Forum – Frågor och svar om svamp!

Forumet här på Svampguiden är till för dig som vill lära dig mer om svampar. Du kan ställa egna frågor och du kan svara på andras. När du tycker att frågan eller svaret är bra kan du rösta upp det

OBS! Ät aldrig en svamp som du själv inte 100% säkert vet är en matsvamp!

Nu i svamptider är det många frågor i forumet, och det finns inga garantier för att svaret du får från andra forumbesökare är korrekt om du t.ex. vill ha hjälp med artbestämning av matsvampar. För att underlätta din bedömning av svaren har vi följande stödsystem:

• Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  • De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är godkänt av en verifierat svampkunnig medlem, vilket ger dig en extra säkerhet i bedömningen av svaret.
  1. Frågor och svar måste följa forumreglerna.
  2. Alla signaturer som efterföljs av en stjärna indikerar att personen är verifierat svampkunnig.
  3. De svar som har fått etiketten bra svar indikerar att svaret är bra och godkänt av en verifierat svampkunnig medlem.
  4. Vi ser gärna att du röstar upp alla frågor och svar du tycker är bra, även äldre inlägg. Du kan lägga en röst per inlägg och du kan lägga max 30 röster inom den senaste 24-timmarsperioden.
  5. Det totala antalet röster visas vid varje inlägg. Din röstning är anonym, dvs ingen kan se vem som har röstat upp ett inlägg.
  6. Varje röst på dina inlägg ger dig poäng: +5 poäng om det är en fråga, och +10 poäng om det är ett svarsinlägg.
  7. Dina totalt insamlade poäng syns överst till höger på sidan när du har loggat in. I dagsläget är det enbart du själv som ser dina intjänade poäng men det kan komma att ändras och synas på din offentliga profilsida. Poängen med poängsamlandet är fortfarande oklart, kom gärna med konstruktiva synpunkter och kritik. Syftet är att motivera till att skriva bra frågor och svar i forumet.
  8. Du kan skapa inlägg anonymt genom att använda en signatur som inte är upptagen, men du kan bara rösta och samla poäng om du har ett konto och är inloggad.
0 919 visningar
3 svar

Vad är det här?

Mamilla

21 aug 2017 kl. 18:34

I gräsmattan hos oss har vi några såna här skivlingar utspridda. Vi bor söder om Stockholm, gräsmattan är berikad med en hel del mossa, och runt omkring finns det en hel del ekar, men också alla sorters barrträd.
Den är vit/smutsgul med en lätt trattig hatt. Skivor som blöder vit saft vid beröring. Foten är något kraftigare än tunn, och smalnar av mot hatten till. Ca 8cm i diameter och ungefär lika hög just nu. Vad är det vi har? Är den giftig? Min dotter fick i sig något o…mer…

0 756 visningar
1 svar

Jättekantarell

Inkeri

21 aug 2017 kl. 17:04

Jag hittade idag ett gäng JÄTTEstora kantareller bredvid stigen jag brukar gå med hunden inom stadsområde i östra Skaraborg. Någon annan som hittat handflatestora kantareller nån gång? Slickade försiktigt på en - den smakade inget konstigt. I mina svampböcker finns inget om megastora. 
På nätets info om giftig svampar fann inget om megakantareller…

0 624 visningar
0 svar

Vad är det för svamp?

Oskar 16 år småland

21 aug 2017 kl. 16:45

Denna svampen växte i en granskog, fast i en del som var torrare. Växte i mossa. 8-9 cm hög. Växte i Snärshult, norr om Vittsjö. Jag har en gissning på Brödspindling, men den gissningen är lika vild som Vilda Västern itself..

0 796 visningar
0 svar

Champinjon på golfbanan?

Anita E

21 aug 2017 kl. 16:19

Någon som vet säkert om detta är en ätlig champinjon ? Hittade idag på väddö golfbana.

0 706 visningar
0 svar

Brun mattbildande svamp

Tarja H

21 aug 2017 kl. 15:55

Har en mattbildande svamp som växer i min skogsrabatt som ligger i Mälardalen. De bildar så småningom vita skålar (ngn form av skålsvamp?). Vet ngn av er vad detta är för något?

0 771 visningar
3 svar

Vad är detta för svamp?

Mikael E

20 aug 2017 kl. 19:46

Hittade denna jätte i närheten av Krokom, kan någon berätta vad det är för svamp?

0 1204 visningar
3 svar

Svampsamling i gräsmattan - vilken sort?

KristoferN

20 aug 2017 kl. 10:49

Hej,

vi har vid vår villa fått en gruppering av någon slags sopp. Kan ni hjälpa mig att artbestämma dem?

