Det är inte trattkantarell.
Kolla lite här om du har lust så kan du se skillnader:
http://svampguiden.com/art/visa/cantharellus_tubaeformis
För att förtydliga, kantareller har åsar under hatten. Skivlingar har skivor. Det viktigt att se skillnad på det. En tumregel är att inte plocka helvita eller helbruna skivlingar. Många giftsvampar finns bland dem och nästan inga ätliga.
En av våra gigtigaste svampar (dödlig) är en liten brun skivling som kan växa ihop med trattkantareller. Ovanifrån kan det vara svårt att lägga märke till att en av svamparna skiljer sig lite från mängden och trattis växer ju så tätt så man gärna rafsar åt sig flera på en gång. Så det är viktigt att förr eller sernare titta på varje svamp. Jag river alltid isär trattisarna när jag rensar. Även om de mycket sällan är larvangripna kan små larver och sniglar bosätta sig nere i tratten. Detta har det goda med sig att jag håller i och skärskådar varenda svamp individuellt även om jag har flera korgar fulla med mig hem. Har aldrig fått med mig toppig giftspindling, men väl andra små bruna spindelskivlingar.
Så fortsätt att visa bilder på din skörd här tills du är säker på skillnaden. :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.