Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 652 visningar
5 svar

Goliatmusseron i norr?

Petri

31 aug 2017 kl. 14:44

Har någon ännu siktat några Goliatmusseroner i Norr - eller Västerbotten? Det känns som om svampsäsongen överhuvudtaget inte har börjat riktigt ännu i Norrbotten.

0 1610 visningar
1 svar

Falsk champinjon

Brittny

1 sep 2017 kl. 00:33

Västmanland, surbarrskog, mossrikt

0 662 visningar
4 svar

Kungschampinjon?

Niklas

31 aug 2017 kl. 15:36

Hittade denna vid skogskanten. Den luktar ungefär som mandelkubb. Är det kungschampinjon eller kan det vara något annat? Tack på förhand

0 841 visningar
3 svar

Jättekantarell?

daffie

31 aug 2017 kl. 16:09

Göteborg
Blandskog

0 708 visningar
1 svar

Skivlös blodriska

Ingemar erlandsson

31 aug 2017 kl. 19:12

Hej! Hittade ett antal granblodsriskor idag som inte har utvecklade skivor! På en svamp finns antydan till skivor ( se bild )! Verkar som de utan skivor växte för sig, men ändå i samma granplantering.

0 672 visningar
2 svar

Blek kantarell???

daffie

31 aug 2017 kl. 16:03

Göteborg
Blandskog

0 525 visningar
1 svar

Laetiporus sulphurus

Lars Abrahamsson

30 aug 2017 kl. 22:06

Är den det?

0 840 visningar
8 svar

Vilken sopp?

Urreman

30 aug 2017 kl. 21:21

Kan någon hjälpa mig identifiera denna svamp? Hittade dem på gräset mellan en cykelväg och ett skogsbryn i Enköping.

0 551 visningar
1 svar

Vad är detta för svampsort?

Anton Pehrsson

30 aug 2017 kl. 19:46

Hittade en svamp som jag aldrig har skådat innan. Fanns vid Skåne Örby - betesmark, inga trädslag i närheten. Färgen på den är inprincip hel svart. Bara nyfiken på vad det kan vara för svamp :)

0 780 visningar
1 svar

Den ser ut som popcorn

Ulrika Grejs

31 aug 2017 kl. 09:18

Var på utflykt med barnen på jobbet och hittade nåt på marken. Det såg ut som popcorn. Små kompakta vita… I våt blandskog, Vika utanför Falun. Mycket nedfallna unga träd runt omkring.

0 611 visningar
5 svar

Tacksam för idhjälp

ML

30 aug 2017 kl. 22:30

Små “grå” som precis har dykt upp efter regn. De växer både enskilt och i små grupper tillsammans med Grynsopp.
De har kommit upp på en bar sandfläck (se bild) precis innan stigen börjar.
Tall och lite inblandning av löv t.e.x ek, lönn.
Sandjord med kalk. Sporpulver vitt (gräddvitt?).
Hatt 4 cm.
Jag har lite gissningar men tar tacksamt emot förslag.

1 915 visningar
5 svar

Häxringsvamp

SvenD

30 aug 2017 kl. 22:35

Ännu en svamp som jag har svårt att placera. Kraftig, hatt 5-10 cm, vitsporig, urnupna lameller, ingen spec lukt, ngt besk smak. Ekdunge med tall en bit ifrån. Häxring. Funderade på ängsmusseron men saknar de typiska droppfläckarna på hattkanten. Mycket tacksam för förslag!

0 1000 visningar
2 svar

Vad är detta för svamp?

Joakim

17 okt 2015 kl. 15:52

Växer på marken nära gammal ek, nära fruängen Stockholm

0 760 visningar
3 svar

Rubriklöst inlägg

TomP

30 aug 2017 kl. 00:54

Hittade några fina Karljohan men svampen mitt i bildet är annorlunda. Hatten (15 cm) är rödbrun, köttet blånar inte i snitt och är under hatthuden inte violett. Foten har i övre delen ett finmaskigt, rött(aktigt), dvs mörkt ådernät. Smak och doft mild.
Barrskog, mest gran med inslag av lövträd i Hällefors, Västmanland

0 517 visningar
3 svar

Vilken svamp?

marsholm

28 aug 2017 kl. 13:44

Dött träd….som liggepå betesmark småland

1 704 visningar
2 svar

Ängschampinjon?

Urreman

30 aug 2017 kl. 21:25

Hittad på gräs mellan cykelväg och bilväg. Tycker det ser ut som en ängschampinjon.
Provtuggade lite och den smakar väldigt gott. Gulnar ej vid skrapning!

0 465 visningar
1 svar

Rubriklöst inlägg

Anton Perhsson

30 aug 2017 kl. 19:52

Bättre bild

0 822 visningar
2 svar

Toppig giftspindling

LJ

30 aug 2017 kl. 01:52

Visste att denna svamp är dödligt giftig, men ville ändå testa hur smaken var.
Tog en liten bit med storlek kanske 2x2x2 mm för att prova.
Den smakade rent fruktansvärt skapt och illa, och trots jag spottade ut testbiten direkt satt eftersmaken kvar i munnen lång tid.

Kan därför inte begripa hur folk kan bli förgiftade av denna svamp, som har så vidrig smak?

0 815 visningar
3 svar

Blomkålssvamp

Christel

28 aug 2017 kl. 21:38

Tacksam om någon kan berätta om det är en Blomkålssvamp som vi har hittat.

0 699 visningar
2 svar

Skalbagge i brunsopp

barka

30 aug 2017 kl. 11:57

Gott om Karl-Johan och brunsopp nu. Men eftersom de ofta är maskstungna, skär jag av foten och grovrensar. Förvånad såg jag plötsligt att jag nästan skurit i en ca 1 cm lång mycket vackert blåskimrande skalbagge.  Inför mina ögon grävde den ner sig i svampfoten,  som slöt sig bakom den. Fascinerande hur stark den var, svampen var fast och fin, men skalbaggen trängde sig snabbt ner i foten. Egendomligt tyckte jag också att jag inte kunde se något ingångshål,  svampen såg helt o…mer…

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone