Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 926 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

ElisabetH

30 aug 2017 kl. 16:18

Hittade dessa små i kanten av en skogsväg i Luleå. Är det någon som vet vad det är för svamp? De växte intill varandra och på en gräsig plätt längs med grusvägen. Är helt ny på svampfronten men hoppades att det skulle kunna vara små trattkantareller.

0 872 visningar
2 svar

Guldtofsskivling / Gyllenskivling?

Bruggejan

30 aug 2017 kl. 11:45

I en bergsskreva på Bohus-Malmön i Bohuslän, bland en gammal oxelstubbe och björnbärbuskar.

0 695 visningar
3 svar

Vad är detta?

Ellinor Doublet

29 aug 2017 kl. 13:53

I anslutning till stora ekar i Tokorp Naturreservat i Östergötland

0 554 visningar
1 svar

Rabarbersvamp

Niklas1

29 aug 2017 kl. 22:11

Är detta rabarbersvamp som jag har hittat?

0 801 visningar
3 svar

Fjällskivling?

svampHans

29 aug 2017 kl. 23:35

Hittad på stor myrstack full med nässlor, i granskog, ingen hatt var utslagen, därför är jag lite tveksam.Är det fjällskivling?

1 936 visningar
3 svar

Rubriklöst inlägg

SvenD

28 aug 2017 kl. 14:14

Spindling i ekskog. Kraftig (hatt 8 cm). Speciell lukt, kanske lite av gamla päron, smak MYCKET stark (räcker att lägga tungan mot lamellerna)! Hattfärg som rimskivling, foten helt vit utan “färgtrådar”.
Tacksam för tips!

0 738 visningar
1 svar

Hva heter denne svampen?

En som liker å gå i skogen

30 aug 2017 kl. 07:06

Funnet i Täby utenfor Stockholm i barrskog. Gikk og tittet på den 10 timer senere og da var det som at de røde prikkene hadde tørket inn og var ikke like fantastiske i fargen. Den sto ved siden av en traktkantarell. Sender med bilder av to ulike typer eller om den siste har “tørket” mere inn?

0 1740 visningar
1 svar

Klarar kantarell en flygtur?

Emil Tillborg

29 aug 2017 kl. 10:36

Hej, jag har egentligen två frågor om kantarell.

1. Plockade igår en liter ungefär, ligger nu i kylen. Jag har förstått att torkning gör svampen seg och frysning gör svampen besk. Nu till problemet. Jag bor i Frankrike och flickvännen (kock) skulle gärna vilja ha egenplockad kantarell. Jag flyger ner om 2 dagar och undrar om kantarellen håller tills dess. (Med mellanlandning är flygrutten 5 timmar) jag flyger utan bagage också så kan inte ha de i någon form av vätska. Hur ska ja…mer…

0 1039 visningar
4 svar

Trattisar el rödgul trumpet?

sarapp

29 aug 2017 kl. 09:33

Hej!
Plockade detta gäng i helgen. Var i skogen övertygad om att det var trattisar. Nu undrar jag om det ist kan vara rödgul trumpet. Ngn?

0 1459 visningar
1 svar

Svart trumpetsvamp

Petrah

29 aug 2017 kl. 17:42

Bra tips på vad jag ska göra med dessa ? :-)

0 2018 visningar
2 svar

Vad är det här och är den god?

Pia

29 aug 2017 kl. 18:03

Hittad i gräset intill skogsstigen i Uppland.

0 755 visningar
4 svar

Tips på art eller släkting?

Joy H

21 aug 2017 kl. 11:53

Hälsingland, Söderhamn.
Blandskog, någon meter in i skogen. Lite ängsaktigt mellan väg och skog. Växte ganska många fina exemplar. Växte i klungor om några meter i diameter, men en och en, kanske 10-30 cm mellanrum mellan exemplaren. Luftig skog.
Ganska fast kött. Ser lika ut både i “hatt” och skaft. Svampig med spänst i köttet nu dagen efter. Luktar gott, lite liknande sopp.

Tips på vad jag kan söka på? Vet inte vart jag ska börja leta.

0 924 visningar
2 svar

Farliga??

Novisen

28 aug 2017 kl. 16:43

Brunaktiga,rosa spor,12cm ca stora-10 cm i höjd..luktar inte mycket.. Dom ser aptliga ut. Funnen i skosglänta i blandskog vid.lingon å blåbärsris ,smörsopp,narrkantarell fanns oxå några -Men jag hittar dom inte på nätet lr i nån bok..-vad är det för svamp?  Jätte tacksam om nån vill hjälpa mig :)

0 649 visningar
2 svar

Hjälp med artbestämning

Anders Bergström

28 aug 2017 kl. 21:53

Hej! Skulle vara väldigt tacksam för hjälp med artbestämningar på dessa. Funna i blandskog, huvudsakligen gran, i Västra Götaland. Mycket mossa precis där de växte även om jag fann dem på flera ställen. Fann inga fullvuxna exemplar.

Tack på förhand!

0 711 visningar
1 svar

Är det mjölskivling verkligen?

Lars Abrahamsson

28 aug 2017 kl. 14:21

Jag postade förut, folk sa det var mjölskivling om sporerna var rosa, så jag gjorde ett sportest, svamparna luktar som svamp (tänk dig hur en svamp luktar: mustigt, som en fuktig källare)

I bilderna så har jag fjällen ifrån en rosa snöbollschampinjon som referens.

0 1101 visningar
4 svar

Har sett sådana tidigare...

Natalia

28 aug 2017 kl. 13:10

....vid svärföräldrarnas uppfart och nu även vid en skola i centrala Jönköping. Vad är dessa för några? Även om de skulle vara ätliga så antar jag att det är mindre bra med svamp som växer vid vägen?

0 642 visningar
1 svar

Vilken svamp ?

LNJ

28 aug 2017 kl. 14:10

Gotland. Växte i klungor på gräsmatta i närheten av träsk (insjö). Ganska sankt men öppen gräsyta i närheten av några lövträd.

0 464 visningar
0 svar

Vilken svamp

marsholm

28 aug 2017 kl. 13:46

Småland på dött träd som står vid stenmur på betesvall..rätt stor svamp som en halv kalvaspann..

0 553 visningar
0 svar

Vilka svampar

marsholm

28 aug 2017 kl. 13:42

Småland .....då prova ja igen om bild kommer mä.....död ved efter avärkning ädelöv…..
Fårinte mä alla foto…?...

0 715 visningar
0 svar

Jag har hittat några ovanliga svampar som jag inte vet vad de är för några

Strättöbäck

28 aug 2017 kl. 13:12

Småland

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone