Funnen två gånger. I södra Sverige, Småland runt Växjö.
Lovskog, bok. Båda gångerna har den växt på gamla nertrampade stigar i sluttning. Funnit exemplar som båge växt i grupp och enskilt.
Bilderna visar flera exemplar på tidning, när jag håller i en grupp som växt tsm och en grupp med väldigt små skott som behöver växa till sig
Digitala färger är knepiga. Men nog tycker jag också att det ser ut som helt normala trattkantareller, färgen också.
Jag tror gul trumpetsvamp.
Kruskantareller är inte alltid så krusiga men trattkantareller har tydliga åsar och det har inte svamparna på bilderna så jag kan inte få det till något annat än kruskantarell.
Det är utan tvekan kruskantareller på bilden: http://svampguiden.com/art/visa/pseudocraterellus_undulatus
Ätliga och goda, så de kan användas till mat. Men de är ganska ovanliga så lämna helst en del fruktkroppar på växtplatsen för att svampen ska kunna sprida sina sporer vidare.
Hm. Undrar om jag plockat sådana av misstag. Men de kanske skiljer sig tydligare från trattkantarell i verkligheten? Är de större? Tunnare?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.