Jag brukar behålla unga, ljusa rör på karljohan, för jag vet att de har mycket god smak. Man kan t.o.m. använda rören separat, friterade är kanongott!
På sandsopparna brukar jag däremot ta bort rören för jag tycker de verkar sega och läbbiga.
Någon som kan beskriva hur de smakar?
Jag har oxå funderat lite på det där, med kul å höra att man gjort rätt. Alltså bara tagit bort det angripna å sen skivat upp resten.
Det lär bli ett stort förråd i år av dessa då det kryllar av dom överralt. Jag har dock inte smakat på dom ännu men bara lukten av torkad sandsopp får det att rinna i munnen =).
Ska det lukta så väldigt starkt av stensoppen? Jag har plockat massor.. en del av dem blånar men inte alla.. en del ser ut som mer morotsfärgad i foten och en del är köttet som äggula i färgen.. däremot påverkas inte färgen hur jag än trycker..någon som känner till den? ska tillägga att det är korta korta bruna rör under..
Jag skivade upp lite sandsopp igår, och noterade att det var de exemplar som växt nära vatten som blånade kraftigast, medan de torrare exemplaren som nästan växt på tallens stam knappt blånade alls.
Det kanske är vatteninnehållet som avgör blåningen. Kolla det nästa gång om det stämmer för er.
Skriver i denna gamla tråd då mitt ärende just gäller torkning av sandsopp, även om tips kring torkning av annan svamp också gärna mottages. Jag är helt novis i svamptorkarsammanhang och har kört två omgångar Sandsopp med en billig tork från Clas Ohlsson. I instruktionen står det att svamp tar 4-6 h på 40 grader att torka men det stämde inte på mina bitar (ev för tjocka? även om jag siktade på instruktionens 6 mm-skivor) utan jag körde dem i 13 h innan jag tyckte att de verkade helt torra. Sedan satte jag dem i en glasburk för förvaring och nu när jag efter två dagar skulle sätta in laddning 2 (förvarar dem längst inne i ett köksskåp där det är mörkt) så ser jag att innehållet i burk ett (längst till vänster i bilden) har sjunkit ihop och mörknat. Burken var proppfull när jag satte in den i skåpet. Det är alltså fukt kvar efter 13 h i torken!
Är det bättre att torka på myggnätsram?
Hur torkar ni svamp?
ALLA tips är välkomna!
Känner inte till torken ifråga, men den låter inte direkt effektiv. Soppar torkar jag på kanske 3-4 timmar. Möjligen skär jag tunnare än du, men absolut inte med osthyvel.
Tänk också på att röra runt i svampen ibland och flytta om ållorna. Och fyll inte på ett tjockt lager.
Jag bygger en tillfällig tork av 2 bockar, ett galler med en bit tyllgardin och riggar kupévärmaren under. Får gå över natten. När det var mycket svamp lade jag 2 galler över badkaret med fläkten under. Brukar eftertorka en stund i en korg i varmluftsugn på 40 grader för
säkerhets skull.
Så här ser torken ut (se bild), tycker ändå att den “ser bra ut”.. även om man inte får in så mycket svamp i den. Hur kan det komma sig att folk torkar torrt på 3-6 timmar och efter 13 timmar i den här torken så är inte svampen torr? Har ställt in den på 40 grader.. kan det vara fel på temperaturen? dvs för svalt? eller är det för små hål i toppen?
Konstruktionen påminner om min första tork. I den bildades massor med kondens på insidan av locket som glatt droppade ner igen på det som man försökte torka. Den funkade, men det tog tid. Sedan var det så klart inte samma drag i fläkten som i den dyrare tork jag skaffade senare.
Så här ser locket på Evermat ut. Ingen kondens där inte.
Ett tips. Ta av locket en stund då och då när förångningen kommit igång så vätskan kan avdunsta fritt. Torka locket innan du sätter tillbaks det. På skundar lite. Och som sagt, tunna lager med svamp.
Jag har inte sett ngt fukt/imma på locket.. Prövar att köra en tredje omgång nu som påbörjades igår kväll och “vilade” under natten (torken låter betydligt mer efter att den gått 20 + timmar :| ) och sedan har den gått hela dagen nu och precis som du sa har jag öppnat locket några gånger. Det verkar vara torrare nu, knakar till så fort man böjer bitarna. Får se hur det blir denna gång. Uppdaterar i tråden som avslut och torken reklamerar jag i veckan. Jo, svampskivorna har jag lagt i, vad jag förmodar är, onödigt fina lager.. ingen bit har vidrört varandra på brickorna.
Det låter ju himla konstigt. Så himla länge behövde jag då inte köra i min billiga Ciba-tork.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.