- De växer i en väldigt tät klunga, nästan in i varandra
- När det regnar blev de slemmiga på hatten
- Ingen ring eller hinna under
- Jag tycker inte att hatten är så skumgummiaktig, men har inget att jämföra med
- Gula rör
- Inga droppar under vad jag kan se
- Huden är lätt att dra av
- Tomten har en del tall

Är det något mer jag kan dela av mig av för att göra best…mer…

0 739 visningar
1 svar

Vad heter Svampen, är den ätlig ?

Mikael Johansson

14 aug 2017 kl. 11:56

Hittade denna svamp i Västernorrland i barrskog, kan inte identifiera den, och undra om någon vet om den är Ok att äta eller bör slängas ?

0 940 visningar
8 svar

Frågetecken!

Oskar 16 år småland

20 aug 2017 kl. 17:49

Hej! Denna svampen växte i en granskog. Växte i fuktig mossa vid ett kärr i skogen. Det som fick mig att reagera var de konstiga ränderna på foten, jag har aldrig sett något liknande förut. Jag tyckte också att skivorna var väldigt kraftiga och att hattkanten såg lite konstigt ut. Jag har aldrig sett någon liknande förut och tycker inte den liknar något släkte. Då brukar det vara fränskivling säger de, men det tror jag inte att detta är. Superspänd över denna :)

0 761 visningar
3 svar

Kungschampinjon

KristinaP

20 aug 2017 kl. 19:09

Hittad idag 170820 , i centrala Gävle på en parkliknande gräsmatta i anslutning till en P- plats och under ett stort pilträd. Enstaka tallar i närheten.
Svampen doftar gott. Jag har examinerat och tror mig veta att det är Kungschampinjon.
Jag stekte några mindre bitar och tuggade i mig en bit , stor som en tumnagel. Smakade först mycket gott ...men sen en brännande eftersmak. (?) .
Visst är det väl Kungschampinjon jag hittat?
Tacksam för hjälp !

0 922 visningar
3 svar

Stolt fjällskivling

Susann

20 aug 2017 kl. 20:51

Visst är dieten stolt fjällskivling jag hittat.

0 647 visningar
1 svar

Vad är det för svamp?

Larsam

20 aug 2017 kl. 16:55

Hittade denna på gränsen mellan västragötaland och jönköpings län. . Lite blandskog och mossa på marken.

0 762 visningar
2 svar

Taggsvamp?

Novisen

18 aug 2017 kl. 14:33

Idag när jag kröp bland mossan i duggregnet ! så blev min hund som tokig..!! Tror nog det är en vissa dofter hon älskar däribland kantareller! !?! Som tur var,så sprang hon inte På dessa,utan bara runt ,runt ..:)  på bild nr 3 ,så tror jag det är nånting “ugly” ;)

0 631 visningar
3 svar

Vad kan detta vara för svamp?

Moa

19 aug 2017 kl. 20:50

Hittad i trädgården bland mossa o gräs i halvskugga

0 1170 visningar
6 svar

Strävsopp?

Roger-Gordana

20 aug 2017 kl. 19:00

Snittyta blev mörkblå nästan direkt.
Blev lite förvånad då jag trodde den skulle bli mer gråsvart.
Nån som kan bekräfta om det är strävsopp?

0 743 visningar
4 svar

Tegel- och Stensopp?

AndersKå

19 aug 2017 kl. 18:46

Stämmer det att jag hittat fyra Tegelsoppar samt en Stensopp?
Första gången jag plockar soppar, tänkte bara kolla så jag hittat rätt innan jag äter någonting. Utanför Göteborg, i blandskog, växte på marken bland mossa och löv.

0 429 visningar
0 svar

För torrt i skogen, västerås?

Sabina

20 aug 2017 kl. 22:08

Tänkte bege oss ut på en svamptur nästa helg, utgå från Västerås. Kan inte så många så vi riktar in oss på kantarellerna och karl-johan.

1. Är det för torrt i skogen?
2. Regnet som kom i helgen - hur lång tid tar det för svamparna att ta sig?
3. Vilket håll ska vi rikta in oss på? Har svårt att se vad det är för sorts skog på Google maps.

0 900 visningar
1 svar

Nån slags vit sopp

ErikH

19 aug 2017 kl. 19:25

Nykvarn-trakten, (Södermanland)
Tall & granskog med lite myrkaraktär.
Vad kan det vara för sort? Albino tegelsopp? Är den god? :)

0 654 visningar
1 svar

Vad är detta för sopp?

ErikH

19 aug 2017 kl. 19:29

Nykvarn-trakten, (Södermanland)
Tall & granskog
Tack på förhand :)

0 669 visningar
2 svar

Vacker svamp

Smittan

20 aug 2017 kl. 00:31

Vad är dettta för svamp?

Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone