657 visningar
4 svar

Vad är detta för svamp?

Soffipropp

12 sep 2017 kl. 17:33

Jag har letat i svampböcker men kan inte hitta denna någonstans, är det någon som vet? Finns i Sörmland. Blandskog.

0 380 visningar
1 svar

Blodriska eller !?

marieloo

13 sep 2017 kl. 15:55

Är detta blodriska eller är nybörjare och litta rädd!

0 535 visningar
0 svar

Vad är detta för svamp?

aslanz

13 sep 2017 kl. 19:46

Kan någon hjälpa med att identifiera denna svamp? Har ingen aning om vad det kan vara. Trodde det var någon typ av riska men blev osäker.

0 1460 visningar
3 svar

Vilken murkla ?

Schilken

13 sep 2017 kl. 17:44

Hej vet någon vilken murkla detta är eller är det någon biskopsmössa ??

0 632 visningar
2 svar

Vad är detta?

Soffipropp

12 sep 2017 kl. 21:28

Växer i barrskog i Sörmland. Någon som har något förslag?

0 1023 visningar
5 svar

Nyfiken

Natalia

11 sep 2017 kl. 10:06

Plockade mängder av trattar i lördags men undrar lite varför utseendet skiljer sig mellan dessa två på bilderna, d.v.s. varför den ena har en välvd hatt medan den andra har en krusig hatt? Kan det vara så att det är två olika slags trattkantareller eller är det bara något de slumpvis gör när de växer?

0 573 visningar
2 svar

Vaxskivling?

Echart

13 sep 2017 kl. 16:56

Växer i min naturgräsmatta Töllsjö V-götaland

0 485 visningar
1 svar

svamp i trädgårdsgräsmatta

haborg

13 sep 2017 kl. 16:09

Hej,

Jag undrar om någon kan hjälpa mig artbestämma dessa frodiga svampar. De växer i min gräsmatta i en villaträdgård i Stockholms söderförort i närheten av ett par björkar på en skuggig plats.

Tack på förhand!

0 1371 visningar
4 svar

Skivling - Doftar Vanilj - Ätlig?

Vik9

12 sep 2017 kl. 18:27

Hejsan!
har hittat dessa svampar på två olika ställen i Norrland.
Dom luktar vansinnigt gott, skulle beskriva lukten som söt & vanilj aktigt.
Skivornas färg är någon nyans mellan Brun/vit/orange.
Påminner om en riska på hatten.

Behöver svar innan nyfikenheten tar över och jag tappar förståndet fullständigt och dammar in dom i något bakverk och bjuder grannarna så jag får veta om de är ätliga eller ej.

0 624 visningar
1 svar

Vad är detta för svamp

Baccardi66

11 sep 2017 kl. 18:46

Hittade i blandskog

0 1186 visningar
2 svar

Kantarell???

Lisa

11 sep 2017 kl. 18:09

Liknar kantareller men är JÄTTESTORA o många. Växer under stor gran i ett tätt hallonsnår.

0 1084 visningar
1 svar

Börjar misstänka pulverticka men är osäker...

NajaM

12 sep 2017 kl. 08:23

Hej! 
Hittade denna svamp på en torvmosse i Småland. Den växte i gles blandskog med tall som dominerande art.
Känner mig väldigt osäker på vad den kan vara (obs, frågar inte för konsumtion endast flr rapportering) men hyser en svag misstanke att det kan vara pulverticka.

Tacksam för hjälp med artning.

Mvh Naja

0 891 visningar
1 svar

Sammetsopp?

Filip

12 sep 2017 kl. 09:23

Hej

Tror detta kan vara en sammetssopp men den ser inte riktigt ut som en sådan, blånar svagt vid delning. Funnen på kalrik mark, hagmark med inslag av blandskog.

0 569 visningar
2 svar

Mandelriska?

LarsD

12 sep 2017 kl. 09:56

Hittade dessa i barrblandskog i Roslagen. De hann torka ihop lite innan jag tog bilderna, men jag är hyfsat säker på att det är Mandelriska. Vill dock vara 100% säker.

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone